بریدههای کتاب محمد طاها ترابی محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 211 تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال میکنند. تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف، یعنی ارتباط و اتصال، و زنجیرهای کار کردن؛ این معنای تشکیلات است. 0 7 محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 204 تمام پیامبران و عباداللّه الصالحین، همّشان این بوده که انسان صالح را در این زمین بهوجود بیاورند، حفظ کنند، رشد بدهند و تکثیر نمایند. 0 4 محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 187 پایبندی به اصول، آن چیزی است که در یک جهاد حقیقی شرط لازم است. اول تا آخر بایستی پایبند بود. 0 3 محمد طاها ترابی 1404/3/15 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 11 صفحۀ 46 اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی، یکی از مواردش این است که در مسئله عمل، فکر ما باید زنده بشود، باید بفهمیم اسلام دین عمل است، دین وابستگیهای خیالی نیست. 0 5 محمد طاها ترابی 1404/3/9 مواعظ، جلد ۴ عبدالکریم حق شناس 5.0 0 صفحۀ 151 شما تصوّر کردید که در این مدارس و دانشگاهها چه چیزهایی به این جوانها یاد میدهند؟ تحصیلاتشان خیلی فشرده و جامد است! دیگر چه کار دارند که دنبال دختر مردم میافتند یا نمیافتند؟! در کدام کلاس دانشگاهی، مفاسد اخلاقی را به بچههای شما تذکّر دادند؟! چه در دانشگاهها چه در دبیرستانها...؟! 1 6 محمد طاها ترابی 1404/2/26 مواعظ، جلد ۴ عبدالکریم حق شناس 5.0 0 صفحۀ 111 هی "دلم میخواهد! دلم میخواهد!" همینها جلوی پیشرفت انسان را میگیرد و او را بدبخت میکند! 18 77 محمد طاها ترابی 1404/2/4 رجل سیاسی: سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) علی محمدی 4.5 1 صفحۀ 27 اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت درهم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است، دیگر معنویت. 0 8 محمد طاها ترابی 1404/1/5 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 181 غایت مجالس عزا و توسل، رسیدن به مقاصد اهل بیت است. 0 15 محمد طاها ترابی 1404/1/3 گلستان سعدی؛ از روی نسخه تصحیح شده محمدعلی فروغی سعدی 4.7 27 صفحۀ 88 آن شنیدستی که در اقصای غور بارسالاری بیافتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور 0 13 محمد طاها ترابی 1403/12/29 اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم محمدتقی فیاض بخش 4.5 14 صفحۀ 187 آنچه در ایم شبها مهم است، احیاء آن به عبادت است و افضل عبادات، مذاکرات و یا تحقیقات علمی است؛ چنانکه سیرهی علمای سلف آن بود که کتابهای علمی خود را در شب قدر به پایان میبردند تا به این دستور عمل کرده باشند. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/12/28 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 174 استاد اسفار ما که فرد مشهوری است، به ما میگفت: تو آدم نمیشوی، مگر اینکه درس اخلاق بخوانی! حالا من واقعا اوّل خودم را نصیحت می کنم و بعد شما آقایان را که آهای آقایان دانشجو و محصلین عزیز! اگر میخواهید همین تحصیلاتتان ادامه پیدا کند، بدانید که علّت مبقیهی آن، علم اخلاق است. 0 8 محمد طاها ترابی 1403/12/5 خسرو و شیرین «حکیم نظامی گنجوی» با حواشی و شرح لغات و ابیات و تصحیح و مقابله با سی نسخه کهنسال حسن وحیددستگردی 4.8 15 صفحۀ 33 چو عمر از سی گذشتت یا خود از بیست نمیشاید دگر چون غافلان زیست* *یعنی وقتی عمر از سیسال بلکه بیست سال گذشت، دیگر غفلت کودکانه مورد ندارد. