یادداشت راضیه بابایی
1402/5/20
کتاب از نظر طراحی جلد و پشت جلد،همچنین گرافیگ داخلی عالی بود،تصمیم گرفتم بخوانم. یک کتاب که در دسته بندی کتاب های (زیر و بمِ) نشر چشمه معرفی شده است. کتاب هایی که در مورد اندیشه/تاریخ/هنر هستند. گروه سنی مخاطب دقیقا مشخص نشده بود.اما از نوع طراحی کتاب به نظر می رسید مربوط به ۹ تا ۱۲ یا ۱۵ تا۱۸ باشد.اسم مجموعه اش را هم گذاشته اند افلاطون های کوچک. با این توصیفات با شور و حرارت کتاب را باز کردم .فضای تصویرها انتزاعی بود.هرچه جلو تر می رفتم می دیدم که انگار کتاب برای کودک و نوجوان ساده نشده است!نه اینکه کلمات را نفهمند،بلکه معنی و مفهوم خاصی نداشت.متن هم انتزاعی بود انگار. نظرات کانت را در باب اخلاق و سیاست و یا حتی عشق بیان کرده بود.جغرافیای شهر محل زندگی کانت و یا عادات زندگی روتین او گفته شده بود.اما هیچ خط زمانی و یا نشانه ای که مخاطب از معلق بودن در بیاید و بفهمد سرو ته حرف های کتاب چیست نداشت. من یک کتاب دیگر از این مجموعه را خوانده ام در مورد دیوژن فیلسوف یونانی، خیلی خیلی بهتر و ساده فهم تر بود. آن کتاب را هم بعدا معرفی می کنم ولی کتاب کانت نوبر بود واقعا! خلاصه که طراحی کتاب گول تان نزند.با توجه به درک شناختی کودکان و نوجوانان اصلا جالب نبود.شاید اگر این کتاب ۶۶ صفحه ای را برای نوجوان بخوانید، به زور یک بتوانند چند خط از آن را بگویند. یک مسئله دیگری که ذهنم را مشغول کرده لزوم آشنایی بچه ها از سنین پایین با فلسفه است.آیا اصلا نیازی هست بچه های ما که دنیای اعتقادی آنها درست شکل نگرفته است این کتابها را بخوانند؟ در بخشی از کتاب گفته شده که "تنها پیامبرانی که من می شناسم کسانی هستند که آینده را می سازنند"! این نظریات برای کودک مسلمان من ضرورت دارد؟ #فلسفه_غرب #تمدن #کودک_و_فلسفه
(0/1000)
نظرات
1402/5/20
اولین مواجهه من با فلسفه در سن ۱۲ سالگی با جمله مشهور کانت « من میاندیشم پس هستم» بود 😁 البته در کنارش سریال مدار صفر درجه که فقط اسم فلسفه به گوشم خورده بود. در کل من در دوران کودکی و نوجوانیم با چیزهایی مواجه شدم و در معرضشان بودم، که خودم الان حاضر نیستم فرزندم رو با آنها مواجه کنم. اما آن چه که الان هستم ساختهی مجموع همانهاست. خیلی به این فکر میکنم که پس چه شد و میشود؟؟
1
0
1402/5/20
چی بگم؟ همین الان که بهش فکر میکنم، کلی مقدمه و مؤخره برای تحقق این قضیه بهم هجوم میاره. دیگه ترکیبش با کمال گرایی افراطی چه شود!!
1
1
1403/10/14
یادداشتتون رو قبول دارم. و اینکه به نظرم بحث آشنا شدن یا نشدن کودک با فلسفه نیست. بحث چگونگی آشنا شدنشه. توی سن پایین، مهم ترین مسئله اینه که کودک فکر کردن رو یاد بگیره. به مفاهیم دقت کنه، با چرایی ها و چگونگی ها آشنا شه و یاد بگیره درباره مهم ترین مسائل(هستی، چیستی) فکر کنه و تو ذهنش دنبال جواب بگرده. وگرنه آشنایی با عقاید و آراء فیلسوفای بزرگ که ذهن رو به کار نمیندازه، حتی شاید دامنه فکر رو محدود هم کنه. اصلاً اصل مواجهه با سواله، نه مواجهه با جواب. و آشنایی با عقاید و آراء به قول شما برای سن بالاتریه.
2
راضیه بابایی
1402/5/20
0