بریدهای از کتاب اعتراف اثر لی یف نیکالایویچ تولستوی
1403/1/8
(0/1000)
نظرات
1403/1/8
واقعاً یکی از مشکلات اصلی دین در بخش باورها، همین آمیختگی با خیال و اسطوره است که باعث میشه مردم تحصیلکرده هرچه بیشتر از دین دوری کنن.
8
3
1403/1/8
صحبت شما در مورد متافیزیک هم به نظرم درسته و یکی دیگه از مشکلات باور به دین، تفکر مادهگرا است اما با احترام موافق نیستم که اذهان عادی به ایمان نزدیکتر باشه. البته در زمینه عقیده به باورهای دینی، بله اذهان عادی نزدیکتره اما از نظر من به این علت که راحتتر میتونه هرچیزی که عقلش قبول نمیکنه رو بپذیره. اما این مشکلی که گفتم، به هر صورت علوم تجربی باعث میشه شما از یه سری باورهای دروغین دور بشی و مهم تر از اون به یه روش تفکری بیای که برای هرچیزی صحت سنجی کنی و دلیل و مدرک بخوای. همه این ها باعث میشه نتونی خیلی از افسانهها رو بپذیری و اصلاً برات خالی از معنا یا فضیلت باشه. مثل همین زمانایی که تولستوی میگفت اعیادی که جشن میگرفتن واسه من فضیلتی به نظر نمیومد. یا در مورد باور افسانهای که میگفت در عشای ربانی بهش میگفتن بگو ایمان داری این جسم و خون مسیحه. در حالی که مردمِ حالا دورتر از علم، همون طور که باورهای متافیزیکی رو راحت میپذیرن، باورهای دروغین و اساطیری رو هم میپذیرن. حالا باید ادامه بدم کتابو تا دقیقتر بگم، ولی به نظرم اومد تولستوی از این مشکل هم رنج میبرد. 😅 @Mohamadrezaimani
3
1403/1/8
حقیقتش من یادم نمیاد اصلا مسئله تولستوی علوم تجربی بوده باشه. البته خیلی وقت پیش کتاب رو خوندم، اگه جایی اشاره کرده بگید لطفا. این یک. دوم اینکه حس میکنم معانی که از کلمات مراد میکنیم یکی نیست. معنای متافیزیک به هیچ عنوان ماده باوری نیست. متافیزیسین میتونه کاملا غیرمادیگرا باشه ولی بازم کارش با متافیزیکه. یعنی هرچقدر هم به خدا و ملائکه و ... عقیده داشته باشه بازم با واسطه گزاره ها و مفاهیمه. در صورتی که انسان عامی با دلش مواجهه میکنه و برای همینه که براش ایمان شکل میگیره در صورتی که برای متافیزیسین گزاره شکل میگیره. این فرق انسان عامی و تحصیل کرده است. از دید منو شما که آکادمی رفتیم انسان عامی غیر عقلانی عمل میکنه ولی اگه یذره متکثرتر نگاه کنیم واقعا آنقدر نمیتونیم برتر بدونیم راه عقل رو. حتی یه جاهایی به شخصه به نظرم راه دل جلوتره. این مسئله به اصطلاح یه debat زندهست همین الان تو فلسفه غرب. @roshana.
2
محمدرضا ایمانی
1403/1/8
2