یادداشت سارا کرمانی
فهیمه چند روزی کتاب را برایم آورد و پیشم گذاشت اول کار بهش گفتم من الان هزار تا کتاب دارم که نصفه خوانده م و این هم که اینقدر حجیم است نمی خوانمش حالا حالا ها فهیمه که رفت بازش کردم و غرق شدم تویش میخواستم فقط تورقی بکنم اما نفهمیدم زمان چطور گذشت. اینکه یک اثر، هم محتوا داشته باشد، هم دقیق باشد، هم طراحی زیبا داشته باشد، هم کیفیت چاپ و صحافی واقعن چیز عجیبی است این روزها. روزهایی که آثار فاخر را مجبوریم، دندمان نرم، با کیفیت کم تحمل کنیم و محتوای آثار با کیفیت چنگی به دل نمی زنند، این کتاب غنیمت است.
61
(0/1000)
نظرات
اگر در وحید یامین پور کوچکترین تشابهی به شیخ انصاری دیده نمیشود شاید بخاطر پیشرفت چشمگیر علم و تکنولوژی در این سالهاست، که باعث شده سیره و سبک زندگی و پوشش مردم تغییر کند، اما آیا در زمان قرآن و رسول خدا هم همین بوده؟ آیا حضرت مهدی ای که ۲۵۰ سال بعد از پیامبر آمده، نعوذبالله رنگ و بوی پیامبر و قرآن را ندارد؟ اینکه دوست عزیزمان اینطور خدشه میکنند به روایات کتاب "سیرت رسول خدا" صحیح نیست. زمان و مکان در تغییر احوال موثر است، ولی علت تامه نیست.
0
نگاهم به کتاب «نخل و نارنج» بود که آقای وحید یامین پور ۱۵۰ سال پس از شیخ انصاری دربارهی ایشان نوشتهاند. سخنم این است که «سیرت رسول الله» نخستین متن مکتوبی است که پس از قرآن به جا مانده و پیش از آن سکوت محض است. اما این فاصلهی دست کم ۱۵۰ ساله ما را به اندیشه وا میدارد که این روایت تا چه اندازه مانند پیامبر(ص) است؟ و چقدر میتواند باشد؟ در زمانهای که کمترین ابزارهای ثبت در دسترس نبوده، چهرهی یک رخداد در طول ۵ نسل چه اندازه دگرگون میشود؟ به همین خاطر گفتم «سیرت رسول الله» هراسانگیز است.
1
سید حسین مرکبی
1401/02/03
0