یادداشت‌های سعید حاجی آبادی (115)

آشنایی با قرآن: (شناخت قرآن)
          مختصر و مفید، جلد اول تقریبا مقدمه ای بر مجموعه کتب آشنایی با قرآن شهید مطهری هست و بیشتر در مورد خصوصیات قرآن و درباره قرآن صحبت کرده
بخشی از کتاب :
گروهی می‏‌پندارند منظور از تلاوت قرآن، تنها خواندن قرآن به قصد ثواب بردن است بدون آنکه چیزی از معانی آن درک گردد. اینها دائماً قرآن را دوره می‌کنند اما اگر یک بار از ایشان سؤال شود که آیا معنی آنچه را می‌خوانید می‌دانید، از پاسخگویی عاجز می‏‌مانند.
خواندن قرآن از این جهت که مقدمه‌ای است برای درک معانی قرآن، لازم و خوب است و نه صرفاً به قصد کسب ثواب.
درک معانی قرآن نیز ویژگی‌هایی دارد که باید به آن توجه داشت. در یادگیری بسیاری از کتاب‌ها آنچه که برای خواننده حاصل می‌شود یک سلسله اندیشه‌های تازه است که قبلًا در ذهن او وجود نداشت. در اینجا تنها عقل و قوه تفکر خواننده است که به فعالیت مشغول می‌شود. در مورد قرآن بدون شک باید آن را به قصد آموختن و تعلیم یافتن مورد مطالعه قرار داد. قرآن خود در این زمینه تصریح می‌کند:
کتابٌ انْزَلْناهُ الَیک مُبارَک لِیدَّبَّروا ایاتِهِ وَ لِیتَذَکرَ اولُوا الْالْبابِ‏ [1].
سوره ص/ آیه 29 [کتابی مبارک و عظیم‏الشأن بر تو نازل کردیم تا مردم در آیاتش تفکر کنند و خردمندان تنبه حاصل کنند 
 
یک وظیفه قرآن یاد دادن و تعلیم کردن است. در این جهت مخاطب قرآن عقل انسان خواهد بود و قرآن با زبان منطق و استدلال با او سخن می‌گوید
 
 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج 1، ص 35 و 36

        

1

پانزده گفتار: دفاع از 13 مسئله نفاق، روابط بین الملل اسلامی، لزوم تعظیم شعائر اسلامی، نهضت آزادی بخش اسلام، اسلام و نیازهای جهان امروز، ...
          پانزده گفتار مجموعه‌ای است مشتمل بر پانزده سخنرانی استاد شهید آیت الله مطهری که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف گفته شده 
 این کتاب رو از طریق گوشی و خیلی پراکنده خوندم و خیلی طول کشید تمومش کردم ، بهمین دلیل دید کلی از مطالب کتاب ندارم و در کل خوب بود
قسمت هایی از متن کتاب :
" مسئله‌ توسعه و تحول تاریخ که از ضروریات ناموس زندگی بشر است که تاریخ بشر متحول است و این یک رازی دارد. زندگی هیچ حیوانی حتی حیوانات اجتماعی از قبیل زنبور عسل متغیر و متحول نیست. دانشمندان نوشته‌اند زندگی زنبور عسل در چند هزار سال پیش هم بر همین نظام و بر همین وضع بوده که امروز هست. ولی بشر زود به زود نظامات و وضع زندگیش تغییر می‌کند و رازش همان است که قرآن بیان کرده است که بشر موجودی است که خودش مسئول زندگی خودش است. موجودات دیگر حتی حیوانات اجتماعی را طبیعت رهبری و سرپرستی و قیمومت می‌کند، غرایزی به یک معنا کور و جابر بر آنها مسلط است و هیچ گونه حق ابتکار به آنها داده نشده و مسئولیت تکوینی پیشبرد زندگی هم به آنها داده نشده است. ولی انسان موجودی است که زندگی او از ضعف شروع می‌شود و خودش باید مسیر تکاملی خویش را- البته با راهنمایی‌هایی که از طرف انبیاء شده است- با ابتکار و قدرت و مسئولیت خودش طی کند. 
 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص37 


