بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

جزئیات پست

محمدامین محب‌علی

1402/02/19

خواندن 1 دقیقه
(0/1000)

نظرات

کاش اگر خبر موثقی از دلایل غایبان دارید با ما در میان بگذارید.
من طیفی از دلایل را قابل‌درک می‌دانم اما این از اندوهم کم نمی‌کند. :(
دوستان شهرستانی‌ای دارم که هر سال با شوق چمدان کوچک چرخ‌دار خالی به دنبال خود کِشان، خود را به مصلی می‌رسانند. به این فکر می‌کنم که نبودن هر کدام از این نشرها چقدر از بهرهٔ سفرشان کم می‌کند؟
نمی‌دانم...
دلایلی که من می‌دانم شما هم می‌دانید.
بخشی از این عدم حضور اعتراضی‌ است.
اعتراض به چیزهای مختلفی.
برخی مثل نی سال گذشته هم نیامدند. برخی چون قطره بحث اصلی‌شان حمایت از کتابفروشان است.
اما یک نکته مهم به نظرم می‌رسد.یکی از علل این عدم حضور گسترده و انصراف برخی ناشران بعد از ثبت‌نام، اعلام عدم حضور ناشران بزرگی چون چشمه، ققنوس و ثالث (و در کنارشان نی و مرکز) بود. البته این برداشت شخصی من است.
به هر حال متاسفانه این رویداد حداقل در بخش عمومی کمرنگ‌ شده است، جایگزینی هم برایش وجود ندارد.
1
موافقم. یعنی نیامدن ناشرهایی مثل چشمه و ققنوس خودش باعث نیامدن دیگرانی شده است که اگر این‌ها می‌آمدند، آن‌ها هم می‌آمدند.
جنبهٔ اعتراضی قابل‌درک است اما احساس می‌کنم این شکل اعتراض کردن «نفع فرهنگی» برای مردم ندارد. نهایتاً ممکن است نفع سیاسی داشته باشد که آن هم محل تردید است. 
متاسفانه ۲-۳ ساله که نمایشگاه دیگه مثل سال‌های قبل مفید نیست و یکی از دلایلش هم همین شرکت نکردن ناشران بزرگه. سال گذشته با یکی از ناشرهای حاضر صحبت می‌کردم. می‌گفت یکی از دلایل شرکت نکردن نشرهای بزرگ اعتراض به غرفه‌هاست. اجاره بسیار بالاست و غرفه‌های مناسبی هم بهشون نمیدن. اون‌هایی که گنجایش و فضای خاص داره معمولا دست ناشرانیه که متصل هستند (و البته تقریبا خالی!). از اون طرف به نشری مثل ققنوس غرفه‌ای رو میدن که به هیچ عنوان گنجایش مراجعه کننده رو نداره. 
البته من شخصا با این مدل اعتراض ناشران مخالفم. اعتراض اگر قرار بود جواب بده همون سال اول جواب میداد؛ که نداد. شرکت نکردنشون فقط باعث میشه که نمایشگاه کتاب در انحصار سلیقه و گروهی خاص قرار بگیره و از رونق بیافته‌.
1
بله.
الان ناشرنماها خوشحال هستند. ترجمه‌های رونویسی شدنه از آثار معروف حسابی فروش خواهند کرد. واقعا حیف که این رویداد بزرگ و جذاب از دست رفت. 
واقعاً حیف.
هانیه

1402/02/20

واقعا چه حیف ...
همونطور که جشنوارهٔ فجر سال گذشته بدترین و ضعیف‌ترین جشنوارهٔ پس از انقلاب بود، نمایشگاه کتاب امسال هم ضعیف‌ترین نمایشگاه تمام ادواره. اوج هنرنمایی دولت مستقر در عرصهٔ فرهنگه. بیچاره فرهنگ، بیچاره هنر...
نمایشگاه 
از ابتدا یک فروشگاه بزرگ بود که به دلیل حجم حضور آدمها به صرفه میشد و با اضافه شدن فروش آنلاین کم کم صرفه اقتصادی خودش رو برای ناشران از دست داد به خصوص ناشران بزرگ.
از طرفی برخورد نامناسب با اهالی فرهنگ آنها را رنجاده و هر یکی را به گوشه ای برده 
از طرف دیگر دوقطبی سازی جامعه همه را به جان هم انداخته و کاری نکردن را راحت تر از انجام کار کرده 
ناشر مخاطبانی دارد که از او انتظار دارند شرکت نکند .
یک سری هم به همین دلیل استخوان در گلو و خوار در چشم شرکت می کنند و به فکر مخاطبی هستند که از شهرستان آمده تا هنوز از این رویداد فرهنگی لذت ببرد.

در این بین ناشرانی هم هستند که به دلیل خیانت نکردن به کتابفروشی ها در نمایشگاه شرکت نمی کنند که دستشان را باید بوسید .
و اما اون چیزی که در کشور جایش همیشه خالی خواهد ماند این رویداد فرهنگی بزرگ و بی بدیل بود که اهالی کتاب و کتابخوانی را یه جا جمع می کرد و کتاب را به مردم یاداوری می کرد  ولو اینکه فروش کتاب در نمایشگاه کار درستی نبود اما این فضا را ایجاد کرده بود