بریدههای کتاب علی طالبلو علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 276 0 1 علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 43 برخی احساس عشق به خداوند را دلیل وجود او میدانند. از همین روست، ناتانائیل، که من هرچه را دوست داشتهام خدا نامیدهام، و از همین روست که خواستهام همه چیز را دوست بدارم. 0 0 علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 23 و زندگی ما در برابرمان همچون جامی پر از آب سرد و گواراست. جامی مرطوب که بیماری تبدار آنرا به دست میگیرد و میخواهد بنوشد و با جرعهای آنرا درمیکشد، و گرچه میداند که میبایست درنگ کند، از بس که این آب خنک و دلچسب است و از بس آتش سوزان تب تشنهکامش کرده است، نمیتواند این جام دلپذیر را از لبهای خود دور کند. 0 0 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 116 مردم اگر خیلی بدانند اداره کردنشان سخت است. هر که از روی خرد حکومت کند نفرینی است بر آن سرزمین. هر که از روی نادانی حکومت کند نعمتی است بر آن سرزمین. فهمیدن این چیزها سرمشق و نمونه داشتن است، و فهمیدن سرمشق و نمونه نیروی اسرارآمیز است. 0 1 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 102 آن که میداند لب فرو میبندد آن که میگوید نمیداند. 0 1 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 66 جنگابزارها ابزارهای شوماند، که مردم اندیشمند انتخابش نکردهاند، فقط هنگامی به کارش میبرند که چاره دیگری نباشد، و با دلی آرام، خاموش، بیلذت. لذت بردن از کاربرد سلاح لذت بردن از کشتن مردم است و لذت بردن از کشتن مردم از کف دادن سهم خویش است در خیر همگان. 0 2 علی طالبلو 1403/10/13 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 17 هر آفریدهای نشانه خداوند است، اما هیچ آفریدهای نشاندهنده او نیست. همین که آفریدهای نگاهمان را به خویش معطوف کند، ما را از راه آفریدگار بازمیگرداند. 0 1 علی طالبلو 1403/6/13 افسون گل سرخ ابوالقاسم فنایی 4.0 0 صفحۀ 116 عدالت فردی حاکمان نمیتواند ساختار و نهاد ظالمانه را به ساختار و نهاد عادلانه بدل کند. بلکه برعکس ساختارها و نهادهای ظالمانه، فردی را که پیش از به قدرت رسیدن عادل بوده است به حاکمی ظالم بدل میکنند، درحالی که ساختارها و نهادهای عادلانه، ظلم فردی را مهار و کنترل میکنند و مانع بروز و ظهار، تأثیرگذاری یا نهادینه شدنِ آن میشوند. 0 4 علی طالبلو 1403/6/10 بینوایان (جلد دوم) ویکتور هوگو 4.5 52 صفحۀ 821 وقتی آدم صدای کسانی را میشنود که دوستشان دارد، نیازی نیست معنی حرفهایشان را بفهمد. 0 6 علی طالبلو 1403/6/10 بینوایان (جلد دوم) ویکتور هوگو 4.5 52 صفحۀ 792 دوست داشتن یا محبوب بودن بسنده است. جز این چیزی نخواهید. در تا یکی پیچ و خمهای زندگی، مروارید دیگری جز این نمیتوان یافت. عشق انسان را به کمال میرساند. 0 5 علی طالبلو 1403/6/3 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 736 ما کلیسایی که آکنده از دسیسه است را نکوهش میکنیم، معنویتی را که در گذر زمان تندخوست حقیر میشماریم، اما همه جا انسان اندیشمند را ارج مینهیم. ما به کسی که سجده میکند درود میفرستیم. ایمان برای بشر ضروری است. بدا به حال کسی که به هیچ چیز ایمان ندارد. 