بریدههای کتاب محسن امیری محسن امیری 1403/11/1 کهکشان نیستی: داستانی بر اساس زندگی آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی محمدهادی اصفهانی 4.6 198 صفحۀ 61 0 1 محسن امیری 1403/10/26 کهکشان نیستی: داستانی بر اساس زندگی آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی محمدهادی اصفهانی 4.6 198 صفحۀ 14 روح، راکب بدن و سوار بر آن است. اگر در این دنیا میخواهی روح را به مقصد برسانی، باید بدن را تیمار کنی تا زمینگیر نشود و تو را از راه باز ندارد. 0 8 محسن امیری 1403/5/30 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 155 محفوظات خوب است. اما حفظمحوری بد است که محور تلاش عبارت باشد از حفظ. محور تلاش باید عبارت باشد از فکر، ولو با حفظ هم همراه باشد. 0 3 محسن امیری 1403/5/30 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 145 معلم میخواهد چهکار بکند؟ تولید نسلی با این خصوصیات: دانا باشد، باایمان باشد، دارای اعتمادبهنفس باشد، دارای امید باشد، دارای نشاط باشد، دارای سلامت جسمی و روحی باشد، روشنبین باشد، بااراده باشد، کمهزینه و پرفایده باشد. اینها چیز کمی نیست... کار انبیاء نجات بشریت است، کار انبیاء ایجاد یک جامعهی انسانی برتر و والاتر است؛ این است کار انبیاء. میگوییم «معلم، شاغلِ شغل انبیاست»، «معلمی شغل انبیاست»... 0 1 محسن امیری 1403/5/28 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 142 از نظر اسلام همانطور که معلم احترام دارد و باید تکریم شود، متعلم هم باید تکریم شود؛ شاگرد را هم باید تکریم کرد و به شاگرد اهانت نباید کرد. این یک جنبهی پرورشی بسیار عمیقی دارد. ... تَواضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمونَ مِنْهُ و تَواضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمونَهُ... 0 3 محسن امیری 1403/5/6 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 45 شیخ استاد ما، دام ظلّه، میفرمودند میزان در ریاضت باطل و ریاضت شرعی صحیح قدم نفس و قدم حق است. 0 0 محسن امیری 1403/5/3 نیمه دیگرم محسن عباسی ولدی 4.5 21 صفحۀ 234 0 11 محسن امیری 1403/4/30 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 978 بچههای بهنجار، یا بچههایی که وضعیت آنها به حالت بهنجار بازگردانده شده از لحاظ تعلیم و تربیت مشکلآفرینترین بچههایند. طبع باهوشتری دارند، خواستههایشان پیچیدهتر است، فرهنگشان ریشهدارتر است و روابطشان دارای تنوع بیشتری است. آنها از ما ارادهی قاطع یا عواطف چشمگیر نمیخواهند، بلکه ظریفترین شیوهها را میطلبند. 0 1 محسن امیری 1403/4/24 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 606 به ناگهان فهمیدم که کجای کار میلنگد... علت تمام بحرانها آن بود که ما دچار ایستایی شده بودیم و ایستایی چیزی است که هرگز نباید اجازه داد به زندگی جمع راه یابد. یک جمع [کارگری] آزاد هرگز نمیتواند در یک نقطه توقف کند. راز بقای یک جمع انسانی آزاد پیشرفت است و راز مرگ آن توقف. 0 13 محسن امیری 1403/4/19 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 303 هر چقدر مهربان باشید، هر چقدر حرفهایتان سرگرمکننده باشد، هر چقدر برخوردتان با خوشرویی و صمیمیت همراه باشد، هر چقدر شخصیتتان در زندگی روزمره و در تفریحات جذاب باشد، در صورتی که کارتان با شکست و ناکامی همراه شود و در هر قدمی که برمیدارید آشکار شود که در کارتان ناشیاید، یا هر کاری که انجام میدهید به خرابکاری و سرهمبندی بینجامد، چیزی جز سرزنش به دست نخواهید آورد. این سرزنشها گاه سهلانگارانه و تمسخرآمیز خواهد بود، گاه تغیرآمیز و خصمانه و گاه با داد و فریاد و فحاشی همراه خواهد شد. 0 8 محسن