بریدۀ کتاب
1403/2/3
صفحۀ 25
[در مورد عقاید دینی] عقیدهای، در زمانی تنظیم شده که نه فقط ممکن است برای اندیشهها پذیرفتنی بوده است، بلکه با آنچه در آن زمان شناخته شده بود نیز به خوبی جور در میآمده است. با این حال به علت حقایقی که بعدها توسط علم کشف شده است میتواند مسخره به نظر آید. چه کاری احمقانهتر از این است که یک نفر تمام دیدگاههایش را از زندگی بر عقایدی بگذارد که اگرچه در زمان خودش باورکردنی بوده است، اکنون به نظر میآید که به طور کامل بر خطا است؟ و چه چیزی مهمتر از این است که جایگاه واقعی خود را در عالم با دور ریختن یک به یک بقایای تاسفانگیز این عقاید پیشین پیدا کنیم؟ A belief, at the time it was formulated, may not only have appealed to the imagination but also fit well with all that was then known. It can nevertheless be made to appear ridiculous because of facts uncovered later by science. What could be more foolish than to base one’s entire view of life on ideas that, however plausible at the time, now appear to be quite erroneous? And what would be more important than to find our true place in the universe by removing one by one these unfortunate vestiges of earlier beliefs?
[در مورد عقاید دینی] عقیدهای، در زمانی تنظیم شده که نه فقط ممکن است برای اندیشهها پذیرفتنی بوده است، بلکه با آنچه در آن زمان شناخته شده بود نیز به خوبی جور در میآمده است. با این حال به علت حقایقی که بعدها توسط علم کشف شده است میتواند مسخره به نظر آید. چه کاری احمقانهتر از این است که یک نفر تمام دیدگاههایش را از زندگی بر عقایدی بگذارد که اگرچه در زمان خودش باورکردنی بوده است، اکنون به نظر میآید که به طور کامل بر خطا است؟ و چه چیزی مهمتر از این است که جایگاه واقعی خود را در عالم با دور ریختن یک به یک بقایای تاسفانگیز این عقاید پیشین پیدا کنیم؟ A belief, at the time it was formulated, may not only have appealed to the imagination but also fit well with all that was then known. It can nevertheless be made to appear ridiculous because of facts uncovered later by science. What could be more foolish than to base one’s entire view of life on ideas that, however plausible at the time, now appear to be quite erroneous? And what would be more important than to find our true place in the universe by removing one by one these unfortunate vestiges of earlier beliefs?
نظرات
1403/2/3
اصولا فکر نمیکنم کسی به چیزی که به نظر «خودش» خطاست معتقد باشه! ایشون این پیشفرض رو گرفته که تمام عقاید دینی لاجرم خطاست و بعد چقدر مسخرهست که کسی به این باورهای احمقانه که «علم» غلط بودنش رو «ثابت» کرده معتقد باشه! به عنوان کسی که خودش داره تو حوزه ساینس فعالیت میکنه اتفاقا این نوع علمپرستی رو مسخره میدونم...
2
1403/2/3
آره منم اصولا خیلی دوست دارم عقاید مختلف رو بشنوم و دیدن شباهتها تو عقایدی که اون اول خیلی متفاوت به نظر میرسن برام خیلی جالبه. این آقای کریک رو که نمیشناسم ولی این اصولا روند بسیاری از دانشمنداست 😅 یعنی کم پیش میاد کسی آتئیست زاده بشه 😄 مخصوصا تو پیرترها! بلکه معمولا یه سیری رو طی کرده از ایمان به بیایمانی... اتفاقا به نظرم اینا وضعشون بدتر از کسایی هست که آتئیست زاده شدن! و در اینکه واقعا یه سری از اعتقادات ادیان خیلی عجیب و غریبه و با دانستههای جدید هیچجوره جور در نمیاد موافقم، منتها این غرور علمی و این حس که دیگه ساینس حرف اول و آخر رو میزنه و هر چی ما ساینتیستها نتونستیم بفهمیم و اثبات کنیم لاجرم غلطه مشکل دارم :) گاهی هم لازمه هسته ادیان از چیزهایی که بهشون به مرور زمان اضافه شده تفکیک بشه... @roshana.
1
1403/2/5
مخالف این بریده ام .خیلی کلی درباره عقیده نظر داده.درستی و غلطی حرفش بستگی خیلی مهمی داره به اینکه درباره چه عقیده ایی این نظر رو داره. عقاید تحریف شده؟ عقاید غیر ابراهیمی؟ یا کل عقاید موجود در جهان که شامل اسلام هم میشه؟ البته بعیده که درباره اسلام باشه. اگر فرض رو بزاریم بر اینکه درباره مسیحیت اینطور نظر داده با توجه به تحریفاتی که رخ داده من بهش حق میدم اماااااااا تا این حد اتکا و اعتماد صد در صدی به یافته های علمی رو طوری که حرف آخر رو علم میزنه، ابدا قبول ندارم.
0
روشنا
1403/2/3
1