راضیه بابایی

راضیه بابایی

بلاگر
@r.babaee
عضویت

فروردین 1402

45 دنبال شده

452 دنبال کننده

                در دنیای کتاب ها پرسه می زنم  و کلمات را استشمام می کنم.
حال  دلم را  گره زده ام به نوشتن.

              
https://eitaa.com/vazhband

یادداشت‌ها

نمایش همه
راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/7/8 - 10:46

        رعنا دختری 15 ساله است. او به ورزش علاقه دارد و مدتی است که در ورزش ژیمناستیک شاخه ی حرکات نینجایی را برگزیده است و موفق به گرفتن کمربند مشکی شده است خانم صادقی معلم ورزش رعنا به او گفت قرار است یک نفر را برای مسابقات رزمی بیرون از مدرسه بفرستند و رعنا برای این کار انتخاب شده است. رعنا از این مژده بسیار خوشحال شد تا اینکه در اردوی مدرسه پایش اسیب دید و مدتی از باشگاه دور بود. وقتی به باشگاه برگشت متوجه شد دختری به نام رها که تازه وارد مدرسه شان شده است جای او را گرفته‌است...
نکات مثبت اثر:
*اهمیت به ورزش و تربیت بدنی در شخصیت رعنا و نمایش دغدغه ی ورزشی او
*نمایش متن همدلی و چرگی بر حادث و رقابت ورزشی
*تقویت روحیه جرات مندی و باور به توان مندی در نوجوان
* نمایش رفتار درست خانواده در انتخاب نوجوان و پذیرش خواست

نکات منفی:
*اشکالات ویرایشی در متن نسبت به سایر کتابهای پینو که خواندن، کمتر است. اما روایت در کل اثر به صورت محاوره و شکسته است و خبری از زبان معیار نیست. البته این مورد ایراد به حساب نمی آید ولی سطح کیفی ادبی هنری کار را پایین می آورد.
*این داستان در فرمی شبیه دفتر خاطرات نوشته شده است. در صحنه هایی که تصویر سازی شده است نیز زیاده گویی داریم مثل جدلهای رضا و رعنا در خانه که کارکرد خاصی از آن گرفته نشده است و اگر این بخش حذف می‌شد، خللی در داستان ایجاد نمی شد. پیرنگ و خط اصلی داستان به اندازه ی یک داستان بلند ارزش دارد و با حذف کردن اضافات میتوان اثر را به داستان بلند تبدیل کرد. ماجراها محدود هستند و پیچیدگی روابط و شخصیت ندارد. به همین خاطر ساده به نظر می رسد و نمی تواند مخاطب مثبت 14 سال را راضی نگاه دارد و اگر بعضی موارد خشن مثل درگیری دختران با دزد تلطیف میشد با کم و زیاد کردن چند جمله میشد کتاب را به مخاطب مثبت 11 یا 12 سال نیز ارائه داد.

*در چندین جا که اصطلاحات ورزشی به کار رفته است نیاز به پاورقی دارد. مثل ص 25 که عنوان شده بود شی‌دوشی بهاروند و این اصطلاح شرح داده نشده بود. همچنین از بازی ماینکرافت نام برده شد که نیاز به معرفی در پانویس دارد. 

* مقاومت در برابر دزد کیف یک رفتار فوق العاده خطرناک است و نباید انجام شود. زیرا ممکن است دزد به نوجوان آسیب جانی وارد کند ولی متاسفانه در این کتاب الگوی نامناسبی ارائه شد.

کتاب مناسب مخاطب علاقه‌مند به ورزش مثبت ۱۲ سال است.
      
راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/7/8 - 10:04

        طوطی نامه ترجمه ای از یک کتاب خیلی قدیمی هندی است که در زبان هندی سوکه سپتاتی نام دارد که به معنای هفتاد طوطی است. این کتاب در زبان ساسانیان به پهلوی برگردانده شده است. در قرن هشتم هجری شخصی به نام عماد بن محمد الشغری این کتاب را به فارسی برگرداند و چون تمام حکایات آن را نمی پسندید بهترینش را انتخاب و ترجمه کرد. او به این حکایات و افسانه ها رنگ و بوی ایرانی بخشید و آنها را با اشعار فارسی و آیات و احادیث ترکیب کرد.

داستان های این مجموعه در مورد حیوانات و پرندگان و چرندگان و خزندگان و است این کتاب را طوطی خوش زبانی برای زنی که شوهرش بازرگان است و از او خواسته است تا برگشت مراقب زنش باشد تعریف میکند. در سال های بعد نیز نویسندگانی طوطی نامه را کوتاه تر کرده اند. در این مجموعه حدود 30 حکایت از این کتاب انتخاب شده است.

محتوای این قصه ها در مورد رفتار منش و اخلاق در انسانها و حیوانات و ارتباطات آنهاست.

از نقاط قوت اثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
*کتابی مناسب نوجوان بدون لفاظی و کلمات سنگین و بی ادبانه
*کتابی ساده و روان برای آشنایی با با متون کهن فارسی
*شامل پندهایی با بار اخلاقی و آموزشی 
*معرفی نویسنده و کتاب طوطی نامه در انتهای کتاب

توضیح نکات منفی:
حکایات و داستانها مربوط به دوران باستان است. طبیعی است که نگاه به زند در آن دوران به عنوان جسم دوم رایج بوده است و او زیر سایه پدر و شوهر می‌زیست و آنها ولی نعمت او بودند و اطاعتشان واجب.
 در ص 115 در داستانی زنی بعد از غر زدنهای بسیار از شوهرش پس گردنی می خورد و از خانه قهر می‌کند در انتهای متوجه می‌شود سختی‌هایی که از سر گذرانده به خاطر عدم احترام و اطاعت از شوهر بوده است.
در ص ۱۳۰ نیز زنی بسیار مطیع است و همچون پروانه در خدمت همسر. او به جایگاه عرفانی بالایی می‌رسد که نویسنده داشتن این جایگاه را به سبب رفتار خوبش با همسر می‌داند.

