بریدهای از کتاب نبرد حق و باطل اثر مرتضی مطهری
7 روز پیش
صفحۀ 56
قرآن میگوید اگر همه مردم این قدر شریر و فاسد و ظالم و دروغگو بودند آن جامعه را هلاک میکردیم، چنین جامعهای محال است وجود داشته باشد، اصلاً قابل دوام نیست و فوراً هلاک میشود. اینکه قرآن هلاک اقوام گذشته را بیان میکند برای چیست؟ میگوید: قبل از شما اقوامی بودند که وقتی اکثریت مردم آن اقوام بد شدند، ریشه آنها را کندیم. پس اگر جامعه دوام دارد بدانید که اکثریت مردم فاسد نیستند، بلکه اقلیتی فاسدند که آنها هم کفهای روی آباند. باطل به صورت موقّت، به صورت یک جولان و به صورت یک نمود است و زود هم از بین میرود. احادیثی داریم که حکم ضرب المثل را پیدا کرده، میگوید: * «للحقّ دولة و للباطل جولة» حق دولت باقی دارد، اما باطل را جولانی است و یک نمود است و زود تمام میشود.* «للباطل جولة ثمّ یضمحلّ.»باطل را جولانی است و بعد مضمحل و نابود میشود (ولی حق، جریان و ادامه و بقا دارد).
قرآن میگوید اگر همه مردم این قدر شریر و فاسد و ظالم و دروغگو بودند آن جامعه را هلاک میکردیم، چنین جامعهای محال است وجود داشته باشد، اصلاً قابل دوام نیست و فوراً هلاک میشود. اینکه قرآن هلاک اقوام گذشته را بیان میکند برای چیست؟ میگوید: قبل از شما اقوامی بودند که وقتی اکثریت مردم آن اقوام بد شدند، ریشه آنها را کندیم. پس اگر جامعه دوام دارد بدانید که اکثریت مردم فاسد نیستند، بلکه اقلیتی فاسدند که آنها هم کفهای روی آباند. باطل به صورت موقّت، به صورت یک جولان و به صورت یک نمود است و زود هم از بین میرود. احادیثی داریم که حکم ضرب المثل را پیدا کرده، میگوید: * «للحقّ دولة و للباطل جولة» حق دولت باقی دارد، اما باطل را جولانی است و یک نمود است و زود تمام میشود.* «للباطل جولة ثمّ یضمحلّ.»باطل را جولانی است و بعد مضمحل و نابود میشود (ولی حق، جریان و ادامه و بقا دارد).
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.