یادداشت مهدی شکرگزار
1402/7/29
بالاخره این کتاب نزدیک به هزار صفحهای، با زحمت داخل موبایل خواندن، تمام شد. یک کتاب خوب دیگر از مجموعه کورمورن استرایک. جذاب و پر کشش بود. تقریبا تا وسطهای کتاب، از جرم اصلی خبری نیست. سوال اصلی اینجاست که جرمی که باید دنبالش باشند چیست؟ اما از اواسط کتاب به بعد ورق برمیگردد و هیجان بیشتر میشود. در آخر هم که عالی تموم میشود. یکی از جذابیتهای این مجموعه در کنار معما و زبان خوب، نقش جزییات هست که در آخر با کنار هم قرار گرفتن آنها، راز برای ما فاش میشود. نکته بعدی هم نگاه زنانه نویسنده و توجه به احساسات و افکار شخصیتهاست. این موضوع گاهی اذیت کننده میشود اما تعادل زیبایی در داستان ایجاد میکند. این افکار و احساسات یک انگلیسی در مواجهه با افراد و مقایسهاش با آنچه که ما میاندیشیم برایم جالب است و شباهتهایش جالبتر.
(0/1000)
نظرات
1403/12/25
دقیقا این همون دلیلیه(یا حداقل یکی از اون دلایلیه)که نویسنده قصد داشته با اسم مردانه کتابهاش رو منتشر کنه. نگاه زنانه یعنی چی!!
0
1403/12/28
این نگاه زنانه رو در متن توضیح دادم. یعنی توجه زیاد به جزییات و احساسات شخصیتها. به طور خاص در این رمان احساسات بین رابین و کورمورن به خوبی و با جزییات زیاد بهش پرداخته شده. این توجه رو در رمانهای نویسندگان زن به خوبی میتونید ببینید. مثلاً ربهکا یا دزیره هم ازین جنس هستند. در مقابل مقایسه کنید با نگاههای موشکافانه تولستوی به افکار و احساسات شخصیتها که جنسش با اون دوتای دیگه که گفتم فرق داره. اساسا اینکه میگم نگاه زنانه، در مقام ارزشگذاری نیستم، بلکه زاویه نگاه به شخصیتها و حوادث هست. از نظر من این نگاه زنانه به قصه رنگ و بوی جدیدی میده و یه عمق اون اضافه میکنه. در دل حوادث پلیسی و قتل و ... این نگاه جذابه و همینه که کشش داستان رو زیاد میکنه. @hasti_qbd
0
مهدی شکرگزار
1403/5/10
1