در مجموع کتاب مناسب مخاطب مثبت ۱۲‌سال است.
      

3

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/7/8 - 08:57

        جلد دوم از مجموعه سه جلدی آتش بدون دود تمام شد. در مسیر خوانش چند باری به درصد پیشرفت نگاه کردم و از خودم پرسیدم چرا تمومش نمی‌کنی نادر خان!

جلد اول یعنی سه کتاب اول ماجرا‌ها و شخصیت‌های جذاب‌تری داشت. ما با یک افسانه‌ی تازه طرف بودیم. قبول که آدم‌ها عجیب و غریب بودند ولی در بافت و جهان داستان می‌نشستند.

در جلد دوم فقط سبک زندگی آلنی_مارال بود و اسم‌های مبارزان صحرا و پر از بیانیه خوانی. قلم نادر کلا حماسی‌طور است و خیلی خوب دیالوگ‌های تاثیر گذار می‌نویسد ولی کم‌کم مخاطب خسته می‌شود.
فکر کنید یک ظرف عسل ! چه قدر می‌شود خالی خالی این محتوای درخشان را خورد؟ ما به هوای وقايع و حوادث کتاب می‌خوانیم. جز یک سوم پایانی یعنی از ورود محمد نقشینه‌بند که حرف تازه‌ای داشت و ماجرای یاشار.
قبلش نمی‌توانم بگم کتاب چی بود و چی می‌گفت. 
کتاب به شخصیت آلنی و مارال پر‌وبال می‌داد. شاید برای اینکه آماده‌مان کند برای دو کتاب آخر.

ولی پایان کتاب پنجم را دوست داشتم. کاش فقط اینقدر زیاده‌گویی نداشت. شخصیت‌ها هم که همه فیلسوف و علامه‌ی دهر. آدمی که صاف و ساده حرف بزند نداشتیم. مثلا اگر کعبه به آلنی می‌گقت تو چه قدر خوب حرف می‌زنی، خودش در مقام صحبت کاملا سخن‌وری می‌کرد.

در مجموع به خاطر زیاده‌گویی و کم ماجرایی بیشترین امتیازی که می‌توانم بدهم ۳ از ۵ است.
      

2

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/7/8 - 07:58

        زن در نگاه شکسپیر

رام کردن زن سرکش اولین نمایشنامه‌ای است که از شکسپیر خواندم. قبلا فقط از طریق آثار سینمایی با شاهکارهای هملت و شاه لیر آشنا بودم.
این کتاب در بین عموم مردم کمتر شناخته شده است و به همین خاطر با محتوای بکری مواجه بودم. البته که اسمش مثل آهن‌رباست.
به عنوان یک زن لازم دیدم از تکنیک‌های قرون وسطی جهت رام کردن! زنان آگاه شوم.

شکسپیر متولد ۱۵۶۰،۱۵۷۰ است. دقیق خاطرم نیست. جامعه او هنوز تحت تاثیر کلیسا است و زندگی مدرن و حتی رمان به شیوه‌ی قرن نوزدهمی باب نشده است. یعنی در آثار او زاویه دید اخلاقی و عاطفی آثار مثلا دیکنز دیده نمی‌شود. جامعه آن روز علاوه بر مذهب تحت تاثیر  اسطوره‌ها و افسانه‌های خدایان یونان بوده است.

یک اثر کمدی در مورد دو خواهر که یکی از آن دو با استاندارد‌های امروز ما حاضر جواب و تلخ زبان بوده و دیگری آرام و مطیع. موقعیت داستان یکی از شهرهای ایتالیاست. برخورد مردان نمایش با اخلاق کاترینا، دختر تند‌خو، اسکلت این نمایشنامه را می‌سازد.

همانطور که از اسم کتاب پیداست، در نهایت کاترینا رام می‌گردد. اصلا مگر در مخیله مرد آن دوران می‌گنجید که زن را آنگونه که هست بپذیرند؟! باید آنطور می‌شد که آنها می‌خواستند.

به نظرم از دو سمت می‌شود به ماجرا نگاه کرد اول اینکه این محتوا و برخورد مرد با کاترینا (که امروز اگر فمنیست‌ها بشنوند، مو از سر خواهند کند!) آرزو  و اعتقاد مردان آن دوران بوده و با دیدن نمایش خیالی آن کیف می‌کردند!

از سمت دیگر می‌شود نگاه انتقادی شکسپیر را دید که در موقعیتی که مرد و زن باهوش و حاضر جواب در کنار هم قرار می‌گیرند این هوشمندی زن باعث همراهی با شوهر می‌شود و آن پایان‌بندی رقم می‌خورد.
یعنی شکسپیر این نکته را به مردان زمان خود می‌گوید که هرگز موفق به زانو درآوردن زن نمی‌شوید و اگر هم این امر ممکن شود در ازای دادن امتیازاتی از شوهر بوده است. تغییر کاترینا ، آن هم نسبتا سریع برای مخاطب قابل قبول نیست.
همراهی او و بیانیه‌ای که در انتها صادر می‌کند، دهان مخاطب را از تعجب باز می‌کند. این دو امر موید این نکته است که انگار کاترینا و همسر، قول و قراری مخفی برای این رفتار خود دارند.

از طرف دیگر شکسپیر ابتدای نمایش یک نشان و علامت کاشته است. مردی مست را برای تفريح لباس می‌پوشانند و مرد دیگری با ظاهر زنانه و بسیار مطیع او را به دیدن این نمایش دعوت می‌کند.
شکسپیر نشان می‌دهد. زن مطیع دروغین است و مرد مست و بی‌خبر است که متوجه این بازی نمی‌شود. این فرم اجرا بسیار خلاقانه است. او در جامعه‌ای که قاعدتا به صورت مستقیم نمی‌توانست از برابری زن و مرد سخن بگوید، با ایجاد حالت نمایش در نمایش طرح تازه‌ای برانداخت.

