بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

جزئیات پست

آروشا دهقان

1402/01/13

خواندن 2 دقیقه
(0/1000)

نظرات

سلام دوست گرامی . مطلبتون رو خوندیم. جالب بود . اما در اسرائیل این مراسم رو به عنوان بزرگداشت استر جشن می گیرند . البته هیچ یک از تاریخ اسراییل واقعیت ندارد و فقط سیاست است
2
جشن پوریم یهودی رو اگر منظورتون هست که ریشه‌ش مشخص نیست. بعضی از پژوهشگران اون رو مربوط با داستان استر می‌دونن و بعضی‌ها بی‌ارتباط. از نظر تقویمی هم متفاوت با سیزدهم فروردینه. این جشن در 14-15 ماه آدار جشن گرفته میشه که مثل ماه‌های قمری در طول سال گردش داره و با سال خورشیدی ما منطبق نیست. 
من با گزاره‌های کلی مخالفم.مسائل سیاسی همیشه در طول تاریخ مطرح بوده اما خوشمون بیاد یا نه،یهودی‌ها و بنی‌اسرائیل قوم کهنی هستند که تاریخ و اساطیر خودشون رو دارند. این که بگیم همه‌ی تاریخشون دروغه هیچ فرقی با این که بگیم همه‌ی مسلمان‌ها داعشی هستند نداره. هر دو به یک اندازه نادرسته. 
دقیقا کدوم کتاب دینی ، میشه اسمش رو بگین ؟
2
عهد عتیق کتاب استر 
اگر منظورتون داستان استر و مردخای هست، این داستان در کتاب استر (مگیلا) در عهد عتیق اومده.
اگر منظورتون سند نبودن کتب دینی هستش، همه‌ی کتاب‌ی دینی رو شامل میشه.(تورات،انجیل، گاتها/اوستا، زبور و...) کلا کتاب‌های دینی به این دلیل که سخنان استعاری و ماجراهای اسطوره‌ای دارن به عنوان منبع تاریخی حساب نمیشن مگر این که اسناد تاریخی و باستان شناسی مطالبش رو تایید کنن. 
هیچ کدوم از کتاب‌های دینی سند تاریخی حساب نمی‌شن!؟ به این نظریه‌ها جواب داده شده جستجو کنید. 
اما باید بگم مطلبی که شما نوشتی در مورد روز سیزده فروردینه و دقیقا ربطی به سیزده‌به‌در نداره و واژهٔ سیزده‌به‌در هم مال سالهای اخیر نیست.
2
بله از نظر تاریخدانان و باستان‌شناس‌ها کتب دینی به این دلیل که سخنان استعاری و ماجراهای اسطوره‌ای دارن به عنوان منبع تاریخی حساب نمیشن مگر این که اسناد تاریخی و باستان شناسی مطالبش رو تایید کنن.مثلا کشتی گرفتن یعقوب با خدا اسطوره است و شاهد تاریخی براش وجود نداره.طوفان نوح هم به شکلی که در کتب دینی اومده وجود نداشته ولی وقتی با شواهد تاریخی، جغرافیایی و زمین شناسی سنجیده میشه به نظر می‌سه که همون آب شدن یخ‌ها در پی گرمایش زمین و بالا اومدن سطح آب‌هاست.
از این در این زمینه مثال‌ها خیلی زیاده. 
متوجه نشدم منظورتون کدوم نظریه است. 🧐 
خیر منظورم همین داستان استر و مردخای بود، ممنون
1
خواهش می‌کنم.🌺🌺