یادداشت Ms.nobody ؛)(=

Ms.nobody  ؛)(=

1402/07/10

                راستش خواندن این کتاب  برای منی که از این برهه ی تاریخی هیچگونه پیش زمینه ای نداشتم و باید  بگویم در نقطه صفر هستم  خیلی زود بود به خاطر همین هم صدایی در سرم دائما  تکرار می شود  کاش بعدا می خواندی .
هنگام خواندن کتاب دستخوش احساساتی متناقض و گاهی دچار   نوعی شتابزدگی می شدم به خصوص در اوایل کتاب احساس می کردم نویسنده تنها با  قشر به خصوصی از جریان های فکری آن  دوره گفت و گو  کرده است بنابراین نه رویای  همه ی ایرانی  ها بلکه از نظر من  احتمالا   رویای بخشی از  آنها را به تصویر کشیده است . بنابراین اوایل کتاب را شتابزده ورق زدم و  نمی توانم به طور قطع نظر بدهم اما از نظر من  در بعضی از نقطه نظرها  برداشتی که نویسنده از ایران ارائه می کرد بیشتر  متاثر از  افرادی بود  که نویسنده با آنها گفت و گو کرده بود و ایران را از زاویه دید آنها به نظاره نشسته بود. 
نمی دانم قطعا  شما که از من مطلع تر هستید  شاید نظر دیگری داشته باشید اما در ابتدای خوانش کتاب همچنین احساسی داشتم انگار یک روزنامه نگار از سیاره دیگری به زمین آمده است بخشی از زمین را دیده است  با بعضی  از زمینی ها گفت و گو کرده است و بعد برای گزارش  به سیاره خودش برگشته است
 بهتر است ادامه ندهم در صفحه  ۴۶  فصل شورش با دست خالی  نویسنده  نظرم را کمی جلب کرد و کمی  از شتابزدگی خواندنم کاستم  مخصوصا وقتی به دو راه حل و رویکردهای برخی از افراد  اشاره کرده بود.
این یادداشت را نوشتم تا به خودم یادآوری کنم بعد از آشنایی بیشتر با این برهه تاریخی دوباره این کتاب را بخوانم نمی دانم کنجکاو هستم که اگر نویسنده   الان زنده بود در مورد رویای ایرانی ها چه گزارشی تهیه می کرد.
کاش بعدها یادداشت یا کتابی پیدا می کردم که در رابطه با  رد یا تایید نقطه نظرهای این کتاب  نوشته شده باشد.
        
(0/1000)

نظرات

امید ابد

1402/07/10

منظورتون از افرادی که نویسنده باهاشون برخورد کرده کدوم طیف هست
1
Ms.nobody  ؛)(=

1402/07/10

تا جایی که به خاطر دارم نویسنده سعی کرده با  طیف های اون زمان گفت و گو داشته باشه  و نقل و قولهاشون رو بیاره  اما  به طور کل به نظرم در کتاب به آرای  طیف  مذهبی  بیشتر اشاره شده بود 

در روزهای تظاهرات در تهران و قم چرخیدم مواظب بودم   که این سوال را از صاحبان مشاغل مهم و از سیاستمداران نکنم.    ترجیح می دادم با مقامات دینی یا دانشجویان، با روشنفکران علاقه مند به مسائل اسلامی و نیز  با چریک هایی که در سال ۱۳۵۲ مبارزه مسلحانه را رها کرده بودند و تصمیم گرفته بودند عمل خود را به شیوه ای کاملا متفاوت در دل جامعه سنتی ادامه بدهند بحث کنم.(فوکو،۳۶:۱۳۵۷) 
امید ابد

1402/07/10

توجه کنید  که حوادث و وقایع رو باید در ظرف زمانی خودشون تحلیلی کرد نه با اگاهی که از اینده حاصل شده ..و در اون زمان  شخصی که از یک فضای متفاوت وارد یک کشور جهان سومی با افکار مذهبی بنیادی میشه نمیره با مردم کوچه بازاری که سردرگریبان زندگی عادی دارند مصاحبه کنه چون اونها حقایق رو به علل مختلفی نمیگن یا درک درستی از سیاست روز ندارن چون اون زمان به این شکل فضای برای گفتگو یا توزیع اخبار به صورت الان نبود .. و همچنین اونها از دست دادن شغل یا برهم‌خوردن زندگی شون واهمه داشتند و اکثریت جامعه مذهبی بودند یا وانمود به مذهب میکردن تاحای که عده ای خیلی اندکی در شهرهای بزرگ تلوزیون داشتن یا نگاه میکردند .. پس به دنبال معترضین واقعی به شرایط یعنی قشر دانشجویان روشنفکر و مذهبی میرود که هر طیف بنا به دلایلی خاص خود مخالف حکومت هستن ..و در نظر داشته باشید ان زمان در غرب برای اینکه ایران به دام شوروی نیفته چه دول غربی چه روشنفکران حکومتی مذهبی میخواستن که با کمونیست ها تضاد فکری و عقیدتی داشته باشه 
1
Ms.nobody  ؛)(=

1402/07/10

مرسی از نظرتون :)
با زاویه دید جدیدی آشنا شدم 
امید ابد

1402/07/10

ممنونم من تا اون جایی که فرصت شد و خواندم حرف اشتباهی نزده و حقایق رو گفته ایشون .ولی متاسفانه اکثر مردم ما در روایتی گذشته سیر میکنند که یا خلاف واقعیت هست یا کوچکترین نزدیکی به ان زمان ندارد... و فکر میکنند در زمانهای شاه مردم در رفاه و و ازادی زندگی میکردند درصورتی که این شرایط تنها نمای بیرونی ان زمان بوده و خوب علاقه ای هم به تحقیق و مطالعه تاریخ ندارند و همین سبب این شده که خام تاریخ سازی ها بشوند برای تطهیر اشتباهات حکومت های سابق به کار رفته
4
Ms.nobody  ؛)(=

1402/07/10

به نکته ی کلیدی  اشاره کردین برای شناخت واقعیت باید تاریخ رو مطالعه کنیم 
تا جایی که من تاریخ دارم میخونم در طول تاریخ مردم معمولا خدا بیامرزه برای کسی میگفتن که رفته همون که تا بود داشتن فحشش می دادن 
انصافا تاریخ خوندن برای غیر متخصص سخته. مخصوصا تاریخ معاصر و مخصوصا تر تاریخ بعد انقلاب اسلامی 
امید ابد

1402/07/10

در تاریخ و روایت تاریخ نباید اسیر زنده باد و مرده باد بود  چون احساست مردم در طول زمان متغیر هست