فارغ از محتوا با وجود اینکه ما اصل اثر را نخواندیم، کاملا مشخص است شکسپیر چه قدر به زبان و بازی‌های آن مسلط است و می‌شود از خواندن آثارش(البته با ترجمه‌های روان) لذت ادبی برد.

خوانش کتاب را به بزرگسالان نمایشنامه‌دوست توصیه می‌کنم و امتیاز ۴.۵ از ۵ را برای آن مناسب می‌دانم. امتیازی که کم کردم به دلیل تشابه اسمی بود و گیج شدنم موقع خواندن یک سوم ابتدایی نمایش.

#معرفی_کتاب
#عسل_گلچین
#رام_کردن_زن_سرکش
#ویلیام_شکسپیر
#ترجمه_محسن_قاسمی
#بنگاه_ترجمه_و_نشر_کتاب_پارسه


https://eitaa.com/vazhband
      

34

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/31 - 10:01

        پروین اعتصامی، شاعر معاصر، اشعار متنوعی دارد و موضوعات مختلفی را در قالب غزل،قطعه، قصیده و مثنوی سروده است. او در اشعارش  از ظلم و ستم شاهان، چمن و سبزه و گل ،مهر و محبت بین آدم‌ها، لطف و کرم خداوند، طبیعت و حیوانات، هم‌دردی با فقرا و...سخن گفته است.
در این کتاب نویسنده تلاش کرده با آوردن حکایت‌های این مناظرات  او را که بخش زیادی از اشعار او را تشکیل می‌دهند، به نثر تبدیل کند و خواننده را با شیوه سرودن و اشعار پروین آشنا سازد. در پایان هر داستان چند بیتی از همان شعر که به داستان تبدیل شده است، انتخاب و چاپ شده است. این 15 حکایت بیشتر در دسته‌ی ادبیات تعلیمی قرار می گیرند.
کتاب مناسب نوجوان  بدون کلمات سنگین   و دشوار است نویسنده و آثارش در ابتدای کتاب معرفی شده است.
از نظر زبان داستان و قصه مشکلی نیست. اما ریتم داستان ها و درونمایه‌ی آنها خیلی به هم شباهت دارند. ممکن است در ابتدای کتاب داستان ها تازگی داشته باشند ولی بعد روی ریتم تکرار می افتیم. به عنوان مثال رهایی حیوانات از دام یا حیله‌گری آنها برای شکار حیوانات به طرق گوناگون تکرار شده است و این سبب می‌شود خواننده خسته شود و کتاب را رها کند.
به عبارتی درون‌مایه مناسب مخاطب نوجوان نیست و به دغدغه‌های آنها اشاره ندارد.
کتاب قابل توصیه است و از نظر محتوایی مورد تایید.
      

11

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/31 - 09:20

        علی پسری 13-14 ساله است و به فوتبال علاقه‌ی زیادی دارد. او طرفدار پرسپولیس است. پدرش را در کودکی از دست داده است و وضع مالی چندان خوبی ندارند. علی خیلی دوست دارد کارت هواداری پرسپولیس را به دست بیاورد ولی برای انجام چالش های آن نیاز به پول دارد... 
این کتاب در قالب داستان  تفکر در مورد علاقه‌مندی‌ها و ارزش  آنها، اهمیت کار و تلاش ، ارزش دوستی و احترام به والدین را به نوجوان یادآوری  می‌کند.سوژه و موضوع برای مخاطب قابل درک و فهم است. در این سن نوجوانان گرفتار تمایلات افرادی  می‌شوند. تمایل به گروه های ورزشی، موسیقی و گروه های دوستی و...( از روی احساس و هیجان ) جز خصوصیات سنین نوجوانی است و پرداختن به این موارد در رمان نوجوان سبب همذات پنداری مخاطب و شخصیت ها می گردد.
اشاره ‌های کوتاه و موثری به صلوات فرستادن و نماز خواندن به عنوان اعمال مذهبی  در داستان انجام می‌گیرد که ناخودآگاهِ مخاطب را هدف گرفته است و روش درستی است.
همچنین نشان دادن یک زندگی عادی و بی ریا، توجه به جزییات این سبک زندگی  مثل توجه به حجاب مادر در منزل و بیرون از خانه از دیگر نقاط قوت کتاب است.
پایان بندی خوب داستان با طرح یک سوال تمام می‌شود و مخاطب باید به خودش جواب بدهد که داشتن کارت هواداری چه قدر ارزش دارد؟ 
ایراد داستان هم این است که در بسیاری از بخش‌ها نویسنده به تعریف کردن بسنده کرده است. یعنی بدون اینکه صحنه‌ی خاصی را طراحی کند، چندین ساعت را به صورت فشرده در یکی دو صفحه آورده است. آن هم جزییاتی که قابل حذف بود مثل زمان خوابیدن و بیدار شدن و درس خواندن و شام خوردن و دوباره صبح بیدار شدن و به مدرسه رفتن و... این بخش ها قابل حذف بود.

همچنین جا داشت ریتم حوادث داستان ، فراز و فرود و اتفاقات  بیشتری داشته باشد تا هیجان کار بالاتر برود.
و اینکه متن کتاب ایرادات گسترده ویرایشی دارد و باید اصلاح شود.
تصویر روی جلد زیباست و برای مخاطب جذاب است. چهره شخصیت اما از 14 سال کوچکتر است ( در کتاب علی 14 ساله معرفی شده است)
در مجموع کتاب قابل توصیه است به نوجوان مثبت ۱۲ سال.
      