0 5 علی طالبلو 1403/6/1 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 618 میتوان به دوزخی اندیشید هولناکتر از دوزخی که آدمی در آن عذاب میکشد و آن دوزخی است که آدمی در آن دلتنگ میشود. 0 7 علی طالبلو 1403/5/28 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 274 میگویند بردهداری از تمدن اروپا محو شده است. اشتباه است. هنوز وجود دارد، اما فقط بر زنان تحمیل میشود، و نامش فحشاست. بر زن تحمیل میشود، یعنی بر موجودی جذاب، ناتوان، زیبا؛ بر یک مادر. و مردان هم از این وضعیت شرم نمیکنند. 2 8 علی طالبلو 1403/5/28 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 246 والاترین نیکبختی زندگی این است که بدانید محبوب کسی هستید و او به خاطر خودتان یا، به بیان بهتر، به رغم میل خودتان دوستتان دارد. 0 6 علی طالبلو 1403/5/24 کاندید یا خوش باوری ولتر 3.6 37 صفحۀ 124 مارتن نتیجه گرفت که آدمی برای این به دنیا آمده است تا در تشنجات تشویش یا رخوت، ملال روزگار بگذراند. کاندید قبول نداشت اما چیزی هم نمیگفت. پانگلس اعتراف کرد که همیشه رنج و سختی کشیده است؛ اما چون یکبار گفته که همه چیز خوب پیش میرود، همیشه بر سر این حرف میماند، اما به آن ایمان ندارد. 0 6 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 61 هر کسی حق دارد حرف بزند. هر انسانی. آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، به عقیده یکدیگر، احترام بگذاریم. 2 7 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 57 مگر ما مسلمانها که از وحی قرآنی برخوردار هستیم چه پُخی در این دنیا خوردهایم که حالا بگوییم دیگران چه غلطی کردهاند؟ ما چه کردهایم آقا؟ جنگهای ما از بین رفته؟ ما الان داریم توی سر هم میزنیم و این جنگها را راه میاندازیم. یهودی آنجا نشسته همه ما را میبلعد. آن وقت بگوییم ما با قرآن هدایت یافتهایم؟ 0 0 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 28 من شخصا در برخورد با مواضع مکتبی، قاطع، صریح و سختگیرم. یعنی چه؟ یعنی با ماستمالی کردن مکتب شدیدا مخالفم. از آقا سوال میکنید آقا، نظرتان درباره این مسئله چیست؟ یک جوری جواب میگوید که با حرف ماتریالیست میسازد، با حرف الهی هم میسازد، با حرف یهودی میسازد، با حرف زرتشتی میسازد، با حرف مسیحی میسازد، با حرف انقلابی میسازد، با حرف ضدانقلابی میسازد، با سرمایهداری میسازد، با سوسیالیسم هم میسازد! این دیگر چیست؟ اینکه دیگر مکتب نشد. مکتب، مقطعهای مشخص دارد. اسلامی که با همه چیز جور دربیاید، دیگر راه مشخصی نیست. 0 1 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 17 بیشتر جریانهای برجسته تاریخ از دل جریانهای ستمبار محرومیتآفرین به وجود آمدهاند. بله؛ از جریانهای رفاهآور هم جریانهای تازه بهوجود آمده است. نهیلیسم غرب، نهیلیسم و پوچانگاری اروپای غربی، از رفاه مادی پوک و پوچ و بیمعنی انسانهای جامعه صنعتی شده و به ثروت و رفاه و لذت و تنوع رسیدهی اروپای غربی و آمریکا برخاست. 0 0 علی طالبلو 1403/5/20 نگاهی اجمالی به سیر فلسفه در جهان اسلام مرتضی مطهری 0.0 1 صفحۀ 13 در میان علوم و معارف وابسته به فرهنگ اسلامی، آنچه از لحاظ سیر تاریخی از همه ناشناختهتر است فلسفه است. سرّ مطلب معلوم است، ابهام و پیچیدگی مسائل فلسفی. 0 0