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/12/4 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 136 آدم عاقل حرف مزخرف نمیزند، سخن بد نمیگوید، مزاح و شوخی بیجا و این حرفها را ندارد. خیلی متین و با ادب و با روی خوش با افراد جامعه برخورد میکند. 0 7 محمد طاها ترابی 1403/11/26 سیری در سیره ائمه اطهار (ع) مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 238 هر یک از ائمه ما یک لقبی دارد. مثلا امیرالمومنین: علیُّ المرتضی. امام حسن: الحسن المجتبی. امام حسین: سیدالشهداء، و ائمه دیگر: السجاد، الباقر، الصادق، الکاظم، الرضا، التقی، النقی، الزکیّ العسکری. حضرت یک لقبی دارد مخصوص به خود، لقبی که از مفهوم "قیام" گرفته شده است، آنکه در جهان قیام میکند: اَلقائم. اصلاََ ما حضرت مهدی را به قیام و عدالت میشناسیم. هر امامی به یک صفت شناخته میشود، این امام به قیام و عدالت شناخته میشود. 0 8 محمد طاها ترابی 1403/11/9 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 400 شش هفته پس از صدور اعلامیه بلفور، انگلیس، بیتالمقدس را در نهم دسامبر ۱۹۱۷م به تصرف خود درآورد و در یازدهم دسامبر، ژنرال آلنبی فرمانده نظامی انگلیس که خود یهودی بود، وارد بیتالمقدس شد و در میان مردم اعلام کرد: امروز جنگهای صلیبی به پایان رسید! 0 7 محمد طاها ترابی 1403/11/9 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 374 سه دهه بعد از اینکه هس کتاب روم و اورشلیم را نگاشت، تئودور هرتزل(۱۸۰۶-۱۹۰۴) به گفته خودش در بیخبری از کتاب هس، کتاب دولت یهود را نوشت و پس از آنکه با کتاب هِس آشنا شد، گفته بود اگر پیشتر کتاب روم و اورشلیم هس را دیده بودم، هرگز دولت یهود را نمینوشتم. بدین ترتیب، هس نخستین نظریهپرداز جدی تاسیس دولت یهود بود. 0 3 محمد طاها ترابی 1403/10/6 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 53 همان اول که ملکالموت وارد میشود، پیام الهی را میگوید: <<عَبدی! ماذا صَنَعتَ فی امانَتی عِندَکَ؟!>> بندهی من در امانتی که به تو داده بودم، چه کردی؟! آیا شکرش را به جا آوردی یا کفران نمودی؟! 0 7 محمد طاها ترابی 1403/10/5 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 215 البته در بررسی یهودیت، همانگونه که پیشتر اشاره شد، باید در معنای یهودیت دقت داشت؛ منظور ما از الاهیات یهودی، غالباً یهودیت به معنای سامانهای دینی و الاهیاتی است، نه یک فرهنگ؛ چه یهودیت فرهنگی میتواند سکولار یا حتی لائیک باشد. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/10/5 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 48 سید بن طاووس فرمود: ای پسر عزیزم! اگر در دو قلعه محکم متحصّن شوی، از شرّ شیطان ایمن خواهی بود؛ یکی توجه به مقام اقدس حق، یعنی ایمان به پروردگار و یکی هم انقطاع از خلق به حق، یعنی توکّل به پروردگار. 0 7 محمد طاها ترابی 1403/10/2 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 36 شیطان، بعد از امام زمان(عج) اعلم من فیالوجود یعنی داناترین موجودات است؛ مراجع تقلید در رتبه های بعد از او قرار دارند! او همه مسائل و فنون را بلد است. نود و نه راه را برای شما درست میکند که اشکال شرعی ندارد ولی در صدمی شما را گول میزند، آقاجان! 0 4