امیری 1403/4/19 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 302 از مدتها پیش متقاعد شده بودم که جوانها _یا دست کم جوانهای کانون ما _بیشترین احترام و محبت را در مورد کسانی احساس میکنند که در کار خود کاملاً تخصص دارند. همان چیزی که خصوصیات عالی، جسارت و معلومات دقیق مینامیمش، یعنی توانایی، مهارت، ورزیدگی دستها، کم گویی و پرهیز از جملهپردازیهای دور و دراز و عزم راسخ برای کار بیش از همه برای جوان جذابیت دارد. 0 10 محسن امیری 1403/3/18 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 279 وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیْءٍ اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ 0 6 محسن امیری 1403/3/16 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 150 اگر برای کسی بکنی که قبلاً از او مهر دیدهای که هنر نکردهای! معامله کردهای. اگر در ازای قهر و جفا، مهر و وفا کنی هنر کردهای... نه... هنر نکردهای، به وظیفه خدایی ات عمل کردهای. یک بار برای یک بنده، کاری کردهای که خدا یک عمر برای همه بندگانش میکند. 0 1 محسن امیری 1403/3/11 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 62 ... اگر دستت را خالی نشان دهی یا دست خالیات را نشان مردم دهی، خدا همان را کف دستت رقم میزند... مال هم مثل آب اگر راکد بماند، تبخیر یا گندیده میشود. راه خروجش را باز بگذار تا جریان و برکت پیدا کند. و بدان که معنی برکت، زیاد بودن نیست، جاری و مفید بودن است. 0 3 محسن امیری 1403/2/22 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 91 حکیم متأله و فیلسوف بزرگ اسلام، جناب محقق داماد، رضوان الله علیه، میفرماید: «حکیم آن است که بدن از برای او چون لباس باشد، هر وقت اراده کند، او را رها کند.» او چه میگوید و ما چه میگوییم! او از حکمت چه فهمیده و ما چه فهمیدیم! 0 2 محسن امیری 1403/1/2 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 90 از جمله کارهایی که باید بکنید، یکی این است که مخاطب خودتان را خلق کنید. اگر به فکر این باشید که مخاطب جبهه مقابل را تصرف کنید، ممکن است همین فکر، شما را وسوسه کند که به تقلید کار جبهه مقابل بپردازید. 0 4 محسن امیری 1402/12/28 شبیه فائضه حدادی 4.1 36 صفحۀ 251 شیر را بچه همی ماند به او / تو به پیغمبر چه میمانی؟ بگو! ما خیلی طفلکی هستیم... ما مردم پیامبر ندیدهٔ امام گم کرده... آفتاب ندیدهٔ مهتاب گم کرده... 0 2 محسن امیری 1402/12/26 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 17 بدان که اول شرط از برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر، که میتواند منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است. چون که این خیال مرغی است بس پرواز کن که در هر آنی به شاخی خود را میآویزد؛ و این موجب بسی از بدبختیهاست. و خیال یکی از دستاویزهای شیطان است که انسان را به واسطهی آن بیچاره کرده و به شقاوت دعوت میکند. انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده، باید زمام خیال را در دست گیرد و مانع شود از اینکه خیالهای فاسدِ باطل برای او پیش آید. و باید همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند... 0 6 محسن امیری 1402/12/26 شبیه فائضه حدادی 4.1 36 صفحۀ 166 میگفت: «انسان مثل درخته. یه ریشهای داره و یه شاخوبرگی. ریشه باید ثابت باشه، تغییر نکنه، کنده نشه، ولی شاخوبرگها باید به فراخور فصل تغییر کنند و نو بشن، تا طراوت و تازگی درخت حفظ بشه.» میگفت: «ریشه همون اصول محکم زندگیان.» من میگم مثلاً هویتن. اونا تغییر نمیکنن، ولی چیزهای دیگه باید به فراخور زمانه توی وجود ما تغییر کنن، نو بشن، تا تازگی و طراوت و کاراییمون رو از دست ندیم. حالا توی ماجرای فرزند زمانه خودت باش هم... 0 3 محسن امیری 1402/12/25 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 8 و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود؛ و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند... 0 4
