بریدههای کتاب مهدی برند مهدی برند 1404/6/3 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 193 از طرف دیگر جامعه نیز در برابر افراد مسئولیتی کاملاً برابر دارد احادیث و فتاوی نشان میدهد که کلیه ساکنان دهکده در قبال فردی که از گرسنگی می میرد مسئولیت دارند در حقیقت این مسئولیت هر نوع مرگ و هرگونه زبان و آسیبی را نیز در بر میگیرد. در روایت آمده است که اهل دهکده از ذمه خداوند و پیامبرش دور و بیگانه اند، زیرا آنان در امانت پروردگار خیانت کرده و عهد و پیمان خداوند را شکسته اند چون مسئولیت هایشان را در برابر فرد مزبور ادا نکرده اند. آنچه از مسئولیتهای جامعه روستایی در برابر فرد گفته میشود عیناً در مورد جامعه شهری و مناطق و سرزمینهایی که مردم در آنها تشکلی یک پارچه دارند صدق میکند. علی (ع) با تعجب و استنکار از خود می پرسد: «آیا من سیر امونم شکم هایی باشد از گرسنگی به پشت دوخته و جگرهایی سوخته؟ 》 0 2 مهدی برند 1404/5/31 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 47 عبادت از ایمان سرچشمه میگیرد همان گونه که از آن محافظت نیز میکند. اما در این میان غایت زیستن انسان بر روی زمین چیست؟ هنگامی که میخوریم می آشامیم ساختمان میسازیم با دیگران معاشرت میکنیم در همه اعمال خود جز عبادت کردن انگیزه و هدف و مقصود ما چیست؟ ما اساساً میخواهیم از راه عبادت از ایمان محافظت کنیم ولی سبب و عامل اعمال عادی انسان بر روی زمین و روابط او با مردم و جهان هستی چه خواهد بود؟ خواهید گفت: انسانیت. بنابراین عبادت صفت ایمان به خدا را تثبیت و تقویت میکند و افعال دیگر ایمان داشتن به انسان را! 0 1 مهدی برند 1404/5/31 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 43 چه هنگام انسان میتواند همه دارایی خود را ببخشد؟ هنگامی که به جاودانه بودن ایمان داشته باشد و الا اگر همه دارایی خود را ببخشد چیزی برای خود او باقی نمیماند. برای آنکه انسان هم بتواند ببخشد و هم مالکیت خود را حفظ کند باید به جاودانگی ایمان داشته باشد. 0 1 مهدی برند 1404/5/29 کنفوسیوس و طریقه چینی هرلی گلسنر کریل 5.0 0 صفحۀ 181 ✨️ در نظر کنفوسیوس تقوا و حقیقت پناهگاه هایی مطمئن نیستند که بتوانیم با خیال آسوده در آنها مأمن گیریم برعکس اهدافی اند که باید همواره به سویشان حرکت کنیم ✨️وی میگفت:《چنان مطالعه کن که گویی شخصی را دنبال میکنی که نمی توانی از او سبقت بگیری و بیمناک باش که مبادا او را گم کنی》 ✨️ کنفوسیوس در جای دیگر گفته است :《من نمی دانم با انسانی که دایم از خود نمی پرسد کار درست چیست؟ چه باید کرد. 》 0 3 مهدی برند 1404/5/29 تجدد ژاپن امروز ناتسومه سوسه کی 4.4 5 صفحۀ 73 باید دقت کرد که این تجدد به معنای بالاتر رفتن سطح عمومی زندگی است نه به معنی التیام نسبی دردهای بشر درست مثل تفاوت بين محصل دبستان و دانشجوی دانشگاه که هر دو تحت فشار شدید رقابت درسی هستند. سطحتحصیلی آن دو متفاوت است، اما فشار همان فشار است. دقیقاً به همان ترتیب، اگر سطح خوشبختی یا بدبختی انسان امروز را با انسان دیروز مقایسه کنیم می بینیم که شاید میزان ابداعات حاصل از گرایشهای صرفه جویی در نیرو و اتلاف نیرو چشمگیر باشد اما مشقت و نا امنی که نتیجه ی رقابت برای بقا است کمتر نشده و امروز زندگی بشر به هیچ روی راحت تر از گذشته نیست. 0 0 مهدی برند 1404/5/27 کوکورو ناتسومه سوسه کی 3.9 28 صفحۀ 240 و آخرین دیالوگ : توجه داشته باش که من اینها را برای وقت گذرانی ننوشته ام گذشته ای که من پرورده ی آن هستم بخشی از تجربه ی انسانی است که فقط من میتوانم آن را روایت کنم و گمان میکنم تلاشم برای ثبت صادقانه و برجای گذاشتن آن چندان بیهوده نباشد همین که داستان من باعث شود تو و دیگرانی چون تو به شناخت بهتری از انسان برسید، برای من کافی است. همین اواخر شنیدم که کازان واتانابه* یک هفته مرگش را به تأخیر انداخت تا یکی از نقاشی هایش به نام کانتان را تکمیل کند شاید کسی این کار را بیهوده بخواند، اما چه کسی صلاحیت داوری درباره ی خواست قلبی انسانی دیگر را به ما داده است؟ *Watanabe kazan (۱۸۴۱_۱۷۹۳) نقاش و سامورایی که با خودکشی آیینی جنگجویان -سپوکو یا هاراکیری- به زندگی اش پایان داد. #کوکورو 0 0