بریدههای کتاب محمد طاها ترابی محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 211 تشکیلات یکی از فرائض هر گروه مردمی است که یک هدفی را دنبال میکنند. تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف، یعنی ارتباط و اتصال، و زنجیرهای کار کردن؛ این معنای تشکیلات است. 0 7 محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 204 تمام پیامبران و عباداللّه الصالحین، همّشان این بوده که انسان صالح را در این زمین بهوجود بیاورند، حفظ کنند، رشد بدهند و تکثیر نمایند. 0 4 محمد طاها ترابی 1404/3/18 دغدغههای فرهنگی 4.5 17 صفحۀ 187 پایبندی به اصول، آن چیزی است که در یک جهاد حقیقی شرط لازم است. اول تا آخر بایستی پایبند بود. 0 3 محمد طاها ترابی 1404/3/15 احیای تفکر اسلامی مرتضی مطهری 4.7 11 صفحۀ 46 اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی، یکی از مواردش این است که در مسئله عمل، فکر ما باید زنده بشود، باید بفهمیم اسلام دین عمل است، دین وابستگیهای خیالی نیست. 0 5 محمد طاها ترابی 1404/3/9 مواعظ، جلد ۴ عبدالکریم حق شناس 5.0 0 صفحۀ 151 شما تصوّر کردید که در این مدارس و دانشگاهها چه چیزهایی به این جوانها یاد میدهند؟ تحصیلاتشان خیلی فشرده و جامد است! دیگر چه کار دارند که دنبال دختر مردم میافتند یا نمیافتند؟! در کدام کلاس دانشگاهی، مفاسد اخلاقی را به بچههای شما تذکّر دادند؟! چه در دانشگاهها چه در دبیرستانها...؟! 1 6 محمد طاها ترابی 1404/2/26 مواعظ، جلد ۴ عبدالکریم حق شناس 5.0 0 صفحۀ 111 هی "دلم میخواهد! دلم میخواهد!" همینها جلوی پیشرفت انسان را میگیرد و او را بدبخت میکند! 18 77 محمد طاها ترابی 1404/2/4 رجل سیاسی: سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) علی محمدی 4.5 1 صفحۀ 27 اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر بشدت درهم تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است، دیگر معنویت. 0 8 محمد طاها ترابی 1404/1/5 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 181 غایت مجالس عزا و توسل، رسیدن به مقاصد اهل بیت است. 0 15 محمد طاها ترابی 1404/1/3 گلستان سعدی؛ از روی نسخه تصحیح شده محمدعلی فروغی سعدی 4.7 27 صفحۀ 88 آن شنیدستی که در اقصای غور بارسالاری بیافتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور 0 13 محمد طاها ترابی 1403/12/29 اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم محمدتقی فیاض بخش 4.5 14 صفحۀ 187 آنچه در ایم شبها مهم است، احیاء آن به عبادت است و افضل عبادات، مذاکرات و یا تحقیقات علمی است؛ چنانکه سیرهی علمای سلف آن بود که کتابهای علمی خود را در شب قدر به پایان میبردند تا به این دستور عمل کرده باشند. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/12/28 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 174 استاد اسفار ما که فرد مشهوری است، به ما میگفت: تو آدم نمیشوی، مگر اینکه درس اخلاق بخوانی! حالا من واقعا اوّل خودم را نصیحت می کنم و بعد شما آقایان را که آهای آقایان دانشجو و محصلین عزیز! اگر میخواهید همین تحصیلاتتان ادامه پیدا کند، بدانید که علّت مبقیهی آن، علم اخلاق است. 0 8 محمد طاها ترابی 1403/12/5 خسرو و شیرین «حکیم نظامی گنجوی» با حواشی و شرح لغات و ابیات و تصحیح و مقابله با سی نسخه کهنسال حسن وحیددستگردی 4.8 15 صفحۀ 33 چو عمر از سی گذشتت یا خود از بیست نمیشاید دگر چون غافلان زیست* *یعنی وقتی عمر از سیسال بلکه بیست سال گذشت، دیگر غفلت کودکانه مورد ندارد. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/12/4 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 136 آدم عاقل حرف مزخرف نمیزند، سخن بد نمیگوید، مزاح و شوخی بیجا و این حرفها را ندارد. خیلی متین و با ادب و با روی خوش با افراد جامعه برخورد میکند. 0 7 محمد طاها ترابی 1403/11/26 سیری در سیره ائمه اطهار (ع) مرتضی مطهری 4.6 23 صفحۀ 238 هر یک از ائمه ما یک لقبی دارد. مثلا امیرالمومنین: علیُّ المرتضی. امام حسن: الحسن المجتبی. امام حسین: سیدالشهداء، و ائمه دیگر: السجاد، الباقر، الصادق، الکاظم، الرضا، التقی، النقی، الزکیّ العسکری. حضرت یک لقبی دارد مخصوص به خود، لقبی که از مفهوم "قیام" گرفته شده است، آنکه در جهان قیام میکند: اَلقائم. اصلاََ ما حضرت مهدی را به قیام و عدالت میشناسیم. هر امامی به یک صفت شناخته میشود، این امام به قیام و عدالت شناخته میشود. 0 8 محمد طاها ترابی 1403/11/9 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 400 شش هفته پس از صدور اعلامیه بلفور، انگلیس، بیتالمقدس را در نهم دسامبر ۱۹۱۷م به تصرف خود درآورد و در یازدهم دسامبر، ژنرال آلنبی فرمانده نظامی انگلیس که خود یهودی بود، وارد بیتالمقدس شد و در میان مردم اعلام کرد: امروز جنگهای صلیبی به پایان رسید! 0 7 محمد طاها ترابی 1403/11/9 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 374 سه دهه بعد از اینکه هس کتاب روم و اورشلیم را نگاشت، تئودور هرتزل(۱۸۰۶-۱۹۰۴) به گفته خودش در بیخبری از کتاب هس، کتاب دولت یهود را نوشت و پس از آنکه با کتاب هِس آشنا شد، گفته بود اگر پیشتر کتاب روم و اورشلیم هس را دیده بودم، هرگز دولت یهود را نمینوشتم. بدین ترتیب، هس نخستین نظریهپرداز جدی تاسیس دولت یهود بود. 0 3 محمد طاها ترابی 1403/10/6 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 53 همان اول که ملکالموت وارد میشود، پیام الهی را میگوید: <<عَبدی! ماذا صَنَعتَ فی امانَتی عِندَکَ؟!>> بندهی من در امانتی که به تو داده بودم، چه کردی؟! آیا شکرش را به جا آوردی یا کفران نمودی؟! 0 7 محمد طاها ترابی 1403/10/5 الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی 4.5 1 صفحۀ 215 البته در بررسی یهودیت، همانگونه که پیشتر اشاره شد، باید در معنای یهودیت دقت داشت؛ منظور ما از الاهیات یهودی، غالباً یهودیت به معنای سامانهای دینی و الاهیاتی است، نه یک فرهنگ؛ چه یهودیت فرهنگی میتواند سکولار یا حتی لائیک باشد. 0 6 محمد طاها ترابی 1403/10/5 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 48 سید بن طاووس فرمود: ای پسر عزیزم! اگر در دو قلعه محکم متحصّن شوی، از شرّ شیطان ایمن خواهی بود؛ یکی توجه به مقام اقدس حق، یعنی ایمان به پروردگار و یکی هم انقطاع از خلق به حق، یعنی توکّل به پروردگار. 0 7 محمد طاها ترابی 1403/10/2 مواعظ، جلد۳ عبدالکریم حق شناس 4.4 0 صفحۀ 36 شیطان، بعد از امام زمان(عج) اعلم من فیالوجود یعنی داناترین موجودات است؛ مراجع تقلید در رتبه های بعد از او قرار دارند! او همه مسائل و فنون را بلد است. نود و نه راه را برای شما درست میکند که اشکال شرعی ندارد ولی در صدمی شما را گول میزند، آقاجان! 0 4