9

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/31 - 09:00

        کتاب عجایب نامه در قرن ششم هجری، دوره سلجوقیان به رشته‌ی تحریر درآمده است. نویسنده‌ی اثر محمدبن‌محمود همدانی است.سبک او روان و فهمیدنی است گرچه واژگان سخت و دور از ذهنی در متن دارد ولی ساختار جملات و نحوکلام ساده است. عجایب نامه دارای ده رکن یا فصل است:
در شرح افلاک و فرشتگان و ماه و خورشید
در عجایب آتش و رعد و برق و باد و ابر
در عجایب زمین و آب و و کوه و سنگ
در عجایب اقالیم و بلاد و مسجد و وادی
در عجایب مقبره ها و گنج ها
در عجایب آدمی و ارواح و حواس پنجگانه
در عجایب جن و غول و نسناس
در عجایب پرندگان و طیور
در عجایب حیوانات
 در این کتاب 22 حکایت از عجایب نامه داریم، برخی حکایت‌ها در متون پیشتر وجود دارد ولی بسیاری از آنها دیده و شنیده‌های خود نویسنده است. این کتاب تاکنون برای نوجوانان بازنویسی نشده است و به یقین خواندن این اثر به شناخت آن توسط مخاطب نوجوان کمک می کند، بدون لفاظی و کلمات سنگین و بی ادبانه با متون کهن فارسی آشنا می‌شوند و از حوادث و وقایع جذاب گذشته مطلع می‌شوند.
ایراد کتاب این است که وجه تعجب برانگیز بودن برخی وقایع برای مخاطب امروز کمرنگ است و ممکن است روند قصه با توجه به انتظاری که نام کتاب در او ایجاد کرده است، برایش عادی و معمولی باشد تا هیجان برانگیز و جالب.
یک قصه‌ در کتاب است به نام طبیب کابلی که با کمک مته پای حاکم سمرقند را سوراخ کرد تا او را درمان کند. این قصه خشونت و خونریزی درد و... دارد و برای مخاطب 15 سال به بالا مناسب است.
طراحی جلد، تصویرگری و معرفی نویسنده در اول کتاب هم جز نقاط مثبت کار است.


 
      

20

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/31 - 08:41

        شک دارم که نبرد با مافیای خودرو را یک رمان  فانتزی معرفی کنم. بدنه‌ی رئال داستان آنقدر پررنگ است، فانتزی مجالی برای خودنمایی ندارد.
البته گره‌های داستان به وسیله‌ی همین فانتزی باز می‌شود‌. نویسنده سریع و گذرا از این بخش‌ها می‌گذرد تا به پایان خوش برسد. فانتزی کار در فصل اول و آخر خود را نشان می‌دهد، مابقی کتاب عادی است.به پایان بندی نقد دارم. در ادامه می‌گویم.

یادداشتم را از وسط شروع کرده‌ام تا یادم نرود از بخش فانتزی‌اش بگویم. بیشتر مشکل من با رئال داستان است. 

مشکل باور پذیری و ساده انگاری در جهان داستان، شخصبت‌ها و حوادث داستان و باز شدن سهل‌الوصول گره‌ها

برای این نتیجه‌گیری دو صفحه مصداق نوشتم با جزییات. مختصرش این است که چند نوجوان ۱۷ ساله سمپادی برای یک شرکت خودرو سازی بزرگ که چندان تولیدات با کیفیتی ندارد، ماشینی طراحی می‌کنند. چون شرکت نمی‌گذارد آنها بر ساخت درستِ محصول نظارت کنند، طرح‌شان رد می‌شود وگرنه اول بودند و بهترین. بعد هم به واسطه‌ی کتک‌کاری و تطمیع می‌خواستند طرح را مال خود کند که به مدد شخصیت فانتزی و کمک‌های او، این نوجوانان و طرح‌شان عاقبت به خیر می‌شوند.

لیست باور نکردنی‌ها:
جهان و سبک زندگی یک نوجوان سمپادی در نیامده بود، داستان روی جذابیت وقایع و پیچیدگی و تلاش‌های متنوع و مختلف شخصبت‌ها نمی‌گشت، فانتزی در بدنه اصلی به خوبی جانگرفته بود و یک‌دفعه در فصل آخر پای شهید قاسم سلیمانی هم به میان آمده و ادای دینی صورت گرفته بود که اصلا به داستان نمی‌خورد. نوعی مستقیم‌گویی داشت. نویسنده می‌خواست بگوید روح شهید هنوز دل نگران مشکلات مردم است که خوب نشده بود.اگر شخصیت‌ها در دنیای رئال از ایشان نام‌می‌بردند بهتر از این نوع نگاه فانتزی به شهید بود.

نویسنده در مورد موتور ماشین، ظاهر ماشین، برنامه‌های طراحی و... پژوهش کرده بود و تمام آن را در قالب دیالوگ ‌ها آورده بود.
 اگر مخاطب ما کم‌سن تر بود این قدر ایراد به داستان وارد نمی‌کردم و به این راضی می‌شدم که قرار است این داستان مروج سبک زندگی درست و خودباوری در نوجوان باشد ولی برچسب مثبت ۱۵ پشت کتاب این توقع را ایجاد می‌کند که با کاری تقریبا مشابه بزرگسال طرفیم، که اینطور نبود.

ویراستاری و طراحی هنری کتاب که بماند. مشکلی است که در اکثر آثار پینو وجود دارد. باید در چاپ‌های آتی این مسئله را رفع کنند. طرح جلد بد نیست یک داستان هیجانی و ماجراجویی را تداعی می‌کند. البته محتوای داستان نشان می‌دهد درون و بیرون کتاب چندان همسو نیستند.داستان خیلی عادی است چند شخصیت متخصص که همه در مسیر هم قرار می‌گیرند و کاری می‌کنند کارستان. این کتاب برای نوجوانی که خیلی درگیر داستان نیست و به خودرو و مکانیک خودرو علاقه دارد توصیه می‌شود وگرنه برای سایر مخاطبان کسالت آور است.

