بریده کتابهای مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان زهرا عالی حسینی 1402/12/27 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 52 میدانیم که برخی فیلسوفان به چنین ((خود کفایی)) معتقد بودهاند؛ مدعی شدهاند که راه سعادت و شقاوت را کشف کردهایم و با اعتماد به عقل و اراده، خویشتن را خوشبخت میسازیم. اما از طرف دیگر میدانیم که در جهان دو فیلسوف یافت نمیشوند که در پیدا کردن این راه، وحدت نظر داشته باشند. خود سعادت که غایت اصلی و نهایی است و در ابتدا مفهومی واضح و بدیهی به نظر میرسد، یکی از ابهام آمیز ترین مفاهیم است. 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 65 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/11/26 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 0 0 حسن علی پور 1403/5/14 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 1 3 زهرا عالی حسینی 1402/11/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 37 اریک فروم میگوید: هیچکس نیست که نسبت به دینی نیازمند نباشد و حدودی برای جهتیابی و موضوعی برای دلبستگی خویش نخواهد. او خود ممکن است از مجموعه معتقَداتش به عنوان دین، ممتاز از عقاید غیر دینی آگاه نباشد، و ممکن است برعکس، فکر کند که هیچ دینی ندارد و معنای دلبستگی خود را به غایاتی ظاهراً غیردینی مانند قدرت و پول یا کامیابی، فقط نشانه علاقه به امور عملی و موافق مصلحت بداند. مسئله بر سر این نیست که انسان دین دارد یا ندارد، بلکه این است که کدام ((دین)) را دارد. مقصود این روانشناس این است که انسان، بدون تقدیس و بدون پرستش نمیتواند زندگی کند؛ فرضاً خدای یگانه را نشناسد و نپرسد، چیزی دیگر را به عنوان حقیقت برتر خواهد ساخت و او را موضوع ایمان و پرستش خود قرار خواهد داد. 0 0 حسن علی پور 1403/5/11 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 17 تعیین کننده سرنوشت نهایی انسان سیر تکاملی اصیل فرهنگی او و واقعیت اصیل انسانی اوست، نه سیر تکاملی ابزار تولید. این واقعیت اصیل انسانیت انسان است که به حرکت خود ادامه می دهد و ابزار تولید را همراه سایر شئون دیگر زندگی متکامل می کند نه اینکه ابزار تولید ، خود به خود متکامل می شود و انسانیت انسان به مانند ابزاری توجیه کننده نظام تولیدی تحول و تغییر می پذیرد و از این رو نام تکامل را دارد که توجیه کننده نظام تولیدی متکامل تری است. 0 4 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 67 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تادیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند تصدیق نکنند(شتابزدگی در تصدیق) و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند، تا به مرحله علم و یقین نرسیدهاند، رد و نفی نکنند(شتابزدگی در انکار). 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 65 انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت کند باید در مورد مطلبی که میاندیشد کاملاً بیطرفی خود را حفظ کند؛ یعنی کوشش کند که حقیقت خواه باشد و خویشتن را تسلیم دلیلها و مدارک نماید. درست مانند یک قاضی که روی پروندهای مطالعه میکند، باید نسبت به طرفین دعوا بیطرف باشد. قاضی اگر تمایل شخصی به یک طرف داشته باشد به طور ناخودآگاه دلایلی که برای آن طرف است نظرش را بیشتر جلب میکند و دلایلی که لَهِ طرف دیگر و علیه این طرف است خود به خود از نظرش کنار میرود و همین موجب اشتباه قاضی میگردد. انسان در تفکرات خود اگر بیطرفی خود را نسبت به نفی یا اثبات مطلبی حفظ نکند و میل نفسانیاش به یک طرف باشد، خواه ناخواه بدون آنکه خودش متوجه شود عقربه فکرش به جانب میل و خواهش نفسانیاش متمایل میشود. 