یادداشت فاطمه رجائی
10 ساعت پیش

«اگر با مردم آنگونه که هستند رفتار کنیم آنها را بدتر میکنیم. اگر با مردم آنگونه که باید باشند رفتار کنیم به آنها کمک میکنیم همان چیزی شوند که ظرفیت و قابلیت رسیدن به آن را دارند.»〰️✨ این کتاب شامل ۸ فصل است که در هر فصل مسائلی مثل مواجهه با دانشآموزان انتقالی، فقر خانوادهها و ... را بررسی میکند. طبیعتاً کتاب منطبق بر جامعه ایرانی و آموزش و پرورش ما نیست؛ ولی خواندنش خالی از لطف نیست و برخی مسائلی که بررسی میشود، کاربردی و جالب است. 📖 از آنجایی که کتاب را بصورت الکترونیکی خواندهام، در ادامه نکاتی از هر فصل را یادداشت میکنم. (کتاب قابل اسپویل نیست، میتوانید این بخش را بخوانید.) بخشهای دارای 🌱 و ✨ نظر و خلاصههای خودم و بخشهای «» از متن کتاب است. 〰️فصل ۱: «چند روز اول هر سال تحصیلی به شناخت دانشآموزانمان در جایگاه عضوی از کلاس و تعیین انتظارات مشخص از سال تحصیلی پیش رو اختصاص داده میشود.» «اگر ارسال نامهای رسمی به خانه دانشآموزی باعث شود که آن خانواده احساس خوشایند و ارزشمند بودن کنند، پس من سفت و سخت طرفدار انجام این کار هستم.» «برای دانشآموزان بسیار مفید و تاثیرگذار است که بدانند معلم آنها زمانی در موقعیت و شرایطی مشابه آنها قرار داشته.» 🌱حتی گاهی از راه نقصهامون ارتباط برقرار میکنیم. و دانشآموزان باید بدونند که تنها کسانی نیستند که این مشکلاتُ تجربه میکنند. بیشتر شنونده باشیم و به جای دادن راهکارهای دقیق به اونها سرنخ بدیم. «اگر قصد داریم واقعاً به حرفهایشان گوش کنیم، باید آنقدر احساس امنیت بکنند که بتوانند مشکل خود را بیان کنند.» 〰️فصل ۲: 🌱به فقر پرداخته میشود. یکی از ایدههای کاربردی کتاب، «تهیه نوشت افزار گروهی» است. این خرید میتواند با کمک اولیا صورت بگیرد. بعضی اولیا خیّر هزینه نوشتافزار چند دانش آموز دیگر را هم پرداخت میکنند. همچنین وقتی که برای ۳۰ دانش آموز خرید میکنیم، میتوانیم تخفیف هم بگیریم. علاوه بر این وسایلی که خریداری میشود ممکن است چند سال قابل استفاده باشند. «اگر یکی از دانشآموزان پاککنِ ته همه مدادها را با دندان بکند، کل کلاس است که متأثر میشود. در واقع داشتن لوازم گروهی باعث میشود بچهها کمتر اسراف کنند و بیشتر مراقب وسایل باشند.» 〰️فصل ۳: «فلسفه و دیدگاه مشارکت و همکاری را بپذیرید و خواهان تقسیم قدرت با خانوادهها باشید.» 🌱محتوای این فصل منطبق با جامعه ایرانی نیست. 〰️فصل ۴: 🌱به حمایت از دانشآموزان در غم و اندوه و فقدان عزیزان میپردازد. «سوگواری اقدامی مهم و ضروری است و برای پایان دادن به آن نباید عجله کرد. پیامد و واکنشهای مربوط به مرگ یا فقدان عزیزان برای همه یکسان نیست.» «۵۰ تا ۶۰ درصد افراد سوگوار تا یک ماه پس از فقدان عزیزشان هیچ گونه علائمی دال بر غم و اندوه از خود نشان نمیدهند.» «حقیقت را بگویید. کودکان اغلب حرفهای ما را با توجه به معنای واقعی کلمه درک میکنند و این باعث سردرگمی آنها میشود. حسن تعبیرهای خوب اما انتزاعی مانند «درگذشتن»، «ترک کردن» یا «به خواب طولانی رفتن» باعث سردرگمی و اضطراب در کودک میشود.» «برای آنها الگوی دل شکستگی در عین سلامت روان باشید.» 〰️فصل ۵: 🌱به خطراتی که دانشآموزان را تهدید میکند، میپردازد و درمورد مسائلی مثل خشونت و سوءاستفاده صحبت میکند و نشانههای آن را بیان میکند. «چندین علامت هشدار دهنده دیگر هم وجود دارد که معلمان باید از آنها آگاه باشند. برخی از متداولترین مواردی که شاهد آنها بودهام دسترسی ناگهانی و توجیه ناپذیر دانشآموز به پول یا هدایای گران قیمت، تغییر ناگهانی و چشمگیر در عملکرد تحصیلی یا دوری از همکلاسیها یا خانوادهی خود است.» 〰️ فصل ۶: 🌱درمورد آموزش ارزشهای واقعی و تربیت دانشآموزان اخلاقمحور صحبت میکند. «اگر میخواهیم دانشآموزان بسیار بااخلاقی پرورش دهیم، نباید هدفمان تربیت دانش آموزان ایده آل، مطیع و پیرو قانون باشد.» «دانش آموزی که رشد اخلاقی خوبی دارد ممکن است فردی باشد که اقتدار مدرسه را زیر سوال ببرد، به ویژه وقتی مدرسه یا سیاستهای آن منصفانه نباشد.» 〰️فصل ۷: 🌱درمورد انگیزه و مشخص بودن هدف دانشآموزان است. ✨📈تهیه نمودار از پیشرفت دانشآموزان و نمایش آن در کلاس، ایده خیلی خوبی است. «برچسب زدن به برخی از دانشآموزان با عنوان «تیزهوش و بااستعداد» به این معنی است که سایر دانش آموزان چنین نیستند.» 🌱حتی بیان این ویژگیها برای همان دانشآموز مورد نظر هم آسیبزا و *محدودکننده است. 〰️فصل ۸: 🌱ترغیب دانشآموزان به یادگیری بیشتر یک مرداد ۱۴۰۴/ سیزدهمین یادداشت تابستان
(0/1000)
فاطمه رجائی
9 ساعت پیش
0