بریدههای کتاب محسن امیری محسن امیری 1403/11/1 کهکشان نیستی: داستانی بر اساس زندگی آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی محمدهادی اصفهانی 4.6 198 صفحۀ 61 0 1 محسن امیری 1403/10/26 کهکشان نیستی: داستانی بر اساس زندگی آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی محمدهادی اصفهانی 4.6 198 صفحۀ 14 روح، راکب بدن و سوار بر آن است. اگر در این دنیا میخواهی روح را به مقصد برسانی، باید بدن را تیمار کنی تا زمینگیر نشود و تو را از راه باز ندارد. 0 8 محسن امیری 1403/5/30 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 155 محفوظات خوب است. اما حفظمحوری بد است که محور تلاش عبارت باشد از حفظ. محور تلاش باید عبارت باشد از فکر، ولو با حفظ هم همراه باشد. 0 3 محسن امیری 1403/5/30 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 145 معلم میخواهد چهکار بکند؟ تولید نسلی با این خصوصیات: دانا باشد، باایمان باشد، دارای اعتمادبهنفس باشد، دارای امید باشد، دارای نشاط باشد، دارای سلامت جسمی و روحی باشد، روشنبین باشد، بااراده باشد، کمهزینه و پرفایده باشد. اینها چیز کمی نیست... کار انبیاء نجات بشریت است، کار انبیاء ایجاد یک جامعهی انسانی برتر و والاتر است؛ این است کار انبیاء. میگوییم «معلم، شاغلِ شغل انبیاست»، «معلمی شغل انبیاست»... 0 1 محسن امیری 1403/5/28 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 142 از نظر اسلام همانطور که معلم احترام دارد و باید تکریم شود، متعلم هم باید تکریم شود؛ شاگرد را هم باید تکریم کرد و به شاگرد اهانت نباید کرد. این یک جنبهی پرورشی بسیار عمیقی دارد. ... تَواضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمونَ مِنْهُ و تَواضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمونَهُ... 0 3 محسن امیری 1403/5/6 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 45 شیخ استاد ما، دام ظلّه، میفرمودند میزان در ریاضت باطل و ریاضت شرعی صحیح قدم نفس و قدم حق است. 0 0 محسن امیری 1403/5/3 نیمه دیگرم محسن عباسی ولدی 4.5 21 صفحۀ 234 0 11 محسن امیری 1403/4/30 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 978 بچههای بهنجار، یا بچههایی که وضعیت آنها به حالت بهنجار بازگردانده شده از لحاظ تعلیم و تربیت مشکلآفرینترین بچههایند. طبع باهوشتری دارند، خواستههایشان پیچیدهتر است، فرهنگشان ریشهدارتر است و روابطشان دارای تنوع بیشتری است. آنها از ما ارادهی قاطع یا عواطف چشمگیر نمیخواهند، بلکه ظریفترین شیوهها را میطلبند. 0 1 محسن امیری 1403/4/24 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 606 به ناگهان فهمیدم که کجای کار میلنگد... علت تمام بحرانها آن بود که ما دچار ایستایی شده بودیم و ایستایی چیزی است که هرگز نباید اجازه داد به زندگی جمع راه یابد. یک جمع [کارگری] آزاد هرگز نمیتواند در یک نقطه توقف کند. راز بقای یک جمع انسانی آزاد پیشرفت است و راز مرگ آن توقف. 0 13 محسن امیری 1403/4/19 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 303 هر چقدر مهربان باشید، هر چقدر حرفهایتان سرگرمکننده باشد، هر چقدر برخوردتان با خوشرویی و صمیمیت همراه باشد، هر چقدر شخصیتتان در زندگی روزمره و در تفریحات جذاب باشد، در صورتی که کارتان با شکست و ناکامی همراه شود و