بریدۀ کتاب

منفصل

1403/01/21

بریدۀ کتاب

صفحۀ 102

برخلاف روش عمومی که با تکیه بر بیان حقیقت نفس انسانی و فضائل و رذایل آن راه های اتصاف به فضائل و دوری از رذائل نفسانی بیان می شود، در روش سلوکی امام،بنده خدا مظهر تام اسماء و صفات با اتصال کامل به ذات واحد مطلق حق تعالی حقیقت خود را در می یابد. آدمی در تمامی ابعاد طالب کمال مطلق است و تقصیر یا قصور از درک این واقعیت و اشتباه در طلب مصداق حقیقی کمال مطلوب که مقتضای فطرت انسانی است باعث به وجود آمدن ریشه همه رذائل نفسانی می شود. این روش که همان روش معرفة النفس می باشد از طریق فقیهان و بزرگان اهل معرفت به ویژه آیت الله سیدعلی قاضی و شاگردان ایشان همچون علامه طباطبایی به یادگار مانده است.

برخلاف روش عمومی که با تکیه بر بیان حقیقت نفس انسانی و فضائل و رذایل آن راه های اتصاف به فضائل و دوری از رذائل نفسانی بیان می شود، در روش سلوکی امام،بنده خدا مظهر تام اسماء و صفات با اتصال کامل به ذات واحد مطلق حق تعالی حقیقت خود را در می یابد. آدمی در تمامی ابعاد طالب کمال مطلق است و تقصیر یا قصور از درک این واقعیت و اشتباه در طلب مصداق حقیقی کمال مطلوب که مقتضای فطرت انسانی است باعث به وجود آمدن ریشه همه رذائل نفسانی می شود. این روش که همان روش معرفة النفس می باشد از طریق فقیهان و بزرگان اهل معرفت به ویژه آیت الله سیدعلی قاضی و شاگردان ایشان همچون علامه طباطبایی به یادگار مانده است.

(0/1000)

نظرات

تاکنون نظری ثبت نشده است.