امید ابد

@omid...abd

2 دنبال شده

482 دنبال کننده

                      و  ما خواب زدگانیم
                    

یادداشت‌ها

نمایش همه
                این کتاب رو بعد از دیدن مستند The Pigeon Tunnel از زندگی و زمانه جان لوکاره  خالق رمان (بند زن ، خیاط ، سرباز ، جاسوس)   و مقدمه کوتاه از کتاب راه نیرنگ برای خوندن انتخاب کردم و براش خیلی ذوق داشتم ، یه جای از مستند لوکاره میگه: پیری و پختگی بهترین زمان از زندگی هر جاسوسیه چون در اون سن به اوج حرفه خودش میرسه ،  برای همین هم هیچ کس یه جاسوس پیر رو دوست نداره  ،  کتاب هم درباره پیر جاسوسیه، ترد شده  از دستگاه اطلاعاتی ملکه ,که بعد از سالها تعقیب گریز و ردیابی ردپای از موش ها ،در بین رفقا و همکارانش میفهمه هر کاری که کرده بوده   پشیزی هم ازش نداشته ، نه بخاطر اینکه تلاش اس نادرست بوده ، بلکه بخاطر اینکه هیچ کس مایل نبود تشت رسوایی، این تحقیقات  از آسمان بر سر دستگاه امنیتی ملکه بیفته  ، وقتی در عمق کتاب غرق میشی و هرچه بیشتر فرو میری ،میفهمی چقدر این دستگاه پوسیده و بی در پیکر بوده ، تا حدی که عروسک هایی این خیمه شب بازی دارای چنان قدرتی  بودن, که حتی نمیشد اونها رو رسوا کرد ، جای تصور کن  رو که پلیس دزد ها رو فراری میده یا برای اینکه مبادا خودش اسیر بی آبرویی بشه بهشون مصونیت عطا میکنه ،آشناس نه ؟
        

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

                اگر بخوایم در بین انسان ها از ابتدا تا انتها تاریخ بدیل و شبیه ترین ادم به شیطان رو تجسم کنیم . به نظر من تنها یک گزینه بیشترین شباهت رو داره اون هم شخص استالین هست .نه از نظر ابعاد بی رحمی ، بلکه از نظر حیله گری و مکاری ، پست فطرتی.. هیچکس به پای این بشر نمیرسه .  کتاب اما زندگینامه شخصی استالین نیست ، روایتی هست از اخرین روزهای گرگ پیر گرجی ، که ۱۵ سال صرف نگارش اش شده و قدم به قدم مارو به روز واقعه نزدیک میکنه  ..روایت اما وقتی شروع میشه که دیکتاتور در توهم توطئه خودساخته غرق شده ، کشور غرق در پاکسازی مخالفینه و هیچ جنبنده توان مخالفت با این کشتارها رو نداره  .اما زمانی میرسه که دیکتاتور به نزدیک ترین دوستانش هم شک میکنه ، پس درصدد ایجاد توطئه ای میشه  تا که  این  سربازان پیاده شطرنج  رو، که شریک این جنایتش و درس اموخته مکتب قساوت استاد هستن رو  یکی یکی سرنگون کنه بلکه شاید پایه های حکومت اش همانند سالها قبل با پاکسازی از مخالفین استوار تر از همیشه باقی بمونه  .اما این دل غافل که این گرگ پیر اخر اسیر همون مکاری و طمع خودش میشه و ..
        
                آزادی یا مرگ چه پارادوکس عجیبی
 چه  واژه های بی حد مرز و محدودیتی
روایت از جزیره ای نفرین شده شروع میشه، جزیره  خونین به نام کرت ، که صدها سال درد و نفرت خشم و ظلم رو از لابه لای سنگ ها درختها و دریاهاش فریاد میزنه ، فریادی  از اعماق سالها جنگ و کینه، در نقطه ای  بیش از هر جای دنیا  همواره در جنگ  ‌، 
نمیدونم میتونم خودم رو جای نیکوس بذارم وقتی این کتاب رو می نوشت  ، چون  هر نویسنده ای همیشه یه بخشی از وجودش تو هرکتاب اش به یادگار میذاره ،  بخش از وجودش رو در تجسم میل به ازادی و مبارزه طلبی اش   ، میل به روایت لحظه به لحظه  زمانه زندگی قهرمان داستان میکیلیس مغرور که از برای حفظ  ارزشها و یادگارهای دلاوری نیاکانش حتی یک دم آرامش قراره  نداشته  همواره پریشان و پر از تب و تابه  ،آرامشی که صد ساله از مردمش به واسطه حمله و اسارت در دستان ترکان عثمانی گرفته شده ..میل به روایت  از دید مردمانی که گرچه در و بر خاک مانده ولی همچون تبعیدی ها برای پیوستن به یونان وطن جدا افتاده از اونها لخظه شماری میکنند.. این کتاب رو وقتی تموم کردم که نبرد فلسطین تازه شروع شده بود و الان میبینم که چقدر این دو به هم شبیه اند..  داستان خوب روایت شده و سیر حوادث و چهارچوب و اجزا به کمک نویسنده اومده تا  مفاهیم مورد نظرش رو در رساندن  نگاهی نقادانه به جنگی قدیمی  و  صلیبی وار  یاری کنه ..از معایب داستان هم بخش آزار دهنده پایان کتابه که اونطور که باید نتونسته اتمامی باشه بر این کتاب دلپذیر و خام روایت و صحنه پردازی شده 
        
