بریدههای کتاب امیرمحمد سالاروند امیرمحمد سالاروند 4 ساعت پیش سنگ های روح: تاریخ مفهوم های فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر سون اریک لیدمن 3.0 1 صفحۀ 164 در عصر جدید پییر دوهم، فیزیکدان و فیلسوف علم فرانسوی، این واکنش تامپیه را مورد ارزیابی دوباره قرار داده است. دوهم معتقد است که تعرض تامپیه به فیلسوفان پیرو ارستو و ابنرشد موجب شد که تفکر از قید و بند ارستویی رها شود و میدان برای جستجوی آزادانهتر حقایق علمی گشوده شود. 1 1 امیرمحمد سالاروند 1404/1/2 کیمیا و خاک رضا براهنی 2.7 1 صفحۀ 159 در ایران، متأسفانه، از طریق مسألهٔ ترجمه، فکر غلطی اشاعه یافته است: محتوا از شکل جداست، و آنچه اهمیت بیشتر دارد، محتواست و نه تنظیم و ترکیبی از شکل و محتوا. همیشه پیام از شکل گرفته میشود، هم در تفسیرهای انتقادی که بیشتر نوعی ترجمه هستند، و هم در نقدهای ادبی؛ و شکل بیرون اثر میماند. درحالیکه، جدا کردن یکی از دیگری، وقتی که ادبیت و تمامیت ادبی و ساختهای ادبی مطرح باشد، امریست لغو، و بهتر است کل اثر در نظر گرفته شود تا اجزایی که احیاناً آن اثر را تشکیل دادهاند. 0 8 امیرمحمد سالاروند 1404/1/2 کیمیا و خاک رضا براهنی 2.7 1 صفحۀ 146 ادبیات همیشه عرصهٔ حیرانی است؛ و فقط ادبیاتی بد است که عرصهٔ آن حیرانی نباشد. 0 18 امیرمحمد سالاروند 1403/12/8 غزلیات سعدی سعدی 5.0 0 صفحۀ 522 لهجهٔ شیرینِ منْ پیشِ دهانِ تو چیست در نَظَرِ آفتابْ مَشعله افروختن منطقِ سعدی شنید حاسد و حیران بِمانْد چارهٔ او خامُشیستْ یا سخن آموختن 1 17 امیرمحمد سالاروند 1403/12/8 غزلیات سعدی سعدی 5.0 0 صفحۀ 595 با دوستْ کُنجِ فقر بهشت است و بوستان بیدوستْ خاک بر سَرِ جاه و توانگری 0 9 امیرمحمد سالاروند 1403/11/26 بیست هزار فرسنگ زیر دریاها ژول ورن 4.2 12 صفحۀ 23 «با توجه به دیدهها و شنیدههای اندکِ فعلی، این پدیدهٔ ناشناخته تنها به صورت بالا توجیه میشود و هر احتمال دیگری نیز ممکن است!» جملهٔ آخر را از روی احتیاط نوشتم تا مقام استادیام را از هرگونه توهین حفظ کرده باشم و گفتههایم دستمایهٔ خندهٔ آمریکاییها نشود چون آنها وقتی برای تمسخر به کسی پیله میکنند آبرو و حیثیت برایش نمیگذارند. برای همین راه دررویی در نظر گرفتم و بهنوعی وجود هیولا را نیز تأیید کردم. 0 10 امیرمحمد سالاروند 1403/11/6 غزل اجتماعی معاصر (سه جلدی) مهدی مظفری ساوجی 0.0 صفحۀ 1843 بمان! در این چمن ای سروِ نازبار، بمان! بمان! که با تو بماند جهان بهار، بمان! نعمت میرزازاده (م. آزرم) 0 7 امیرمحمد سالاروند 1403/11/5 المحبر: تاریخ جاهلیت، عصر پیامبر و قرون نخستین اسلامی محمدبن حبیب ابن حبیب 0.0 صفحۀ 74 پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- عبدالله بن حذاقة السهمی را نزد خسرو پسر هرمز فرستاد. او وقتی نامه پیامبر را خواند، گفت: «نام خود را پیش از نام من آورد» و نامه را پاره کرد. پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود: «خداوند ملک ایران را پارهپاره خواهد کرد» آنان پس از رد دعوت اسلام سرنوشت خوشی نداشتند. 