با این‌حال دغدغه‌مندی ناشر در این موضوعات ارزشمند است. امید است کیفیت داستانی آثارش را بالا ببرد:
  تقویت روحیه جرات مندی و باور به توان مندی در نوجوان/ نشان دادن  وجود دغدغه‌ی تولید با کیفیت ایرانی در نوجوان/ روحیه آزاد اندیشی و حق طلبی در نوجوانان

امتیاز کتاب ۳ از ۵
      

9

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/17 - 10:33

        مهرسا و مهرناز دو خواهر هستند و دو برادر نوزاد دوقلو به نام علی و امیر دارند. آنها با مادربزرگ مهری( از سمت مادر) و مامان مریم و بابا رحیم زندگی می‌کنند. دو پسرخاله به نام آرش و کاوه دارند که پسرهای خاله اعظم و اکرم هستند. داستان از جایی شروع می‌شود که عمه‌ی رحیم چند روز به خانه‌ی آنها می‌آید و به خاطر اخلاق تند و ایرادگیری‌های زیاد همه را می‌رنجاند. مادربزرگ چندبار جواب حرف‌های نابه‌جای او را می‌دهد. رحیم دلخور می‌شود و در خانواده عنوان می‌کند دوست ندارد مادربزرگ پیش آنها بماند. چون خاله اکرم و اعظم شرایط نگهداری او را ندارند، مادربزرگ به سرای سالمندان می‌رود .
گروه سنی	مخاطب اصلی اثر 9 تا 12 ساله است.
 نکات مثبت اثر	
•	فضایی شاد و خانواده‌ای پرجمعیت
•	نمایش روابط سالم و مبنی بر احترام و محبت نسبت به همدیگر و بزرگترها. حتی در بدترین موقعیت آقا رحیم به مادربزرگ بی‌احترامی نمی‌کند.
•	نمایشِ مادرِ خانه به عنوان زنی کوشا و فعال که وظایف مادری و همسری خود را خوب انجام می‌دهد. او حتی در حالتی که مخالف رفتار و تصمیم همسرش است او را جلوی فرزندان تخریب نمی‌کند و تصمیم او را می‌پذیرد.
•	فضای طنز گفتگوهای بین اشخاص
•	نمایش مسئولیت‌پذیری و کمک کردن بچه‌ها در خانه
•	عدم نمایش گوشی و موبایل به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی. بچه‌هایِ داستان تلفن همراه داشتند ولی آنقدر فعالیت‌های متنوعی برای آنها تعریف شده بود که برای بازی و سرگرمی سراغ گوشی نمی‌رفنتند.
•	توجه به فعالیت‌های بدنی در نوجوانان
•	توجه به طبیعت، محیط زیست و حیوانات
نکات منفی اثر 	(❌️خطر افشا داستان)
•	مهمترین نقطه ضعف اثر ذکر جزییات زندگی معمولی است.این تصاویر از حد تعادل خارج شده است. به گونه‌ای که کتاب چیزی جز نشان دادن یک زندگی ندارد. تنها حادثه‌ی داستان که شخصیتهای نوجوان در آن دخیل هستند، بیرون آوردن مادربزرگ از سرای سالمندان است. آنها در بقیه‌ی داستان نظاره‌گر کارها و افعال سایرین هستند. گاهی با تعقیب گاهی با گوش ایستادن و کشف ماجرا. همین امر درجه‌ی سنی مخاطب را پایین میآورد و حتی مخاطب 8 و 9 سال می تواند خاطرات مسافرت یا فراری دادن مادربزرگ را بخواند. شخصیتهای نوجوان متحول نمی‌شوند. آنها همه چیز را در اختیار مادربزرگ گذاشتند و خودشان از ابتدا تا انتها تابع او هستند. فقط شخصیت فرعی آقا رحیم در این داستان تغییر می‌کند.
•	پایان بندی اثر بی دلیل طولانی شده است و تنها هدفش این بود با ایجاد تعلیق در ماجرای ازدواج مادربزرگ مهری ، بچه‌ها دیرتر خیالشان راحت شود و اگر حذف می‌شد صدمه ای به داستان وارد نمی آمد.
•	از نظر ویراستاری صوری ، اثر ضعیف است. شتاب‌زدگی در چاپ اثر مشهود است؛ شکل املایی نادرست کلمات در حالت محاوره، املای نادرست کلمات، فاصله و نیم فاصله و ساختار جمله‌‌ای که روان نیست، علائم نگارشی و... در مجموع کل اثر نیاز به بازبینی دقیق ویرایشی دارد.

•	معرفی کتاب صد سال تنهایی در لابه‌لای داستان ضرورتی ندارد و چه بسا برای مخاطب دانستن و شناختن این کتاب مضر باشد. در چند جا گفته شده که ناهار پیک‌نیک بچه‌ها در شمال کتلت است ولی ناگهان در ص 145 نام کوکو سیب‌زمینی آورده شده است. در ص 208 آمد.
•	در پایان داستان، چند خط آخر ناگهان حرف تولد مهرسا پیش کشیده می‌شود که بسیار بی‌دلیل و ناگهانی به نظر می آید. می‌شد نویسنده دلیل دیگری برای گرفتن هدیه ذکر می کرد.

•	بچه‌ها و مادربزرگ روی جلد مصنوعی هستند. دخترها لباس های عجیبی تنشان است و سن‌شان به 8 و 10 ساله نمی‌خورد. مادربزرگ نیز پوشش غیر متعارفی دارد. کاش به کمک ابزار متداول فوتوشاپ طرح جلد مناسبی طراحی می‌شد. 