0 1 علی اکبر حسنی 1403/5/17 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد و ایمان، عشق و امید و گرمی؛ علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن؛ علم مینمایاند که چه هست و ایمان الهام میبخشد که چه باید کرد؛علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شکل عمودی بالا میبرد؛ علم طبیعت ساز است و ایمان انسان ساز؛ هم علم به انسان نیرو میدهد، هم ایمان؛ اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل. علم زیبایی است و ایمان هم زیبایی است؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ علم زیبایی اندیشه است و ایمان زیبایی احساس. هم علم به انسان امنیت میبخشد و هم ایمان؛ علم امنیت برونی میدهد و ایمان امنیت درونی. علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزلهها و طوفانها ایمنی میدهد و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهاییها، احساس بیپناهیها و پوچ انگاریها. علم جهان را با انسان سازگار میکند و ایمان انسان را با خودش. 0 1 متین قاسمی 1403/3/5 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 10 انسان موجودی است ارزش جو، آرمان خواه و کمال مطلوب خواه، آرمان هایی را جستجو می کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمان هایی که تنها به خودش و همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعه ای خاص از زمان محدود نمیگردد. 0 3 Fatemeh Zahra Tafti 1403/6/17 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 58 اسلام به حکم آنکه دین است و در درونی ترین لایه های وجود انسان نفوذ میکند و از طرف دیگر بر فطرت انسانی انسان تکیه دارد قادر است فرد را علیه تبهکاری خودش بر آشوباند و بشوراند و «انقلاب خود علیه خود» به وجود آورد که نامش «توبه» است. 0 0 باران هاشمی 1403/3/3 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 11 گرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام «ایمان» را به خود میگیرد. 0 1
بریده کتابهای مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان زهرا عالی حسینی 1402/12/27 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 52 میدانیم که برخی فیلسوفان به چنین ((خود کفایی)) معتقد بودهاند؛ مدعی شدهاند که راه سعادت و شقاوت را کشف کردهایم و با اعتماد به عقل و اراده، خویشتن را خوشبخت میسازیم. اما از طرف دیگر میدانیم که در جهان دو فیلسوف یافت نمیشوند که در پیدا کردن این راه، وحدت نظر داشته باشند. خود سعادت که غایت اصلی و نهایی است و در ابتدا مفهومی واضح و بدیهی به نظر میرسد، یکی از ابهام آمیز ترین مفاهیم است. 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 65 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/11/26 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 0 0 حسن علی پور 1403/5/14 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 1 3 زهرا عالی حسینی 1402/11/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 37 اریک فروم میگوید: هیچکس نیست که نسبت به دینی نیازمند نباشد و حدودی برای جهتیابی و موضوعی برای دلبستگی خویش نخواهد. او خود ممکن است از مجموعه معتقَداتش به عنوان دین، ممتاز از عقاید غیر دینی آگاه نباشد، و ممکن است برعکس، فکر کند که هیچ دینی ندارد و معنای دلبستگی خود را به غایاتی ظاهراً غیردینی مانند قدرت و پول یا کامیابی، فقط نشانه علاقه به امور عملی و موافق مصلحت بداند. مسئله بر سر این نیست که انسان دین دارد یا ندارد، بلکه این است که کدام ((دین)) را دارد. مقصود این روانشناس این است که انسان، بدون تقدیس و بدون پرستش نمیتواند زندگی کند؛ فرضاً خدای یگانه را نشناسد و نپرسد، چیزی دیگر را به عنوان حقیقت برتر خواهد ساخت و او را موضوع ایمان و پرستش خود قرار خواهد داد. 0 0 حسن علی پور 1403/5/11 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 17 تعیین کننده سرنوشت نهایی انسان سیر تکاملی اصیل فرهنگی او و واقعیت اصیل انسانی اوست، نه سیر تکاملی ابزار تولید. این واقعیت اصیل انسانیت انسان است که