0 0 امیرمحمد سالاروند 1403/10/28 زبان شعر در نثر صوفیه: درآمدی به سبک شناسی نگاه عرفانی محمدرضا شفیعی کدکنی 4.0 5 صفحۀ 268 عارف، به عنوان یک انسان و در جایگاه یک موجود، چیزی است در محاصرهٔ بینهایت، بینهایتی که آن را هستی میخوانیم. عارف، از رهگذر زبان میکوشد که بر هستی احاطه حاصل کند یعنی این وضع را واژگون کند؛ چیزی که پارهای از هستی است، هستی را پارهای از خود کند و محال را که قدما میگفتند تحقق بخشد و نشان دهد که چه گونه «قِسمِ شیء، قَسیمِ شیء» شده است. 2 13 امیرمحمد سالاروند 1403/10/20 گسست تاریخی و شرق شناسی رضا داوری اردکانی 4.0 1 صفحۀ 14 در زمان ما کار سیاست پایان یافته است؛ اکنون جهان توسعهیافته با تکنیک اداره میشود و جهان توسعهنیافته با قهر. 0 8 امیرمحمد سالاروند 1403/10/20 گسست تاریخی و شرق شناسی رضا داوری اردکانی 4.0 1 صفحۀ 49 صلح و عدالت و آزادی به صرف اینکه در مدح و ثنایشان خطابهها بگویند به وجود نمیآیند. پرسش و چونوچرا هم مانع راهشان نمیشود و چه بسا که شرایط تحقق آنها با چونوچرا فراهم میآید. 0 4 امیرمحمد سالاروند 1403/10/15 عروس دریایی آلی بنجامین 4.0 86 صفحۀ 246 اگر همه چیز طبق نقشه پیش رفته بود حالا در کنز استرالیا بودم. احتمالاً خودم را به هتل میرساندم. آنجا شبی تابستانی بود. و من اینجا در زمستانِ ماساچوست بودم، در صبحی سرد، لرزان، جلوی تنها خانهای که میشناختم. وقتی خوب بهش فکر میکنم به نظرم تنها چیزی که مفهومی واقعی دارد، «خانه» است. 0 7 امیرمحمد سالاروند 1403/10/1 دیوان همام تبریزی رشید عیوضی 0.0 صفحۀ 180 یارم آمد ز مصر و میگوید: میرسد کاروان قند و نبات گفتمش: حاجت بشارت نیست تشنهیی را که یافت آب حیات 0 8 امیرمحمد سالاروند 1403/9/5 سیمای معشوق و مفهوم ملیت در غیبت استعاره و پیرنگ حسن نصیری 4.5 1 صفحۀ 87 در واقع، شاهنامه با داستان جمشید آغاز میشود، بقیه داستانها ادامهی سرگذشت کشوری است که او بنیاد نهاده و تضاد میان خیرِ عمومی و شرِّ قدرت اصلیترین دغدغهی تاریخ آن است. 0 11 امیرمحمد سالاروند 1403/9/2 سیمای معشوق و مفهوم ملیت در غیبت استعاره و پیرنگ حسن نصیری 4.5 1 صفحۀ 61 اگرچه به نظر میرسد بسیاری از قصههای مثنوی با امر واقع پیوند دارد اما شیوه مولوی چنان است که آن را از تاریخ جدا میکند، یا درستتر، زندگی و تاریخ را به نفع نظریه از قصه میزداید. 0 13 امیرمحمد سالاروند 1403/7/27 جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون 4.0 13 صفحۀ 69 من در نهایت سلامت و شادابی هستم، مثل گاو میخورم، مثل خرس میخوابم، ولی تا وقتی صدای قدم برداشتن سنگین ملاحان کهنهکارم را به دور گردونهی لنگر نشنوم، ذرهای از این وضع لذت نمیبرم. پیش به سوی دریا! گور پدر گنج! شکوهِ دریاست که دیوانهام کرده. 0 3 امیرمحمد سالاروند 1403/5/31 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 266 خُنُک آنکه چشمش بخسبد و دلش نخسبد. وای بر آنکه چشمش نخسبد و دلش بخسبد. 0 23 امیرمحمد سالاروند 1403/5/26 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 299 [دربارهی ابنعربی] نیکو همدرد بود، نیکو مونس بود، شگرفمردی بود شیخ محمد؛ اما در متابعت نبود. یکی گفت: عین متابعت خود آن بود. گفتم: نی، متابعت نمیکرد. 0 6 امیرمحمد سالاروند 1403/5/26 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 298 کافران را دوست میدارم، ازین وجه که دعوی دوستی نمیکنند. میگویند: آری کافریم، دشمنیم. اکنون دوستیش تعلیم دهیم، یگانگیش بیاموزیم. اما اینکه دعوی میکند که دوستم و نیست، پرخطر است. 0 13 امیرمحمد سالاروند 1403/5/24 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 79 چشمِ محمد به تو روشن، چشم محمدی روشن که تواش امتی. تواش امت باشی، حضرت حق فخر کند. محمد دست تو بگیرد، به موسی و عیسی بنماید، مباهات کند که چنین کس امت من است. با آن آستینهای فراخ، خواجه بر عرش و ساکنانِ عرش عرضه کند که ببینید. 0 13