امتیاز کتاب ( با توجه به محتوا، فرم و ظاهر اثر)	3 از 5
      

20

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/17 - 10:19

        شاهنامه‌ی حکیم ابوالقاسم فردوسی، یکی از شاهکارهای ادبی ایران است که داستان های پادشاهان و پهلوانان ایران باستان به زیبایی در آن تصویر شده است.شاهنامه بیش از پنجاه هزار بیت دارد و او زمانی به سرودن شاهنامه پرداخت که زبان فارسی در حال نابودی بود و تلاش کرد فقط از واژگان فارسی در سرودن آن بهره بگیرد. فردوسی زبان فارسی را از نابودی نجات داد و داستان‌های زیبایی برای آیندگان به یادگار گذاشت.این کتاب پنج داستان زیبا و مشهور شاهنامه را برای مخاطبان نقل می‌کند.
داستان های: زال و رودابه ، ضحاک ماردوش ، تولد رستم ، رستم وسهراب ، داستان سیاوش. ازنقاط قوت اثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•	کتابی مناسب نوجوان بدون لفاظی و کلمات سنگین 
•	کتابی ساده و روان برای آشنایی با بزرگترین میراث فرهنگی مکتوب ایرانیان، شاهنامه
•	کتابی برای شناخت اصل و نسب پهلوانان ایرانی و سلسله شاهان ایرانی که بسیار ارزشمند است
•	افزایش علاقه به ایران و تقویت هویت ملی در مخاطب و ایجاد حس غرور نسبت به وطن
•	معرفی حکیم فردوسی و شاهنامه در ابتدای کتاب
اما متاسفانه تصویر گری کتاب بی اندازه زشت است.  پهلوانان و جوانان بلند بالای ایرانی ، مردان و زنانی بی مو با چهره‌ای ترسناک هستند که هر دو چشمشان در یک طرف صورت ترسیم شده‌اند.   اندام‌های بی‌قواره و دست و پاهایی که معلوم نیست به کجا وصل هستند برای مخاطب آزار دهنده است.
 همچنین بعضی از  وقایع شاهنامه  در صورتی ایراد تلقی می‌شوند که مخاطب کتاب  به موارد اخلاقی حساس باشند. وگرنه اگر مخاطب کتاب 15 سال به بالا باشد مشکلی در ذکر این موارد نیست:
ماجرای بوسیدن گیسوی رودابه توسط زال
ماجرای سزارین رودابه
رفتار زورگویانه‌ی رستم در برابر شاه سمنگان برای یافتن رخش
ابراز عشق سودابه به سیاوش

غلط های تایپی: در ص 106 سهراب به جای اینکه بگوید به جنگ کاووس شاه بروم ، گفته به جنگ افراسیاب می روم که باید اصلاح گردد.
در ص 144 و 146 فعل گذاشت به صورت گزاشت چاپ شده که باید اصلاح گردد.

شاهنامه که امتیازش همیشه کامل  است، آنچه سبب می‌شود امتیاز کتاب را ۴ بدهم، تصویرگری زشت کتاب است که رغبت خواننده را می‌گیرد. کاش کتاب هیچ تصویری نداشت!
      

9

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/10 - 16:31

        عدنان جوانی اهل مکه، عاشق حمیرا دختری یمنی می‌شود . او جوانی هم سن و سال حضرت محمد(ص) است و خانواده‌ای بت پرست دارد. آنها اهل طایفه‌ی قریش و از قبیله بنی مخزوم هستند. از کودکی به همراه پدرش کنان اهل تجارت و سفر بود و در یکی از این سفرها با حمیرا که دختر دوست پدرش، سعد است آشنا شده است. سعد با ازدواج عدنان و حمیرا  مخالف است. آنها یکتاپرست هستند و حاضر به دوری از دخترشان نیستند. عدنان حیران و سرگشته بهنبال آرامش و رسیدن به راحله است و .... 

 مخاطب کتاب: مثبت 15 سال برای کتابخوان معمولی و مثبت 12 سال برای کتابخوان حرفه‌ای

•	نویسنده در مورد فضای اجتماعی روزگار جوانی پیامبر پژوهش کرده است و توانسته دنیایی باور پذیر پدید آورد. ذکر جزییات سفر تجاری، مسیرهایی که عدنان و پدرش از مکه به طائف و یمن می‌رسند، آماده سازی کاروان تجاری، فضای جغرافیایی مکه و طائف، پوشش و لباس اشخاص، باورهای جاهلیت، ابزار و امکانات منازل، شناخت قبایل مطرح در مکه و آداب و رسومات جامعه... به میزان نیاز در داستان به کار رفته است.

•	پیرنگ عشق برای مخاطب نوجوان جذاب است و برای اینکه مخاطب تا انتها داستان را دنبال کند قلاب مناسبی است.

•	شخصیت عدنان، تفاخر و غرور او نسبت به خانواده و طبقه‌ی اجتماعی‌اش به خوبی نشان داده شده است.

•	زبان داستان یکدست است و تا جای ممکن نویسنده سعی کرده از واژگان مناسب داستان تاریخی استفاده کند
•	مهمترین نقطه ضعف اثر پایین بودن ریتم داستان است. جز شرح یک ارتباط عاشقانه، واقعه‌ی بیرونی خاصی نداریم. در رمان نوجوان لازم است بیشتر به سمت وقایع بیرونی حرکت کنیم.

•	به نظر می رسد داستان عدنان با اینکه ساخت داستانی سالمی دارد، بستری برای بیان خصوصیات اخلاقی و رفتارهای پیامبر اکرم است.اگر نویسنده پیرنگ پیچیده تری برای داستان عدنان می ساخت و در میان خرده پیرنگ ها گریزی به خصوصیات پیامبر می زد از حجم خاطره گویی کم می‌شد. 

•	بارها از زبان پیامبر اسلام دیالوگ داشته ایم. مطمئنا نویسنده برای یافتن حوادث و وقایع منبع کافی دارد ولی این مسئله دلیل نمی شود که شخصیت معصوم را در خدمت پیشبرد داستان همچون یک بازیگر وارد عرصه کنیم.