به حرکت خود ادامه می دهد و ابزار تولید را همراه سایر شئون دیگر زندگی متکامل می کند نه اینکه ابزار تولید ، خود به خود متکامل می شود و انسانیت انسان به مانند ابزاری توجیه کننده نظام تولیدی تحول و تغییر می پذیرد و از این رو نام تکامل را دارد که توجیه کننده نظام تولیدی متکامل تری است. 0 4 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 67 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تادیب فرمود: یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند تصدیق نکنند(شتابزدگی در تصدیق) و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند، تا به مرحله علم و یقین نرسیدهاند، رد و نفی نکنند(شتابزدگی در انکار). 0 0 زهرا عالی حسینی 1402/12/29 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 65 انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت کند باید در مورد مطلبی که میاندیشد کاملاً بیطرفی خود را حفظ کند؛ یعنی کوشش کند که حقیقت خواه باشد و خویشتن را تسلیم دلیلها و مدارک نماید. درست مانند یک قاضی که روی پروندهای مطالعه میکند، باید نسبت به طرفین دعوا بیطرف باشد. قاضی اگر تمایل شخصی به یک طرف داشته باشد به طور ناخودآگاه دلایلی که برای آن طرف است نظرش را بیشتر جلب میکند و دلایلی که لَهِ طرف دیگر و علیه این طرف است خود به خود از نظرش کنار میرود و همین موجب اشتباه قاضی میگردد. انسان در تفکرات خود اگر بیطرفی خود را نسبت به نفی یا اثبات مطلبی حفظ نکند و میل نفسانیاش به یک طرف باشد، خواه ناخواه بدون آنکه خودش متوجه شود عقربه فکرش به جانب میل و خواهش نفسانیاش متمایل میشود. 0 1 علی اکبر حسنی 1403/5/17 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 23 علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد و ایمان، عشق و امید و گرمی؛ علم ابزار میسازد و ایمان مقصد؛علم سرعت میدهد و ایمان جهت؛ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن؛ علم مینمایاند که چه هست و ایمان الهام میبخشد که چه باید کرد؛علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون؛ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت میسازد؛ علم وجود انسان را به صورت افقی گسترش میدهد و ایمان به شکل عمودی بالا میبرد؛ علم طبیعت ساز است و ایمان انسان ساز؛ هم علم به انسان نیرو میدهد، هم ایمان؛ اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل. علم زیبایی است و ایمان هم زیبایی است؛ علم زیبایی عقل است و ایمان زیبایی روح؛ علم زیبایی اندیشه است و ایمان زیبایی احساس. هم علم به انسان امنیت میبخشد و هم ایمان؛ علم امنیت برونی میدهد و ایمان امنیت درونی. علم در مقابل هجوم بیماریها، سیلها، زلزلهها و طوفانها ایمنی میدهد و ایمان در مقابل اضطرابها، تنهاییها، احساس بیپناهیها و پوچ انگاریها. علم جهان را با انسان سازگار میکند و ایمان انسان را با خودش. 0 1 متین قاسمی 1403/3/5 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 10 انسان موجودی است ارزش جو، آرمان خواه و کمال مطلوب خواه، آرمان هایی را جستجو می کند که مادی و از نوع سود نیست، آرمان هایی که تنها به خودش و همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعه ای خاص از زمان محدود نمیگردد. 0 3 Fatemeh Zahra Tafti 1403/6/17 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 58 اسلام به حکم آنکه دین است و در درونی ترین لایه های وجود انسان نفوذ میکند و از طرف دیگر بر فطرت انسانی انسان تکیه دارد قادر است فرد را علیه تبهکاری خودش بر آشوباند و بشوراند و «انقلاب خود علیه خود» به وجود آورد که نامش «توبه» است. 0 0 باران هاشمی 1403/3/3 مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی: انسان و ایمان مرتضی مطهری 4.3 10 صفحۀ 11 گرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام «ایمان» را به خود میگیرد. 0 1