بریدههای کتاب امیرمحمد سالاروند امیرمحمد سالاروند 4 ساعت پیش سنگ های روح: تاریخ مفهوم های فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر سون اریک لیدمن 3.0 1 صفحۀ 164 در عصر جدید پییر دوهم، فیزیکدان و فیلسوف علم فرانسوی، این واکنش تامپیه را مورد ارزیابی دوباره قرار داده است. دوهم معتقد است که تعرض تامپیه به فیلسوفان پیرو ارستو و ابنرشد موجب شد که تفکر از قید و بند ارستویی رها شود و میدان برای جستجوی آزادانهتر حقایق علمی گشوده شود. 1 1 امیرمحمد سالاروند 1404/1/2 کیمیا و خاک رضا براهنی 2.7 1 صفحۀ 159 در ایران، متأسفانه، از طریق مسألهٔ ترجمه، فکر غلطی اشاعه یافته است: محتوا از شکل جداست، و آنچه اهمیت بیشتر دارد، محتواست و نه تنظیم و ترکیبی از شکل و محتوا. همیشه پیام از شکل گرفته میشود، هم در تفسیرهای انتقادی که بیشتر نوعی ترجمه هستند، و هم در نقدهای ادبی؛ و شکل بیرون اثر میماند. درحالیکه، جدا کردن یکی از دیگری، وقتی که ادبیت و تمامیت ادبی و ساختهای ادبی مطرح باشد، امریست لغو، و بهتر است کل اثر در نظر گرفته شود تا اجزایی که احیاناً آن اثر را تشکیل دادهاند. 0 8 امیرمحمد سالاروند 1404/1/2 کیمیا و خاک رضا براهنی 2.7 1 صفحۀ 146 ادبیات همیشه عرصهٔ حیرانی است؛ و فقط ادبیاتی بد است که عرصهٔ آن حیرانی نباشد. 0 18 امیرمحمد سالاروند 1403/12/8 غزلیات سعدی سعدی 5.0 0 صفحۀ 522 لهجهٔ شیرینِ منْ پیشِ دهانِ تو چیست در نَظَرِ آفتابْ مَشعله افروختن منطقِ سعدی شنید حاسد و حیران بِمانْد چارهٔ او خامُشیستْ یا سخن آموختن 1 17 امیرمحمد سالاروند 1403/12/8 غزلیات سعدی سعدی 5.0 0 صفحۀ 595 با دوستْ کُنجِ فقر بهشت است و بوستان بیدوستْ خاک بر سَرِ جاه و توانگری 0 9 امیرمحمد سالاروند 1403/11/26 بیست هزار فرسنگ زیر دریاها ژول ورن 4.2 12 صفحۀ 23 «با توجه به دیدهها و شنیدههای اندکِ فعلی، این پدیدهٔ ناشناخته تنها به صورت بالا توجیه میشود و هر احتمال دیگری نیز ممکن است!» جملهٔ آخر را از روی احتیاط نوشتم تا مقام استادیام را از هرگونه توهین حفظ کرده باشم و گفتههایم دستمایهٔ خندهٔ آمریکاییها نشود چون آنها وقتی برای تمسخر به کسی پیله میکنند آبرو و حیثیت برایش نمیگذارند. برای همین راه دررویی در نظر گرفتم و بهنوعی وجود هیولا را نیز تأیید کردم. 0 10 امیرمحمد سالاروند 1403/11/6 غزل اجتماعی معاصر (سه جلدی) مهدی مظفری ساوجی 0.0 صفحۀ 1843 بمان! در این چمن ای سروِ نازبار، بمان! بمان! که با تو بماند جهان بهار، بمان! نعمت میرزازاده (م. آزرم) 0 7 امیرمحمد سالاروند 1403/11/5 المحبر: تاریخ جاهلیت، عصر پیامبر و قرون نخستین اسلامی محمدبن حبیب ابن حبیب 0.0 صفحۀ 74 پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- عبدالله بن حذاقة السهمی را نزد خسرو پسر هرمز فرستاد. او وقتی نامه پیامبر را خواند، گفت: «نام خود را پیش از نام من آورد» و نامه را پاره کرد. پیامبر -صلی الله علیه و آله و سلم- فرمود: «خداوند ملک ایران را پارهپاره خواهد کرد» آنان پس از رد دعوت اسلام سرنوشت خوشی نداشتند. 