•	وقایع تاریخی داستان باید منبع و ماخذ داشته باشد و در انتهای کتاب ذکر نشده بود.

•	مهندسی متن و شکست خط زمان در داستان به وفور اتفاق افتاده است. با اینکه به کمک علامت تصویری وقتی عدنان به خاطراتش رجوع می کرد  شکست زمان برای مخاطب معلوم بود، ولی این تکنیک زیاد و بی دلیل استفاده شده بود.

•	بعضی دیالوگها و رفتارها کاملا امروزی و در لباس تاریخی هستند. به عنوان مثال اعراب وقتی مهمان مذکری دارند در سفره ای مشترک با همسر و دخترشان غذا صرف نمی کند. معیار زیبایی چهره و ظاهر افراد، امروزی است و چند بار از چشم میشی و اندامی باریک سخن به میان می آید. با توجه به نقش تربیتی کتاب نیاز نبود نویسنده به نداشتن حجاب و روبنده در رویایی عدنان و حمیرا اشاره کند. آزادی حمیرا در اداره یک مغازه به صورت مشترک با برادرش امروزی است. می شد نویسنده بسترهای دیگری برای ملاقات شخصیتها با هم می چید.
 امتیاز ۳.۵ از ۵
      

2

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/10 - 15:21

        زید کودکی هفت ساله اهل شام در سفر به همراه خانواده اش توسط راهزنی دزدیده می شود و به مردی بدخو به نام عبدالعزی که تاجری اهل مکه است فروخته می شود. او به همراه دو برده دیگر به نام های بشیر و اسحاق در خانه او روزگار سختی را می گذرانند. در این زمان محمد(ص) بزرگتر از زید است و ساکن مکه است. بشیر و اسحاق از او و رفتارهایش برای زید تعریف می کنند. بردگان اقدام به فرار از دست صاحب خود می کنند اما گرفتار می شوند.....کتاب در مورد اخلاق اسلامی پیامبر و زندگی زید فرزندخوانده ایشان است.

گروه سنی مخاطب 15 سال ( اگر بخش هایی که مربوط به رفتار عبدالعزی و فساد اخلاقی او در قمار و زن بارگی است، حذف گردد قابل معرفی به نوجوان مثبت 12 سال نیز می باشد)
نکات مثبت:
    نویسنده در مورد فضای اجتماعی روزگار جوانی پیامبر پژوهش کرده است و توانسته دنیایی باور پذیر پدید آورد. ذکر جزییات سفر تجاری، مسیرهایی که عدنان و پدرش از مکه به طائف و یمن می‌رسند، آماده سازی کاروان تجاری، فضای جغرافیایی مکه و طائف، پوشش و لباس اشخاص، باورهای جاهلیت، ابزار و امکانات منازل، شناخت قبایل مطرح در مکه و آداب و رسومات جامعه... به میزان نیاز در داستان به کار رفته است.
 آشنایی مخاطب با زندگی زید فرزندخوانده‌ی پیامبر که برای نوجوان ارزشمند است. وقایع جذاب و پر کشش و خرده پیرنگ هایی در داستان وجود دارند که آن را از حالت تک موضوعه و خطی خارج می کند. مثل ماجرای فرار برده ها از خانه عبدالعزی، قربانی کردن گاو در ملاعام، وقوع سیل در مکه و..
فصل بندی خوب است، روایتی شفاف، درست و برشهای زمانی مناسب در اثر داریم( 5 سال و 7 سال)
 زبان داستان یکدست است و تا جای ممکن نویسنده سعی کرده از واژگان مناسب داستان تاریخی استفاده کند.
نکات منفی:
  مهمترین نقطه ضعف اثر دیالوگ های داستان است که به فضای تاریخی اثر نمی خورد. چند نمونه از این دیالوگ ها ذکر می گردد:
الف) دارم برایت.
ب)پی کاری را به تن مالیدن.
ج)به من می گویند عاصم هفت جان.
محتوای خشونت آمیز و نامناسب تا حدودی دارد که البته با توجه به گروه سنی نیاز به حذف نیست 
همچنین  در داستان های تاریخی که نویسنده به شخصیت معصوم نزدیک می‌شود نقل قول مستقیم از معصوم بسیار با احتیاط صورت می گیرد. در حالی که در این اثر، بارها از زبان پیامبر اسلام دیالوگ داشته ایم. مطمئنا نویسنده برای یافتن حوادث و وقایع منبع کافی دارد ولی این مسئله دلیل نمی شود که شخصیت معصوم را در خدمت پیشبرد داستان همچون یک بازیگر وارد عرصه کنیم.
برای وقایع تاریخی داستان باید منبع و ماخذ داشته باشد و در انتهای کتاب ذکر شود.

 استفاده از هوش مصنوعی تا اندازه ای برای طرح جلد مطلوب است و استفاده‌ی بیش از حد از این ابزار ایراد دارد و کار را مصنوعی می‌کند. تاریخی بودن رمان به هیچ عنوان از طرح جلد معلوم نیست. علاوه بر شباهت زیاد طرح جلد با رمان " فقط آن دختر یمنی"، گویی جوانی شهری در سال 1404 زیر باران ایستاده است.

     ایراد دیگر کار نوع قلم و سایز آن است. حاشیه ی سفید کنار صفحات بی جهت بزرگ است. فاصله خطوط را می توان کمتر کرد و قلمی امروزی تر برای داستان برگزید در این صورت به عنوان مثال رمان 200 صفحه ای به 150 صفحه تقلیل می یابد.

  فهرست برای هر فصل راهنمایی برای مطالعه و نقشه ی راهی است که خواننده بهتر داستان را می فهمد.بهتر است ناشر برای این کتاب فهرست قرار دهد.
      

