بریدهای از کتاب عربیکا اثر یامین پور
1404/3/1
صفحۀ 116
مولا فرمود: «التودد نصف العقل» : دوست داشتن نصف عقل است. ... خداوند باطن مومنین را با مهر و عشق به هم پیوند داده. الفت و ولایت کاری خدایی است: الله الف بین قلوبهم .. انقلابی بودن به مطالبه گری و فریاد زدن زیاد نیست. به دوست داشتن مردم و ایثار کردن برای آن هاست. ... آدم ها یا از غرض ورزی و خودخواهی خالی اند و می توانند دوست بدارند یا خود را دوست دارند و دیگران را طعمه و رقیب و ناچیز می بینند. الفتْ حقیقتِ اخوت است و اخوتْ شکل ساختاریِ به هم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفتْ باطنِ اخوت است و اخوت جامه و کالبدِ الفت. ... اما «وفاق» اعتباری است . اصالتْ با الفت است. وفاقْ مصلحت محور و توافقی بر یک غرض مشترک است. الفت اما غیر غرض ورزانه و بر اساس صدق و از شعبه های وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاق می شویم. اما هوش دار که مؤمنین با رشتهٔ ولایت به هم وصل اند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولا می انجامد. من بیان رهبر انقلاب را در جمعه نصر در بیان مفهوم «ولایت» و نسبت میان مومنین اینگونه می فهمم.
مولا فرمود: «التودد نصف العقل» : دوست داشتن نصف عقل است. ... خداوند باطن مومنین را با مهر و عشق به هم پیوند داده. الفت و ولایت کاری خدایی است: الله الف بین قلوبهم .. انقلابی بودن به مطالبه گری و فریاد زدن زیاد نیست. به دوست داشتن مردم و ایثار کردن برای آن هاست. ... آدم ها یا از غرض ورزی و خودخواهی خالی اند و می توانند دوست بدارند یا خود را دوست دارند و دیگران را طعمه و رقیب و ناچیز می بینند. الفتْ حقیقتِ اخوت است و اخوتْ شکل ساختاریِ به هم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفتْ باطنِ اخوت است و اخوت جامه و کالبدِ الفت. ... اما «وفاق» اعتباری است . اصالتْ با الفت است. وفاقْ مصلحت محور و توافقی بر یک غرض مشترک است. الفت اما غیر غرض ورزانه و بر اساس صدق و از شعبه های وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاق می شویم. اما هوش دار که مؤمنین با رشتهٔ ولایت به هم وصل اند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولا می انجامد. من بیان رهبر انقلاب را در جمعه نصر در بیان مفهوم «ولایت» و نسبت میان مومنین اینگونه می فهمم.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.