بریدههای کتاب علی طالبلو علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 276 0 1 علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 43 برخی احساس عشق به خداوند را دلیل وجود او میدانند. از همین روست، ناتانائیل، که من هرچه را دوست داشتهام خدا نامیدهام، و از همین روست که خواستهام همه چیز را دوست بدارم. 0 0 علی طالبلو 1403/10/16 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 23 و زندگی ما در برابرمان همچون جامی پر از آب سرد و گواراست. جامی مرطوب که بیماری تبدار آنرا به دست میگیرد و میخواهد بنوشد و با جرعهای آنرا درمیکشد، و گرچه میداند که میبایست درنگ کند، از بس که این آب خنک و دلچسب است و از بس آتش سوزان تب تشنهکامش کرده است، نمیتواند این جام دلپذیر را از لبهای خود دور کند. 0 0 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 116 مردم اگر خیلی بدانند اداره کردنشان سخت است. هر که از روی خرد حکومت کند نفرینی است بر آن سرزمین. هر که از روی نادانی حکومت کند نعمتی است بر آن سرزمین. فهمیدن این چیزها سرمشق و نمونه داشتن است، و فهمیدن سرمشق و نمونه نیروی اسرارآمیز است. 0 1 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 102 آن که میداند لب فرو میبندد آن که میگوید نمیداند. 0 1 علی طالبلو 1403/10/15 دائو ده جینگ: کتابی درباره ی راه و نیروی راه لائوتسه 4.2 16 صفحۀ 66 جنگابزارها ابزارهای شوماند، که مردم اندیشمند انتخابش نکردهاند، فقط هنگامی به کارش میبرند که چاره دیگری نباشد، و با دلی آرام، خاموش، بیلذت. لذت بردن از کاربرد سلاح لذت بردن از کشتن مردم است و لذت بردن از کشتن مردم از کف دادن سهم خویش است در خیر همگان. 0 2 علی طالبلو 1403/10/13 مائده های زمینی و مائده های تازه آندره ژید 3.6 17 صفحۀ 17 هر آفریدهای نشانه خداوند است، اما هیچ آفریدهای نشاندهنده او نیست. همین که آفریدهای نگاهمان را به خویش معطوف کند، ما را از راه آفریدگار بازمیگرداند. 0 1 علی طالبلو 1403/6/13 افسون گل سرخ ابوالقاسم فنایی 4.0 0 صفحۀ 116 عدالت فردی حاکمان نمیتواند ساختار و نهاد ظالمانه را به ساختار و نهاد عادلانه بدل کند. بلکه برعکس ساختارها و نهادهای ظالمانه، فردی را که پیش از به قدرت رسیدن عادل بوده است به حاکمی ظالم بدل میکنند، درحالی که ساختارها و نهادهای عادلانه، ظلم فردی را مهار و کنترل میکنند و مانع بروز و ظهار، تأثیرگذاری یا نهادینه شدنِ آن میشوند. 0 4 علی طالبلو 1403/6/10 بینوایان (جلد دوم) ویکتور هوگو 4.5 52 صفحۀ 821 وقتی آدم صدای کسانی را میشنود که دوستشان دارد، نیازی نیست معنی حرفهایشان را بفهمد. 0 6 علی طالبلو 1403/6/10 بینوایان (جلد دوم) ویکتور هوگو 4.5 52 صفحۀ 792 دوست داشتن یا محبوب بودن بسنده است. جز این چیزی نخواهید. در تا یکی پیچ و خمهای زندگی، مروارید دیگری جز این نمیتوان یافت. عشق انسان را به کمال میرساند. 0 5 علی طالبلو 1403/6/3 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 736 ما کلیسایی که آکنده از دسیسه است را نکوهش میکنیم، معنویتی را که در گذر زمان تندخوست حقیر میشماریم، اما همه جا انسان اندیشمند را ارج مینهیم. ما به کسی که سجده میکند درود میفرستیم. ایمان برای بشر ضروری است. بدا به حال کسی که به هیچ چیز ایمان ندارد. 