5

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/10 - 14:58

        سینا و محسن قصد دارند در مسابقات استانی ماشین کنترلی سرعتی شرکت کنند. رقیب آنها کامران و حسام دو نفر از همکلاسی‌هایشان هستند. آنها از نظر مالی مشکل ندارند و بهترین ماشین مسابقه را می‌خرند. در حالی که سینا و محسن در مغازه مکانیکی و ساندویچی پدرشان کار می‌کنند و ماجرا‌های زیادی تا خریدن ماشین و شرکت در مسابقه پیش رو دارند... 
 کتاب در مورد مهارت‌های زندگی است. مهارت‌هایی مثل:تلاش و کوشش برای هدف، رقابت سالم، اهمیت دوستی و اعتماد بین دوستان
نکات قوت داستان:
•	نویسنده دنیای نوجوانان را به خوبی می‌شناسد. دیالوگ ها طنازانه هستند. شخصیت‌ها تکه کلام دارند که باعث ایجاد بازی های زبانی مورد پسند نوجوان می‌شود. خط اصلی داستان مشخص است. نویسنده هدف را گم نمی‌کند. پیرنگ های فرعی، باور پذیر است. ارزش‌های مورد نیاز نوجوان در مضمون اثر گنجانده شده است. توجه به اعتماد در رابطه‌ی دوستی، تلاش برای هدف، مبارزه با مشکلات، رعایت ارزش‌های اخلاقی در رقابت و... از آن جمله است. 
•	صحنه های پر کشش و هیجان‌انگیز کار به خوبی و با جزییات پرداخت شده است.
•	سوژه و دغدغه مناسب گروه سنی اعلام شده در پشت جلد است.
•	نویسنده از همه جزییات ذکر شده به نفع پیشبرد داستان بهره برده است. به نحوی که هیچ سوالی بدون پاسخ نمانده است و نکته‌ای در داستان اضافه نیست.
•	زبان داستان یکدست است و تا جای ممکن نویسنده سعی کرده از واژگان مناسب اشخاص استفاده کند.
به نظر تنها نقطه ضعف اثر، حجم داستان است. در بعضی بخش‌ها مثل خریدن قطعات مورد نیاز  ماشین، داستان طولانی می‌شود. 
و اما ظاهر کتاب:
•	اسم نویسنده روی جلد نیامده و فقط در عطف کتاب چاپ شده است.
•	حاشیه سفید هر صفحه زیاد است. ولی نوع قلم و اندازه‌ی آن نسبت به آثار قبلی انتشارات پینو خیلی بهتر شده است.

•	فهرست مطالب عنوان برای هر فصل راهنمایی برای مطالعه و نقشه ی راهی است که خواننده بهتر داستان را می ‌کند. این کتاب فهرست ندارد.
مخاطب کتاب مثبت ۱۲ سال.
      

4

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/10 - 14:44

        سبحان ده ساله است و دو سه سال است که تابستان به مزرعه عمویش می رود. عموی سبحان یک مزرعه توت فرنگی دارد. او برای خرگوشی که به محصول او آسیب می رساند تله گذاشته است. سبحان این خرگوش را برفکی صدا می کند و می‌خواهد خرگوش را نجات دهد... 
داستان درباره‌ی محیط زیست و حفظ حیات جانوران است.زبان و فضای داستان طوری است که به درد مخاطب ۶ تا ۹،۱۰ سال می‌خورد. ولی شخصیت داستان برای حل مشکل سراغ جستجو در نت می‌رود، به فیلم خاصی اشاره می‌‌کند و دسترسی به یک آرشیو فیلم دارد که تمام نمی‌شود. این موارد  راهکارهایی است که به درد گروه مخاطب نمی‌خورد. به عبارت دیگر یک داستان بچه‌گانه با راهکاری که مناسب سن مخاطب نیست، حل مشکل می‌کند.
نشان دادن زیبایی‌های طبیعت،حفظ حق حیوانات و تلاش برای یافتن راه حل های متفاوت حل مسئله از نکات مثبت آن است.
زیاده گویی بیش از حد در داستان و دور شدن از خط سیر اصلی،  مشکل اصلی داستان است. شروع داستان کودک و حتی بزرگسال باید از نزدیک ترین نقطه به گره باشد. مخاطب کودک تمایل دارد زود وارد قصه شود. توصیف فضای روستا و روستاییان حدود 13 صفحه از داستان را در بر گرفته است بعد از رسیدن به مشکل اصلی باز زیاده گویی داریم. مثل حضور عمو در خانه و تعویض کانال تلویزیون و امثالهم. نویسنده می‌خواست با نشان دادن بعضی رفتارها و گفتارها از زبان سبحان فضای طنز به وجود بیاورد که این امر محقق نشده است. 
همچنین منطق داستان مشکل دارد. چرا عمو سبحان را از خواب بیدار کرد که او را به شکار خرگوش ببرد؟ چه لزومی داشت سبحان در این عمل همراه عمو باشد که بعد دلخوری پیش بیاید.  پایان داستان جای مناسبی نیست. باید آخرین راهکار ریختن یونجه برای خرگوش باشد. چرا سبحان زودتر به عمو نگفت راه مبارزهبا خرگوش را فهمیده است؟ یا اینکه باید محل یافتن  یافتن راه حل بعد از ماجرای شلیک به خرگوش قرار می گرفت.
طراحی جلد زیبا است. تصاویر داخل کتاب نیز مطلوب و دوست داشتنی می باشد. همچنین جنس کاغذ کتاب گلاسه و با دوام است. هرچند صحافی تعریفی ندارد و بعد از چندین مرتبه خوانش اوراق از هم جدا می شوند.میزان متن در هر صفحه بسیار زیاد است. تقسیم و پارگراف بندی به درستی انجام نشده است.

 
      

3

راضیه بابایی

راضیه بابایی

1404/6/9 - 09:18

42

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

بریده‌های کتاب

نمایش همه

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.