یکی از فلاسفه معروف اروپا در قرن هفدهم به نام هابز- انگلیسی است- یک فلسفه سیاسی دارد، کتاب‌هایش به فارسی هم ترجمه شده است، مقایسه‌‏ای می‌کند میان‏ حیوان‌های اجتماعی و انسان که یک موجود اجتماعی است؛ می‌گوید چرا وضع اجتماع حیوان‌های اجتماعی از قبیل زنبور عسل و مورچه یک سامان خاصی دارد و اختلاف و جنگ و خونریزی در آنجا نیست ولی انسان چنین است؟ بعد می‌گوید میان انسان و آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. یکی از تفاوتهایی که در میان انسان و حیوانات اجتماعی هست که سبب شده اجتماع آنها منظم بماند و در اجتماع انسان فساد واقع شود این است که در میان انسان‌ها رقابت وجود دارد و در میان آنها رقابت وجود ندارد. یکی دیگر از مابه‌‏التفاوت‏‌ها این است که در آنها خیر فرد و خیر عموم با همدیگر متحد است، احیاناً خیر فرد در جهتی و خیر عموم در جهتی قرار نمی‌گیرد، ولی مشکل زندگی بشر این است که احیاناً خیر فرد، منفعت فرد در جهتی قرار می‌گیرد و مصلحت اجتماع در جهت دیگر. علت دیگر این است که بشر به واسطه عقل و ابتکارش احساس نقص می‌کند و دنبال کمال بالاتر است ولی حیوان اجتماعی همان را که دارد حد اعلای از کمال می‌داند. من عجالتاً بحث نمی‌کنم راجع به اینکه این حرفهایی که او زده از نظر ریشه به یکی برمی‌گردد یا نه، درست است یا درست نیست؛ شاهدم فرق چهارمی است که ذکر می‌کند، می‌گوید فرق چهارم که سبب فساد در اجتماع بشری شده است و در اجتماع حیوانات این فساد وجود ندارد زبان است، قدرت تکلم و سخن گفتن. اگر بگویید این که واقعاً یک کمالی است برای بشر- واقعاً هم کمال است برای بشر- می‌گوید بله، بدبختی بشر هم از همین کمالش برمی‏‌خیزد. بشر چون زبان دارد، با زبان خودش مطلب را بیان می‌کند، قدرت قلب حقایق دارد یعنی می‌تواند حقایق را وارونه جلوه بدهد و مطلب را در زیر یک لفافه بیان کند. این را یک عامل اساسی می‌شمارد، و راست هم می‌گوید.
به موازات پیشرفتی که در سطح شعور عمومی در باب احقاقِ حقوق و آزادی‌ها شده است- که عرض کردم در طبقه سلب کننده آزادی هم شعور و فکر و نقشه و تشکیلات بالاتر رفته است- یک مطلب دیگر به وجود آمده است و آن این است که نفاق و دورویی، حقایق را وارونه جلوه دادن، قلب کردن حقیقت، هر چیزی را با اسم دیگری و با یک روپوش خیلی عالی جلوه دادن در میان بشر رایج شده که همه را گیج کرده است. 
 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص 107 و 108

        

0

تپه جاویدی و راز اشلو
          سلام بر روح استوره شجاعت و توکل شهید مرتضی جاویدی معروف به اشلو

کتاب روان و جذابه، شبیه یه رمان هست که 133 قطعه داره و راوی هر قطعه یکی از افرادی هست که با شهید ارتباط داشته ولی با اینکه کتاب از 133 خاطره تشکیل شده ولی یکپارچگی خودش رو حفظ کرده و هر خاطره ادامه داستان رو داره میگه ولی از زبون و دید یه فرد دیگه

عیب کتاب این بود که وقتی هر قسمت رو می خونی برات معماست که الان راوی این قسمت کیه و از داخل متن باید می فهمیدی، مثلا داخل متن یه نفر که با راوی صحبت میکنه در خلال صحبت اسم کامل راوی رو میگه مثلا میگه جلیل اسلامی بیا اینجا و اونموقع متوجه میشی راوی این قسمت جلیل اسلامیه!!!
بنظرم بهتر بود اول هر قسمت اسم و پست و ارتباط راوی با شهید گفته میشد اگه اشتباه نکنم مانند کتاب  « برای زین اَب»

یکی دیگه از عیب های کتاب تعدد بسیار زیاد اسامی  هست که البته خیلی هم اذیت کننده نبود

در کل کتاب خوبی بود و انسان از شخصیت این شهید واقعا شگفت زده میشه در عین سادگی مانند یک آدم معمولی ولی در اوج شجاعت و توکل
        

3

عزرائیل: کهنه سرباز
        این کتاب داستانی جذاب و  پرکشش داشت فقط آخر کتاب داستان ناتمام موند و دقیقا مشخصه جلد دوم این کتاب در آینده منتشر میشه ( شاید هم شده ولی من ندیدم)

نحوه دستگیری علیزاده با اونهمه تعریفاتی که ازش قبلا شده بود و با اینکه با هماهنگی سپاه قدس وارد ایران شد بنظرم ساده بود 

در کل این کتاب، یک رمان خوب، جذاب و خواندنی با مخلوطی از هیجان، معما گونه، جنایی و خشونت +18 هست و توصیه می کنم بخونیدش 
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

2

خون دلی که لعل شد: خاطرات حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مدظله) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی
          بخشی از متن کتاب صفحه 302 ( جریان مربوط به قبل از انقلاب و در زمان تبعید آیت الله خامنه ای) : اتومبیلی که در تهران زیر پایم بود یک سواری پژو چهارصد و چهار بود که یکی از اتومبیل های حاجی قدیریان بود چون ایشان تاجر بازاری بود و چند اتومبیل داشت ایشان یکی از بسیار آدم هایی است که پس از پیروزی انقلاب کسب درآمد دنیوی را رها کردند تا در خدمت به انقلاب اسلامی با خدا معامله  کنند البته کسانی هم بودند که از انقلاب به عنوان دکان کاسبی برای زندگی خود استفاده کردند

کتاب عالی، با متنی روان و خاطراتی جذاب بود البته  این کتاب در اصل بزبان عربی نگاشته شده و مخاطبش هم عرب زبان ها بوده و بعد ترجمه شده.  
کتاب درباره خاطرات رهبر از زندان ها و تبعید ها است بهمین دلیل از قضایای معروف انقلاب و مواردی که به موضوع کتاب خیلی ربط نداره یا اشاره نکرده یا گذرا رد شده و اگر در مورد روند و تاریخ انقلاب می خواین اطلاعات بدست بیارین اصلا توصیه نمیشه، البته اینم بگم که قسمت پی‌نوشت ها، عکس ها و اسناد اطلاعات جذاب و خوبی داره 
        

7