0 0 امیرمحمد سالاروند 1403/10/28 زبان شعر در نثر صوفیه: درآمدی به سبک شناسی نگاه عرفانی محمدرضا شفیعی کدکنی 4.0 5 صفحۀ 268 عارف، به عنوان یک انسان و در جایگاه یک موجود، چیزی است در محاصرهٔ بینهایت، بینهایتی که آن را هستی میخوانیم. عارف، از رهگذر زبان میکوشد که بر هستی احاطه حاصل کند یعنی این وضع را واژگون کند؛ چیزی که پارهای از هستی است، هستی را پارهای از خود کند و محال را که قدما میگفتند تحقق بخشد و نشان دهد که چه گونه «قِسمِ شیء، قَسیمِ شیء» شده است. 2 13 امیرمحمد سالاروند 1403/10/20 گسست تاریخی و شرق شناسی رضا داوری اردکانی 4.0 1 صفحۀ 14 در زمان ما کار سیاست پایان یافته است؛ اکنون جهان توسعهیافته با تکنیک اداره میشود و جهان توسعهنیافته با قهر. 0 8 امیرمحمد سالاروند 1403/10/20 گسست تاریخی و شرق شناسی رضا داوری اردکانی 4.0 1 صفحۀ 49 صلح و عدالت و آزادی به صرف اینکه در مدح و ثنایشان خطابهها بگویند به وجود نمیآیند. پرسش و چونوچرا هم مانع راهشان نمیشود و چه بسا که شرایط تحقق آنها با چونوچرا فراهم میآید. 0 4 امیرمحمد سالاروند 1403/10/15 عروس دریایی آلی بنجامین 4.0 86 صفحۀ 246 اگر همه چیز طبق نقشه پیش رفته بود حالا در کنز استرالیا بودم. احتمالاً خودم را به هتل میرساندم. آنجا شبی تابستانی بود. و من اینجا در زمستانِ ماساچوست بودم، در صبحی سرد، لرزان، جلوی تنها خانهای که میشناختم. وقتی خوب بهش فکر میکنم به نظرم تنها چیزی که مفهومی واقعی دارد، «خانه» است. 0 7 امیرمحمد سالاروند 1403/10/1 دیوان همام تبریزی رشید عیوضی 0.0 صفحۀ 180 یارم آمد ز مصر و میگوید: میرسد کاروان قند و نبات گفتمش: حاجت بشارت نیست تشنهیی را که یافت آب حیات 0 8 امیرمحمد سالاروند 1403/9/5 سیمای معشوق و مفهوم ملیت در غیبت استعاره و پیرنگ حسن نصیری 4.5 1 صفحۀ 87 در واقع، شاهنامه با داستان جمشید آغاز میشود، بقیه داستانها ادامهی سرگذشت کشوری است که او بنیاد نهاده و تضاد میان خیرِ عمومی و شرِّ قدرت اصلیترین دغدغهی تاریخ آن است. 0 11 امیرمحمد سالاروند 1403/9/2 سیمای معشوق و مفهوم ملیت در غیبت استعاره و پیرنگ حسن نصیری 4.5 1 صفحۀ 61 اگرچه به نظر میرسد بسیاری از قصههای مثنوی با امر واقع پیوند دارد اما شیوه مولوی چنان است که آن را از تاریخ جدا میکند، یا درستتر، زندگی و تاریخ را به نفع نظریه از قصه میزداید. 0 13 امیرمحمد سالاروند 1403/7/27 جزیره گنج رابرت لوئیس استیونسون 4.0 13 صفحۀ 69 من در نهایت سلامت و شادابی هستم، مثل گاو میخورم، مثل خرس میخوابم، ولی تا وقتی صدای قدم برداشتن سنگین ملاحان کهنهکارم را به دور گردونهی لنگر نشنوم، ذرهای از این وضع لذت نمیبرم. پیش به سوی دریا! گور پدر گنج! شکوهِ دریاست که دیوانهام کرده. 0 3 امیرمحمد سالاروند 1403/5/31 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 266 خُنُک آنکه چشمش بخسبد و دلش نخسبد. وای بر آنکه چشمش نخسبد و دلش بخسبد. 0 23 امیرمحمد سالاروند 1403/5/26 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 299 [دربارهی ابنعربی] نیکو همدرد بود، نیکو مونس بود، شگرفمردی بود شیخ محمد؛ اما در متابعت نبود. یکی گفت: عین متابعت خود آن بود. گفتم: نی، متابعت نمیکرد. 0 6 امیرمحمد سالاروند 1403/5/26 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 298 کافران را دوست میدارم، ازین وجه که دعوی دوستی نمیکنند. میگویند: آری کافریم، دشمنیم. اکنون دوستیش تعلیم دهیم، یگانگیش بیاموزیم. اما اینکه دعوی میکند که دوستم و نیست، پرخطر است. 0 13 امیرمحمد سالاروند 1403/5/24 مقالات شمس تبریزی محمدبن علی شمس تبریزی 5.0 1 صفحۀ 79 چشمِ محمد به تو روشن، چشم محمدی روشن که تواش امتی. تواش امت باشی، حضرت حق فخر کند. محمد دست تو بگیرد، به موسی و عیسی بنماید، مباهات کند که چنین کس امت من است. با آن آستینهای فراخ، خواجه بر عرش و ساکنانِ عرش عرضه کند که ببینید. 0 13