یادداشت ‌ سید امیرحسین هاشمی

        بعضی متن‌ها خیلی جالب اند، کَل انداختن غول‌ها را در آن خواهیم دید؛ کلنجار رفتن بنیان‌گذاران با یکدیگر.

تو این نوشتهٔ کوتاه، هایدگر تلاش می‌کند از دل "تمثیل غار" معروف افلاطون  به مفهوم و آموزه حقیقت/Wahrheit (به یونانی ἀλήθεια که آلثیا/aletheia  تلفظ می‌شود) برسد و نشان بدهد از دل این تمثیل می‌توان ایدهٔ اساسی حقیقت از دیدگاه افلاطون را استخراج کرد؛ نگاهی که با بردا‌شت ارسطویی و هم‌چنین برداشت مدرن از حقیقت که نظریات مختلفی از جمله "مطابقت" با وضع امور و مثل آن را در بر می‌‌گیرد، تفاوت‌های عمده‌ای دارد. یعنی در جهان معنایی افلاطونی، ناپوشیدگی چیزی است که ما از لغت-مفهومِ باید فهم کنیم که این منطق پرده‌داری مستتر در این برداشت از حقیقت، بسیار توفیر دارد با همان تعریف حقیقت به مثلا مطابقت با وضع امور. 
این مورد هم مشخصا خیلی به ایده‌های وجودی هایدگر باز می‌گردد که دوست دارد به سرآغاز همه‌چیز یا همان وجود/sein باز گردد. او در این رساله، رابطه میان این برداشت از حقیقت با وجود را در جهان اندیشه افلاطونی و مشخصا تمثیل غار را سعی می‌کند با واکاوی‌های فلسفی و لغوی نشان بدهد. 


طبق تصویر مشهور از هایدگر، در این نوشتار مختصر نیز نکته‌سنجی‌های فقه‌اللّغة‌ی (اتیمولوژیستی) بخش اساسی پیشرفت متن بود. یعنی هایدگر به واکاوی لغوی الفاظ یونانی محاوره جمهوری می‌پرداخت و جای جای هم علیه ترجمه‌های "تحت الفضلی" از عبارات قد علم می‌کرد و با ارجاع به زمانهٔ نگارش محاوره، نقدی به این ترجمه‌ها وارد می‌کرد. 



در نهایت اینکه یه متن پایه‌ای و اساسی در رستگاه فلسفه را به تفسیر یکی از اسامی مهم فلسفه قرن 20 بازخوانی و بازتفسیر کردم بسیار برایم ارزشمند و واجد محتوای تحلیلی بود. 

البته طبعا باید بعدها اندکی بیشتر و دقیق‌تر با این متن کلنجار برم که فهوای آن به‌جانم نشیند. یه خیلی هم سوال از متن دارم که نمی‌دونم از کی باید بپرسم فعلا :) 


راستی متن رو با ترجمه فارسی اثر که به عنوان "آموزهٔ حقیقت افلاطون" به ترجمهٔ طالب جابری و نشر لگا منتشر شده است خوندم. یه جاهایی رو به عنوان کنجکاوی و ور رفتنی، اندکی با متن آلمانی کلنجار رفتم که بعضا باعث شد واقعا بهتر متن رو بفهمم، ولی قاطبه چیزهایی که به نظر میاد فهمیدم رو از متن فارسی کسب کردم. ترجمهٔ خوبی بود واقعا، طالب جابری درست ترجمه می‌کنه :))

زیاده حرفی نیست.
      
310

17

(0/1000)

نظرات

احسنت...
1

2

اسماء محمدی

اسماء محمدی

6 روز پیش

نشر لگا آثار جذاب و مهمی رو در حوزه‌ی فلسفه کار می‌کنه. کتاب متفکران بزرگ زیبایی شناسی ش یکی از دقیق ترین آثار غیر دسته اولیه که تو حوزه‌ی فلسفه هنر دیدم.
3

1

آره خیلی نشر خوبیه.
مشخصا هم توی مطالعات سینمایی هم جز جدی‌ترین نشر هاست. البته یه ذره حال نشرش بده، واقعا چون کتاب‌های زیادی خوبی داره، یه ذره مخاطب خاص داره برای همین فروش‌شون اندکی ضعیفه برای اینکه یه نشر کوچیک بتونه زنده بمونه :( 

1

اسماء محمدی

اسماء محمدی

5 روز پیش

دقیقا. من که یکی از پیامبرانشم و به هرکس که میشه و میتونه نسبتی باهاشون برقرار کنه، معرفیش می‌کنم. کتاب‌های حوزه فلسفه برای کودکانشم خیلی خوبن. 
@SAH.Hashemi04 

1

واقعا سری فلسفه برای کودکان این نشر لگا و ایضا نشر کرگدن واقعا خوب اند. 
@asmaemohammadi 

0

چه کتاب جالبی
5

1

آره البته خیلی سخت بود خوندش و خودم یه خروار چیز تو متن بود که درست متوجه‌اش نشدم. مثلا یه بخش مهم تمثیل غار در مورد آموزش هست که هایدگر هم خیلی روی نسبت این تربیت/Bildung با این آموزهٔ حقیقت حرف می‌زنه که مثلا اونقدر عمق مطلب رو متوجه نشدم.
یا کلی بحث دیگه که قشنگ حس می‌کردم نبود یه استاد در خوندن این متن چه کاستی‌هایی در خوانش‌ام ایجاد کرد.  

1

ولی باز خوندینش
منم همینجورم
با خودم می‌گم بهتر از هیچی‌یه😁
@SAH.Hashemi04 

1

در حاشیه: تمثیل غار افلاطون رو خیلی دوست دارم.
سریال سیلو رو هم که دیدم یادش افتادم دوباره
@Behrooz1383 

1