بریدههای کتاب مهدی برند مهدی برند 1404/6/3 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 193 از طرف دیگر جامعه نیز در برابر افراد مسئولیتی کاملاً برابر دارد احادیث و فتاوی نشان میدهد که کلیه ساکنان دهکده در قبال فردی که از گرسنگی می میرد مسئولیت دارند در حقیقت این مسئولیت هر نوع مرگ و هرگونه زبان و آسیبی را نیز در بر میگیرد. در روایت آمده است که اهل دهکده از ذمه خداوند و پیامبرش دور و بیگانه اند، زیرا آنان در امانت پروردگار خیانت کرده و عهد و پیمان خداوند را شکسته اند چون مسئولیت هایشان را در برابر فرد مزبور ادا نکرده اند. آنچه از مسئولیتهای جامعه روستایی در برابر فرد گفته میشود عیناً در مورد جامعه شهری و مناطق و سرزمینهایی که مردم در آنها تشکلی یک پارچه دارند صدق میکند. علی (ع) با تعجب و استنکار از خود می پرسد: «آیا من سیر امونم شکم هایی باشد از گرسنگی به پشت دوخته و جگرهایی سوخته؟ 》 0 2 مهدی برند 1404/5/31 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 47 عبادت از ایمان سرچشمه میگیرد همان گونه که از آن محافظت نیز میکند. اما در این میان غایت زیستن انسان بر روی زمین چیست؟ هنگامی که میخوریم می آشامیم ساختمان میسازیم با دیگران معاشرت میکنیم در همه اعمال خود جز عبادت کردن انگیزه و هدف و مقصود ما چیست؟ ما اساساً میخواهیم از راه عبادت از ایمان محافظت کنیم ولی سبب و عامل اعمال عادی انسان بر روی زمین و روابط او با مردم و جهان هستی چه خواهد بود؟ خواهید گفت: انسانیت. بنابراین عبادت صفت ایمان به خدا را تثبیت و تقویت میکند و افعال دیگر ایمان داشتن به انسان را! 0 1 مهدی برند 1404/5/31 ادیان در خدمت انسان موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر 4.4 2 صفحۀ 43 چه هنگام انسان میتواند همه دارایی خود را ببخشد؟ هنگامی که به جاودانه بودن ایمان داشته باشد و الا اگر همه دارایی خود را ببخشد چیزی برای خود او باقی نمیماند. برای آنکه انسان هم بتواند ببخشد و هم مالکیت خود را حفظ کند باید به جاودانگی ایمان داشته باشد. 0 1 مهدی برند 1404/5/29 کنفوسیوس و طریقه چینی هرلی گلسنر کریل 5.0 0 صفحۀ 181 ✨️ در نظر کنفوسیوس تقوا و حقیقت پناهگاه هایی مطمئن نیستند که بتوانیم با خیال آسوده در آنها مأمن گیریم برعکس اهدافی اند که باید همواره به سویشان حرکت کنیم ✨️وی میگفت:《چنان مطالعه کن که گویی شخصی را دنبال میکنی که نمی توانی از او سبقت بگیری و بیمناک باش که مبادا او را گم کنی》 ✨️ کنفوسیوس در جای دیگر گفته است :《من نمی دانم با انسانی که دایم از خود نمی پرسد کار درست چیست؟ چه باید کرد. 》 0 3 مهدی برند 1404/5/29 تجدد ژاپن امروز ناتسومه سوسه کی 4.4 5 صفحۀ 73 باید دقت کرد که این تجدد به معنای بالاتر رفتن سطح عمومی زندگی است نه به معنی التیام نسبی دردهای بشر درست مثل تفاوت بين محصل دبستان و دانشجوی دانشگاه که هر دو تحت فشار شدید رقابت درسی هستند. سطحتحصیلی آن دو متفاوت است، اما فشار همان فشار است. دقیقاً به همان ترتیب، اگر سطح خوشبختی یا بدبختی انسان امروز را با انسان دیروز مقایسه کنیم می بینیم که شاید میزان ابداعات حاصل از گرایشهای صرفه جویی در نیرو و اتلاف نیرو چشمگیر باشد اما مشقت و نا امنی که نتیجه ی رقابت برای بقا است کمتر نشده و امروز زندگی بشر به هیچ روی راحت تر از گذشته نیست. 0 0 مهدی برند 1404/5/27 کوکورو ناتسومه سوسه کی 3.9 28 صفحۀ 240 و آخرین دیالوگ : توجه داشته باش که من اینها را برای وقت گذرانی ننوشته ام گذشته ای که من پرورده ی آن هستم بخشی از تجربه ی انسانی است که فقط من میتوانم آن را روایت کنم و گمان میکنم تلاشم برای ثبت صادقانه و برجای گذاشتن آن چندان بیهوده نباشد همین که داستان من باعث شود تو و دیگرانی چون تو به شناخت بهتری از انسان برسید، برای من کافی است. همین اواخر شنیدم که کازان واتانابه* یک هفته مرگش را به تأخیر انداخت تا یکی از نقاشی هایش به نام کانتان را تکمیل کند شاید کسی این کار را بیهوده بخواند، اما چه کسی صلاحیت داوری درباره ی خواست قلبی انسانی دیگر را به ما داده است؟ *Watanabe kazan (۱۸۴۱_۱۷۹۳) نقاش و سامورایی که با خودکشی آیینی جنگجویان -سپوکو یا هاراکیری- به زندگی اش پایان داد. #کوکورو 0 0