محمد جاویدی

محمد جاویدی

@mjavidi

34 دنبال شده

17 دنبال کننده

mjavidi110

یادداشت‌ها

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

کار عمیق: قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته

24

انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر
ویدئو در بهخوان
          من هم انسان خردمند را تهیه کردم هم انسان خدا گونه. فصول ابتدایی کتاب انسان خردمند،به شدت تو ذوق می زند.برای خواننده سوال میشود که اصلا چرا باید کتاب را خرید.از شیخی شنیدم، در یک جامعه پویا فرد مسلمان باید همه عقاید را بخواند و بداند و نقد کند.باید گفتگو صورت بگیرد تا حقایق اشکارتر بشود.پس شما هم بخوانید و با هم به نقد بنشینید.البته بهتر است چنین کتابی به امانت گرفته شود چرا که ارزش خرید با این قیمت را ندارد.
در کل اگر حوصله خواندن فصلهای اول کتاب را ندارید، چیز مهمی را از دست نداده اید اما فصل چهار کتاب مقدمه ایی بر جلد دوم انسان خداگونه است.
سرفصلی که جالب توجه است: وحدت بشر
  بخش سوم کتاب ،فصل ۱۲ قانون دین، ص ۲۹۵ تا ص ۳۳۰ به پرده ایی از تفکر نویسنده و آنچه میخواهد شما به آن معتقد شوید،اشاره دارد. قدری تامل کنید. در جای جای این فصل،به دین انسان گرایی ،هیومانیست _چیزی شبیه فرقه شیطانی تلما _، خود پرستی، انسان پرستی، انسان کامل (تفکر نیچه) و آینده این شبهه دین  اشاره دارد.  در این فصل به صراحت از ایدئولوژی های امپریالیسم، لیبرالیسم، مارکسیست و اغلب ایسم ها به دین تعبیر شده؛ آنها را دین میداند هرچند به مذاق خواننده خوش نیاید این ایدئولوژی ها را کیش بخواند.
به نظر میرسد مدتی است که اتاق فکر صهیون ابایی از اشکار کردن انحطاط اعتقادی و اخلاقی در ابعاد اجتماعی بزرگتر (جهانی)، ندارند.گویی رسالت این کتاب، هم فکر کردن خواننده با این فرقه های شیطانیست. چرا که اگر همراه نشویم اصلا انسان کامل شمرده نخواهیم شد و در نظم نوین جهانی جزو گونه های پست تر و قابل انقراض و چیزی شبیه شامپانزه خواهیم بود که قطعا حقوق انسانی نخواهیم داشت.
کتاب حاضر، اهداف دانشمندان صهیون رو در غرب بیان کرده و در جایی عنوان شده که دانشمندان درصدد خلق موجودی زنده با شکل و شمایلی بی مانند از عدم هستند که روح داشته باشه. همینطور در تلاشند که هوش مصنوعی دارای ذهن و هویت، خلق کنند.
ظاهرا نویسنده یهودی  این کتاب ، معمار پروژه نظم نوین جهانی و ریست بزرگ است؛ تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل...

سوال دیگری که در کنار سوالات بیشمار، پس از مطالعه کتاب پیش می آید، چرایی تیراژ بالای این کتاب است با وجود سطح پایین بودن مطالب آن، که باعث شده کتاب در ترند پرفروش سالهای اخیر قرار بگیرد. آنهم با چنین بهایی! 
میتوانم خودم را قانع کنم که بالاخره باید با تفکر روزِ جهانی که در آن زندگی میکنیم اشنا بشویم اما چرا هیچ  پیشگفتار نقادانه ی هشدار امیز ابتدای کتاب ارائه نشده؟ یا گردهمایی جهت نقد کتاب برگزار نشده . البته شاید هم برگزار شده و بنده بی اطلاعم.
درسی که می شود گرفت این است که قبل از تهیه کتاب در نمایشگاه یا کتابفروشی ابتدا راجع به نویسنده به درستی تحقیق کنیم و هرگز بخاطر پر فروش بودن کتابی، اقدام به خریدش نکنیم مگر برای شناخت موج فکری که به جامعه تحمیل میشود_توصیه به مطالعه توسط منتقدین جامعه شناسان و روانشناسان محترم و تهیه کنندگان تلوزیونی_.اگر هیچ کدام از این چهار دسته حرفه ایی نیستید توصیه نمی کنم کتاب را خریداری کنید،نه با این نرخ؛ میتوانید امانت بگیریدش.
امیدوارم یادداشت مفید واقع شده باشد.
        

