بریدههای کتاب ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/29 عزت شیعه: تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام موسی صدر جلد 1 علی اکبر رنجبرکرمانی 2.0 0 صفحۀ 131 برادر ابوعلی؛ اگر از ماشینی بزرگ تر استفاده کنم، مردم احساس کوچکی و حقارت خواهند کرد. ما روحانیون باید کاری کنیم که مردم با دل و جان از ما استقبال کنند، نه با چشم و زبان 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/29 عزت شیعه: تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام موسی صدر جلد 1 علی اکبر رنجبرکرمانی 2.0 0 صفحۀ 137 استاد ابوماهر؛ ما نسبت به جوانان مومن از همه اولی هستیم! حتی از خانوادهایشان 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 44 یاد آیات ۳۳ الی ۳۵ سوره مبارکه زخرف افتادم: وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ ﴿۳۳﴾ و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمت های مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب] این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانه های کافران به [خدای] رحمان سقف هایی از نقره قرار می دادیم و نردبان هایی که با آن بر بالای خانه ها برآیند. وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ ﴿۳۴﴾ و برای خانه هایشان [نیز] درها و تخت هایی [از نقره می ساختیم] که بر آن تکیه زنند، وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۳۵﴾ و عماراتشان به زر و زیور میآراستیم، و اینها همه متاع (پست فانی مردم) دنیاست و (نعمتهای ابدی) آخرت نزد خدای تو مخصوص اهل تقواست. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 44 یعقوب می دانی که دوستانم از دشمنانم زودتر کیفر و مجازات می شوند، این به واسطه ی لطف من به آن ها است اما دشمنان را پس از هر خطا فوری مجازات نمیکنم تا متوجه استغفار نشوند آن ها را خورده خورده گرفتار می کنم. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 35 حضرت فرمودند: به من اقتدا کن اگرچه در عملت نقصی باشد، ای معاذ! مواظب زبان خودت باش که درباره برادرانت که حافظان قرآن هستند سخن ناهنجاری نگویی و گناهت را متوجه خود بدان نه اینکه به پای آنها گذاری و با نکوهش آنها خودت را پاک جلوه دهی، خود را برتر از آنها مدان و کار دنیا را در کار آخرت داخل نما و در نشست و برخاست با مردمان از تکبر بپرهیز تا مردم به خاطر سوء خـُلق تو از تو برحذر نباشند و در گوشی با کسی سخن مگو درحالی که نفر سومی در آنجا هست، خود را بزرگ تر از دیگران مپندار و با زبان ، مردمان را از هم جدا نکن و رشته برادری بین آن ها را نگسل که اگر چنین کنی در قیامت سگ های دوزخ ، تو را از هم بدرند و پاره پاره ات بنمایند. خدای تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: «وَ الناشِطاتِ نَشطاً» آیا می دانی معنای این آیه چیست؟ یعنی سگهایی در دوزخ که گوشت و استخوان را می درند معاذ گوید : گفتم: پدر و مادرم به فدایت! چه کسی را طاقت این خصلت ها است و می تواند نجات پیدا کند؟! حضرت فرمود: ای معاذ! این امور برای کسی که خدا برایش آسان نموده سهل خواهد بود. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/14 عزت شیعه علی اکبر رنجبرکرمانی 0.0 صفحۀ 19 در زمستان ۱۳۵۳ و در اقدامی بی سابقه ، خطبههای عید موعظه روزه را در حضور شخصیت های بلند پایه مسیحی لبنان در کلیسای کبوشین بیروت ایراد نمود و اگر آتش جنگ داخلی شعلهور نمیشد، بر آن بود تا کاردینال مارونی لبنان را برای ایراد خطبه های یکی از نمازهای جمعه شهر بیروت دعوت نماید. 0 1 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/14 عزت شیعه علی اکبر رنجبرکرمانی 0.0 صفحۀ 16 امام صدر در کنار تحصیلات حوزوی ، دروس دبیرستان خود را به اتمام رساند، در سال ۱۳۲۹ به عنوان اولین دانشجوی روحانی در رشته «حقوق در اقتصاد » به دانشگاه تهران وارد و در سال ۱۳۳۲ از آن فارغالتحصیل گردید. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/3 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 171 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/3 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 168 0 2 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 154 محله که هیچ، کل ضاحیه و بلکه کل بیروت و لبنان را باید با همین مادر بشناسم. پیرزنی تنها که مانده تا بار دیگر فرزندان را به خود دعوت کند. مانده تا نکند فرزند یا نوهای برگردد و پشتِ در بماند. «خانه» مهم است. یک نفر باید همیشه در خانه باشد ؛تا انتظار معنا پیدا کند؛ تا دلمان برای خانه تنگ شود. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 141 امام موسی صدر سقفی از آرمان بر سر این مردم بیسرپناه ساخت؛ سقفی بلند که باید روی پایشان میایستادند و قد میکشیدند تا آن را لمس کنند. مردمی که سقف آرمانشان کوتاه باشد خودشان هم کوچک و کوتوله باقی میمانند. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 130 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/1 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 116 مولا فرمود: «التودد نصف العقل» : دوست داشتن نصف عقل است. ... خداوند باطن مومنین را با مهر و عشق به هم پیوند داده. الفت و ولایت کاری خدایی است: الله الف بین قلوبهم .. انقلابی بودن به مطالبه گری و فریاد زدن زیاد نیست. به دوست داشتن مردم و ایثار کردن برای آن هاست. ... آدم ها یا از غرض ورزی و خودخواهی خالی اند و می توانند دوست بدارند یا خود را دوست دارند و دیگران را طعمه و رقیب و ناچیز می بینند. الفتْ حقیقتِ اخوت است و اخوتْ شکل ساختاریِ به هم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفتْ باطنِ اخوت است و اخوت جامه و کالبدِ الفت. ... اما «وفاق» اعتباری است . اصالتْ با الفت است. وفاقْ مصلحت محور و توافقی بر یک غرض مشترک است. الفت اما غیر غرض ورزانه و بر اساس صدق و از شعبه های وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاق می شویم. اما هوش دار که مؤمنین با رشتهٔ ولایت به هم وصل اند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولا می انجامد. من بیان رهبر انقلاب را در جمعه نصر در بیان مفهوم «ولایت» و نسبت میان مومنین اینگونه می فهمم. 0 1 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/2/26 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 36 بگذارید نظرم رو درباره رژیم صهیونیستی صریح بگم. ممکنه بعضی از شما فکر کنید این اسرائیله که آمریکا رو اداره میکنه، ولی در واقع اسرائیل فقط یکی از پروژه های امریکاست ؛ پروژه امریکا در منطقه خاورمیانه. این پروژه تاریخ انقضا داره و همیشگی نیست. زمانی که هزینه هاش بیشتر از فوایدش بشه، منقضی میشه. شهید سید حسن نصرالله 0 0
بریدههای کتاب ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/29 عزت شیعه: تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام موسی صدر جلد 1 علی اکبر رنجبرکرمانی 2.0 0 صفحۀ 131 برادر ابوعلی؛ اگر از ماشینی بزرگ تر استفاده کنم، مردم احساس کوچکی و حقارت خواهند کرد. ما روحانیون باید کاری کنیم که مردم با دل و جان از ما استقبال کنند، نه با چشم و زبان 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/29 عزت شیعه: تاریخ شفاهی زندگی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امام موسی صدر جلد 1 علی اکبر رنجبرکرمانی 2.0 0 صفحۀ 137 استاد ابوماهر؛ ما نسبت به جوانان مومن از همه اولی هستیم! حتی از خانوادهایشان 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 44 یاد آیات ۳۳ الی ۳۵ سوره مبارکه زخرف افتادم: وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ ﴿۳۳﴾ و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمت های مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب] این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق] بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانه های کافران به [خدای] رحمان سقف هایی از نقره قرار می دادیم و نردبان هایی که با آن بر بالای خانه ها برآیند. وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَ ﴿۳۴﴾ و برای خانه هایشان [نیز] درها و تخت هایی [از نقره می ساختیم] که بر آن تکیه زنند، وَزُخْرُفًا وَإِنْ كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۳۵﴾ و عماراتشان به زر و زیور میآراستیم، و اینها همه متاع (پست فانی مردم) دنیاست و (نعمتهای ابدی) آخرت نزد خدای تو مخصوص اهل تقواست. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 44 یعقوب می دانی که دوستانم از دشمنانم زودتر کیفر و مجازات می شوند، این به واسطه ی لطف من به آن ها است اما دشمنان را پس از هر خطا فوری مجازات نمیکنم تا متوجه استغفار نشوند آن ها را خورده خورده گرفتار می کنم. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/19 داستان خوبان علی احمدوند 4.8 0 صفحۀ 35 حضرت فرمودند: به من اقتدا کن اگرچه در عملت نقصی باشد، ای معاذ! مواظب زبان خودت باش که درباره برادرانت که حافظان قرآن هستند سخن ناهنجاری نگویی و گناهت را متوجه خود بدان نه اینکه به پای آنها گذاری و با نکوهش آنها خودت را پاک جلوه دهی، خود را برتر از آنها مدان و کار دنیا را در کار آخرت داخل نما و در نشست و برخاست با مردمان از تکبر بپرهیز تا مردم به خاطر سوء خـُلق تو از تو برحذر نباشند و در گوشی با کسی سخن مگو درحالی که نفر سومی در آنجا هست، خود را بزرگ تر از دیگران مپندار و با زبان ، مردمان را از هم جدا نکن و رشته برادری بین آن ها را نگسل که اگر چنین کنی در قیامت سگ های دوزخ ، تو را از هم بدرند و پاره پاره ات بنمایند. خدای تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: «وَ الناشِطاتِ نَشطاً» آیا می دانی معنای این آیه چیست؟ یعنی سگهایی در دوزخ که گوشت و استخوان را می درند معاذ گوید : گفتم: پدر و مادرم به فدایت! چه کسی را طاقت این خصلت ها است و می تواند نجات پیدا کند؟! حضرت فرمود: ای معاذ! این امور برای کسی که خدا برایش آسان نموده سهل خواهد بود. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/14 عزت شیعه علی اکبر رنجبرکرمانی 0.0 صفحۀ 19 در زمستان ۱۳۵۳ و در اقدامی بی سابقه ، خطبههای عید موعظه روزه را در حضور شخصیت های بلند پایه مسیحی لبنان در کلیسای کبوشین بیروت ایراد نمود و اگر آتش جنگ داخلی شعلهور نمیشد، بر آن بود تا کاردینال مارونی لبنان را برای ایراد خطبه های یکی از نمازهای جمعه شهر بیروت دعوت نماید. 0 1 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/14 عزت شیعه علی اکبر رنجبرکرمانی 0.0 صفحۀ 16 امام صدر در کنار تحصیلات حوزوی ، دروس دبیرستان خود را به اتمام رساند، در سال ۱۳۲۹ به عنوان اولین دانشجوی روحانی در رشته «حقوق در اقتصاد » به دانشگاه تهران وارد و در سال ۱۳۳۲ از آن فارغالتحصیل گردید. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/3 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 171 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/3 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 168 0 2 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 154 محله که هیچ، کل ضاحیه و بلکه کل بیروت و لبنان را باید با همین مادر بشناسم. پیرزنی تنها که مانده تا بار دیگر فرزندان را به خود دعوت کند. مانده تا نکند فرزند یا نوهای برگردد و پشتِ در بماند. «خانه» مهم است. یک نفر باید همیشه در خانه باشد ؛تا انتظار معنا پیدا کند؛ تا دلمان برای خانه تنگ شود. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 141 امام موسی صدر سقفی از آرمان بر سر این مردم بیسرپناه ساخت؛ سقفی بلند که باید روی پایشان میایستادند و قد میکشیدند تا آن را لمس کنند. مردمی که سقف آرمانشان کوتاه باشد خودشان هم کوچک و کوتوله باقی میمانند. 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/2 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 130 0 0 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/3/1 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 116 مولا فرمود: «التودد نصف العقل» : دوست داشتن نصف عقل است. ... خداوند باطن مومنین را با مهر و عشق به هم پیوند داده. الفت و ولایت کاری خدایی است: الله الف بین قلوبهم .. انقلابی بودن به مطالبه گری و فریاد زدن زیاد نیست. به دوست داشتن مردم و ایثار کردن برای آن هاست. ... آدم ها یا از غرض ورزی و خودخواهی خالی اند و می توانند دوست بدارند یا خود را دوست دارند و دیگران را طعمه و رقیب و ناچیز می بینند. الفتْ حقیقتِ اخوت است و اخوتْ شکل ساختاریِ به هم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفتْ باطنِ اخوت است و اخوت جامه و کالبدِ الفت. ... اما «وفاق» اعتباری است . اصالتْ با الفت است. وفاقْ مصلحت محور و توافقی بر یک غرض مشترک است. الفت اما غیر غرض ورزانه و بر اساس صدق و از شعبه های وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاق می شویم. اما هوش دار که مؤمنین با رشتهٔ ولایت به هم وصل اند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولا می انجامد. من بیان رهبر انقلاب را در جمعه نصر در بیان مفهوم «ولایت» و نسبت میان مومنین اینگونه می فهمم. 0 1 ﴿وحیـــد تاجــی﴾ 📚 1404/2/26 عربیکا یامین پور 4.2 68 صفحۀ 36 بگذارید نظرم رو درباره رژیم صهیونیستی صریح بگم. ممکنه بعضی از شما فکر کنید این اسرائیله که آمریکا رو اداره میکنه، ولی در واقع اسرائیل فقط یکی از پروژه های امریکاست ؛ پروژه امریکا در منطقه خاورمیانه. این پروژه تاریخ انقضا داره و همیشگی نیست. زمانی که هزینه هاش بیشتر از فوایدش بشه، منقضی میشه. شهید سید حسن نصرالله 0 0