0 5 علی طالبلو 1403/6/1 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 618 میتوان به دوزخی اندیشید هولناکتر از دوزخی که آدمی در آن عذاب میکشد و آن دوزخی است که آدمی در آن دلتنگ میشود. 0 7 علی طالبلو 1403/5/28 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 274 میگویند بردهداری از تمدن اروپا محو شده است. اشتباه است. هنوز وجود دارد، اما فقط بر زنان تحمیل میشود، و نامش فحشاست. بر زن تحمیل میشود، یعنی بر موجودی جذاب، ناتوان، زیبا؛ بر یک مادر. و مردان هم از این وضعیت شرم نمیکنند. 2 8 علی طالبلو 1403/5/28 بینوایان (جلد اول) ویکتور هوگو 4.6 31 صفحۀ 246 والاترین نیکبختی زندگی این است که بدانید محبوب کسی هستید و او به خاطر خودتان یا، به بیان بهتر، به رغم میل خودتان دوستتان دارد. 0 6 علی طالبلو 1403/5/24 کاندید یا خوش باوری ولتر 3.6 37 صفحۀ 124 مارتن نتیجه گرفت که آدمی برای این به دنیا آمده است تا در تشنجات تشویش یا رخوت، ملال روزگار بگذراند. کاندید قبول نداشت اما چیزی هم نمیگفت. پانگلس اعتراف کرد که همیشه رنج و سختی کشیده است؛ اما چون یکبار گفته که همه چیز خوب پیش میرود، همیشه بر سر این حرف میماند، اما به آن ایمان ندارد. 0 6 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 61 هر کسی حق دارد حرف بزند. هر انسانی. آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، به عقیده یکدیگر، احترام بگذاریم. 2 7 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 57 مگر ما مسلمانها که از وحی قرآنی برخوردار هستیم چه پُخی در این دنیا خوردهایم که حالا بگوییم دیگران چه غلطی کردهاند؟ ما چه کردهایم آقا؟ جنگهای ما از بین رفته؟ ما الان داریم توی سر هم میزنیم و این جنگها را راه میاندازیم. یهودی آنجا نشسته همه ما را میبلعد. آن وقت بگوییم ما با قرآن هدایت یافتهایم؟ 0 0 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 28 من شخصا در برخورد با مواضع مکتبی، قاطع، صریح و سختگیرم. یعنی چه؟ یعنی با ماستمالی کردن مکتب شدیدا مخالفم. از آقا سوال میکنید آقا، نظرتان درباره این مسئله چیست؟ یک جوری جواب میگوید که با حرف ماتریالیست میسازد، با حرف الهی هم میسازد، با حرف یهودی میسازد، با حرف زرتشتی میسازد، با حرف مسیحی میسازد، با حرف انقلابی میسازد، با حرف ضدانقلابی میسازد، با سرمایهداری میسازد، با سوسیالیسم هم میسازد! این دیگر چیست؟ اینکه دیگر مکتب نشد. مکتب، مقطعهای مشخص دارد. اسلامی که با همه چیز جور دربیاید، دیگر راه مشخصی نیست. 0 1 علی طالبلو 1403/5/21 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن سیدمحمد حسینی بهشتی 4.0 6 صفحۀ 17 بیشتر جریانهای برجسته تاریخ از دل جریانهای ستمبار محرومیتآفرین به وجود آمدهاند. بله؛ از جریانهای رفاهآور هم جریانهای تازه بهوجود آمده است. نهیلیسم غرب، نهیلیسم و پوچانگاری اروپای غربی، از رفاه مادی پوک و پوچ و بیمعنی انسانهای جامعه صنعتی شده و به ثروت و رفاه و لذت و تنوع رسیدهی اروپای غربی و آمریکا برخاست. 0 0 علی طالبلو 1403/5/20 نگاهی اجمالی به سیر فلسفه در جهان اسلام مرتضی مطهری 0.0 1 صفحۀ 13 در میان علوم و معارف وابسته به فرهنگ اسلامی، آنچه از لحاظ سیر تاریخی از همه ناشناختهتر است فلسفه است. سرّ مطلب معلوم است، ابهام و پیچیدگی مسائل فلسفی. 0 0