                همیشه بزرگترین پیشرفت ها از دل  ویرانگر ترین جنگ ها بیرون میاد و به بهایی از بین رفتن زندگی میلیون ها نفر .وقتی ملت ها برای سلطه ایدولوژی ها ملی گرایانه افراطی شون در کنار حرص وطمع با هم درگیر میشدن  .. تمام ابزارهای ممکن رو بکار میگرفتند تا بر حریف سلطه پیدا کنند 
سالها پیش وقتی ابر قدرتی های مثل المان و  ژاپن با امریکا  وارد جنگ شدند و میخواستند به هر نحوی بر دنیا تسلط پیدا کنند و جنگ عظیمی و بی فایده ای شکل گرفت .‌.امریکا که در دو جبهه می جنگید   بشدت از جنگ و ادامه اون  و  صدماتی که از شروع تا اتمام غیرقابل پیشبینی  جنگ متحمل شده بود  نگران بود..و بر اساس‌خبرهای که دریافت کرده بود آلمان در حال ساخت سلاحی بود مخرب تر از هر بمبی که تا به حال ساخته شده بود در این میان ژاپن هم مطلقا حاضر به تسلیم شدن نبود..در این میان امریکا برای عقب نماندن از این مسابقه تسلیحاتی به فکر ساخت مرگبارترین سلاح تاریخ بشر افتاد و در طی چند سال  گرد اوری دانشمندان فراری اروپایی علم فیزیک به  ساخت و ازمایش بمب اتمی اقدام کرد و دنیا  نظاره گر قدرت غیرقابل کنترل این ابر بمب ها شد.. بمب های که در زمانی بسیار کوتاه با کمترین  دخالت انسانی  دورترین  شهرهای دشمن  رو با خاک یکسان میکردن.. چنان که  اولین پیشگامان این ابر بمب ها با قدرت ۲۰ هزار تن tnt  در هیروشیما و ناکازاگی در روز اول ۱۱۰  هزار کشته و در مجموع ۲۲۰ هزار کشته روی دست های خونین امریکا و دنیا گذاشتن..  اما طمع حکومت ها پایانی نداشت 
 در  هنگام ساخت اولین بمب  فکری  برای ساخت بمبی با قدرتی بسیار مهیب تر یعنی  ۵برابر قوی تر از بمب فعلی یعنی ۱۰ مگا تن tnt به ذهن یک دانشمند رسید ..اما  فاجعه حاصل از  کشتار بمب اول بشدت بر روی دانشمندان موثر در اون پروژه اثر گذاشت بود و ترس از اینده و بی قیدی حکومت ها اونها رو منزوی و مردد کرد بود در نتیجه پروژه بمب به تاخیر افتاد
و شوروی با استفاده از این فرصت  تونست بمب خودش رو بسازه  در این میان در امریکا بین  دانشمندان و نیروهای امنیتی برسر این موضوع اختلافات شدیدی پیدا شد و همه به دنبال یک مقصر برای مجازات میگشتند وقایعی  از یک محکمه سری که در این نمایشنامه بهش پرداخته  شده 
        
                کتاب های هستن که از زمان خودشون جلوتر رفتن شاید درکش شون برای مردم و روحیات اون زمان ممکن نباشه و  حتی با بازخورد منفی شدیدی مواجه بشه ولی دهه ها بعد که عیارشون مشخص میشه و تبدیل به کتاب های منبع و یا مرجع میشن  کتاب سفرنامه بازگشت از شوروی نمونه ای از این کتاب ها س ...در زمانی  نوشته شد که کمتر کسی حاضر بود به شوروی و مرام کمونیست نقدی وارد کنه ..زمانی که همه با شور و شوق از پیشرفت های  شوروی و شخص استالین که با بذل و بخشش خیلی از نویسنده ها رو نمک گیر  کرده بود تعریف و تمجید میکردند اندره ژید با اوردن تجربیات جامعه شناسی اش از سفر و گشت و گذار و گفتگو مخفیانه  با مردم فرودست شوروی و دیدن رنج و سختی هاشون برای روایت انچه که گزارشی بود  واقعی تر از حال روز مردم و جامعه شعار زده و مسخ شده در جغرافیا پهناور شوروی دست به انتشار واقعیاتی  زد که تا سالها بشدت از طرف مخالفینش کوبیده شد و سالها بعد با روشن شدن حقایق  نشان داد اونچه که ژید درک کرده بود و به اون باور داشت تا چه میزان صحیح و درست بوده
        

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز باشگاهی ندارد.