9

عاشورا
          شهادت،  هدف امام حسین بود یا انتخاب اون حضرت؟
در تحلیل حرکت امام حسین که در نهایت به کربلا منجر شد سخنان بسیاری گفته شده و در این میان تضاد هایی وجود داره. برای مثال چرا امام در زمان معاویه قیام نکرد و در زمان خلافت یزید این کار رو انجام داد؟ برای این ها پاسخ هایی داده شده اما برخی پاسخ ها با شخصیت امام حسین و اون واقعه تضاد داره. 
در کتاب عاشورا، مرحوم صفایی در بخش اول با بیان اینکه، زندگی صحنه پیکار هاست و در این مبارزه ها و پیکار هاست که انسان استعداد های خویش رو میشناسه و راه و مقصد رو پیدا میکنه، به بررسی و انواع عواملی که در این مبارزه دخیل هستند اشاره میکنه‌.
حال پس از این مقدمه در بخش دوم به سراغ پیکار حسین (ع) میره و حرکت امام رو تحلیل میکنه و به برخی شبهات پاسخ میده.
کتاب کوتاه است و به طور خلاصه از این حرکت سخن گفته و برای فهم بیشتر واقعه عاشورا این اثر کافی نیست اما با خواندن همین ۸۰ صفحه هم میتونین تأمل خوبی کنین با دیدگاه نویسنده در مورد این روز.
از آخرین جمله های کتاب:
اکنون که مرگ حتمی است، بگذار مرگی را انتخاب کنیم که آبستن زندگی باشد و سازندگی هایی بیاورد و آگاهی هایی متولد کند و روح هایی را حرکت دهد.
باید مرگی را انتخاب کنیم که زندگی را بارور کند.
        

1

عاشورا
          در کتاب عاشورا ابتدا با انواع گوناگون شکل ها، انگیزه ها، هدف ها، نیازها و مانع های مبارزه ها و پیکارها اشنا می شوید. 
سپس با این اگاهی و دانش به تحلیل پیکار امام حسین پرداخته می شود. که ابتدا تحلیل های موجود و مطرح برای این حرکت را بررسی و بیان می کند.
از جمله تحلیل های مطرح شده شهادت، شفاعت، امر به معروف، جلوگیری از ظلم، انتخاب و تشکیل حکومت اسلامی. 
و برای هرکدام از این تحلیل ها دلیل میاورد و تضیح می دهد که این مواردبه تنهایی صرف حرکت امام حسین  (ع) نبودند. 

امام حسین (ع) امد تا کشته شود، تا شفیع ما باشد، تا ابروی ما باشد........ شهادت وسیله نیست خود هدف است
امام حسین (ع) امد تا کجی های یزید را بزداید. او برای امر به معروف به راه افتاد و به خاطر نهی از منکر قد برافراشت......... حسین برنامه ای بزرگ تر و سنگین تر در پیش دارد که این برنامه امر به معروف و مبارزه با ستم را همراه خود دارد
امام حسین (ع) امد تا اساس خلافت غاصبانه اموی را در هم بشکند، او امد تا بر ویرانه ی حکومت موجود، حکومت اسلامی را طرح بریزد...... ...این تحلیل گرفتار مساله علم امام است. امام میداند مرگ در پیش است. اسارت را میداند پس تشکیل حکومت یعنی چه؟

و در نهایت زیباترین و منطقی ترین تحلیل را بیان می کند.
تمام این ها درست اما خداوند پیمان گرفته که در برابر ستمگرها برای ستمدیده ها قرارنگیرید و ارام ننشینید. و حسین (ع)  جز به پا داشتن حق، حکومت خدا بر مردم هدفی، نمی تواند بگیرد.

در بخشی از کتاب می خوانیم:
حسین(ع) ، حسینی است که نمی تواند سازشگر، بی تفاوت باشد و نمی تواند بیعت کند. می ماند با شهادت

اوست که می گوید. ارام و قاطع می گوید. ایا صدایش را می شنوی؟ "مرگ بر هرکسی نوشته شده است و همچون گلوبند گلوی انسان را دربرگرفته است.
اکنون که مرگ حتمی است بگذار مرگی را انتخاب کنیم که ابستن زندگی باشد و سازندگی هایی بیاورد و اگاهی هایی متولد کند و روح هایی را حرکت دهد.

باید مرگی را انتخاب کنیم که زندگی را بارور کند.
        

26