فعالیت‌ها

امید ابد پسندید.
            روایت سفر، اما نه به آن معنا که می‌شناسیم.

مهزاد الیاسی با این کتابش از این جمله معروف- که دیگر تکرار دارد نخ‌نمایش می‌کند- که «هر سفر یک سفر به درون است» یک‌جورهایی اعاده حیثیت کرد؛ طوری که اساساً گویی در درون سفر می‌کرده، و حالا از قضا در سفرِ بیرون هم بوده.

روایت مراسم نپالی این کتاب میخکوبم کرد و روایت روستای دَوان آنی بود که حظ بردم ازش. 

نقدم این است که همان برگ برنده‌اش که کاربرد هنرمندانه‌ی کلمات است، چندجا از فرط استفاده شد نقطه‌ی ضعفش؛ به منِ خواننده حس مواجهه با چیزی شبیه ارزانی کردنِ رگباریِ ترکیب‌های بدیع می‌داد، و در نتیجه روایت از ریتم می‌افتاد.

خلاصه اینکه در زمانه‌ی «رشته‌استوری» ساختن از سفر و قطار کمیت‌زده‌ی هایلایت‌های اینستاگرام، این کتاب درباره‌ی کیفیت بود. از زبان یک دختر کوله‌گرد، هیچ‌هایکر (مرام‌سوار؟) و ماجراجو، حرف از تنهایی، سکوت، سکون، عرفان و طلب می‌زد و آشنایی‌زدایی غریب و دلچسبی می‌ساخت. خواندنی‌ست و چندین روایتش، به یادماندنی.
          
امید ابد پسندید.
            شخصیت محوری نمایش نامه از ابتدا تا به انتها مدآ همسر جیسونِ خائن می باشد.یک زن با نقش ضدقهرمان،زنی جسور  وپرقدرت ،شخصیتی همیشه تبعید شده که از دیدگاه او فقط رسیدن  به هدف مهم است ونه اسباب آن.
مدآ دراثر خیانتی که از همسر خود می بیند به موجودی خشن وبی رحم تبدیل می شود.این خشونت وقساوت قلب درمدآ درتناقض است باهرآنچه از عشق مادرانه شنیده ایم.
خیانت آنچنان ضربه کاری را به این زن وارد میکند که حتی با بی رحمی تمام قد ،فرزندان خود را قربانی  انتقام می کند. 
یکی از جذابترین قسمتهای نمایش نامه کشمکش های درونی  مدآ با خود است.
شخصیت پردازی کم نظیر نمایش نامه سبب شده با وجود قرن ها اختلاف زمانی با مخاطب عصرحاضر  باز هم مخاطب بافضای نمایش نامه کاملا مانوس بشود.
نمایش نامه ای که می خوانیم را نباید به دید نمایش نامه های کنونی نگریست.توصیفاتی ازصحنه ویا دیالوگهای کوتاه ویا چند پرده ای بودن را شاهد نیستیم.درواقع نمایش نامه نیست بلکه روایت مراسم آیینی آن دوران است.
کتاب را از نشر بیدگل خواندم.نشربیدگل روی  نمایش نامه هایی دست گذاشته است که تا به حال از سمت انتشارات دیگر ترجمه نشده است.
کتاب سراسر پر از جملات جذاب وپرکشش است که انتخاب جمله خاص را سخت می کند.
یکی از دیالوگهای زیبای کتاب 
زن در بسیار جاها آفریده‌ای ترسوست، که دلِ ستیزه ندارد و چشمش بر رویینه خیره می‌ماند؛ اما اگر در عشق بر او ستم کنند، دلی مرگ‌آورتر از دل او نیست.

گر کند آفاق را چون صبح از احسان رو سفید
نیست جز گرد کدورت، رزق من زین آسیا
نیست یک گندم خیانت در سرشت آسمان
هر چه بردی، جو به جو پس می دهد این آسیا





          
عالی ..عالی ،، عالی
امید ابد پسندید.
خدا قوت دلاور @SAH.Hashemi04
چون تو متن نوشتی نداری، تعجبیدم! @SAH.Hashemi04