در هر قدمی که برمیدارید آشکار شود که در کارتان ناشیاید، یا هر کاری که انجام میدهید به خرابکاری و سرهمبندی بینجامد، چیزی جز سرزنش به دست نخواهید آورد. این سرزنشها گاه سهلانگارانه و تمسخرآمیز خواهد بود، گاه تغیرآمیز و خصمانه و گاه با داد و فریاد و فحاشی همراه خواهد شد. 0 8 محسن امیری 1403/4/19 داستان پداگوژیکی آنتوان سمیونویچ ماکارنکو 4.5 5 صفحۀ 302 از مدتها پیش متقاعد شده بودم که جوانها _یا دست کم جوانهای کانون ما _بیشترین احترام و محبت را در مورد کسانی احساس میکنند که در کار خود کاملاً تخصص دارند. همان چیزی که خصوصیات عالی، جسارت و معلومات دقیق مینامیمش، یعنی توانایی، مهارت، ورزیدگی دستها، کم گویی و پرهیز از جملهپردازیهای دور و دراز و عزم راسخ برای کار بیش از همه برای جوان جذابیت دارد. 0 10 محسن امیری 1403/3/18 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 279 وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیْءٍ اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ 0 6 محسن امیری 1403/3/16 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 150 اگر برای کسی بکنی که قبلاً از او مهر دیدهای که هنر نکردهای! معامله کردهای. اگر در ازای قهر و جفا، مهر و وفا کنی هنر کردهای... نه... هنر نکردهای، به وظیفه خدایی ات عمل کردهای. یک بار برای یک بنده، کاری کردهای که خدا یک عمر برای همه بندگانش میکند. 0 1 محسن امیری 1403/3/11 طوفان دیگری در راه است سیدمهدی شجاعی 3.6 39 صفحۀ 62 ... اگر دستت را خالی نشان دهی یا دست خالیات را نشان مردم دهی، خدا همان را کف دستت رقم میزند... مال هم مثل آب اگر راکد بماند، تبخیر یا گندیده میشود. راه خروجش را باز بگذار تا جریان و برکت پیدا کند. و بدان که معنی برکت، زیاد بودن نیست، جاری و مفید بودن است. 0 3 محسن امیری 1403/2/22 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 91 حکیم متأله و فیلسوف بزرگ اسلام، جناب محقق داماد، رضوان الله علیه، میفرماید: «حکیم آن است که بدن از برای او چون لباس باشد، هر وقت اراده کند، او را رها کند.» او چه میگوید و ما چه میگوییم! او از حکمت چه فهمیده و ما چه فهمیدیم! 0 2 محسن امیری 1403/1/2 معلم باید در خط مقدم باشد: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون معلمان و آموزش و پرورش سعید ابوالقاضی 4.6 6 صفحۀ 90 از جمله کارهایی که باید بکنید، یکی این است که مخاطب خودتان را خلق کنید. اگر به فکر این باشید که مخاطب جبهه مقابل را تصرف کنید، ممکن است همین فکر، شما را وسوسه کند که به تقلید کار جبهه مقابل بپردازید. 0 4 محسن امیری 1402/12/28 شبیه فائضه حدادی 4.1 36 صفحۀ 251 شیر را بچه همی ماند به او / تو به پیغمبر چه میمانی؟ بگو! ما خیلی طفلکی هستیم... ما مردم پیامبر ندیدهٔ امام گم کرده... آفتاب ندیدهٔ مهتاب گم کرده... 0 2 محسن امیری 1402/12/26 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 17 بدان که اول شرط از برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر، که میتواند منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است. چون که این خیال مرغی است بس پرواز کن که در هر آنی به شاخی خود را میآویزد؛ و این موجب بسی از بدبختیهاست. و خیال یکی از دستاویزهای شیطان است که انسان را به واسطهی آن بیچاره کرده و به شقاوت دعوت میکند. انسان مجاهد که در صدد اصلاح خود برآمده، باید زمام خیال را در دست گیرد و مانع شود از اینکه خیالهای فاسدِ باطل برای او پیش آید. و باید همیشه خیال خود را متوجه امور شریفه کند... 0 6 محسن امیری 1402/12/26 شبیه فائضه حدادی 4.1 36 صفحۀ 166 میگفت: «انسان مثل درخته. یه ریشهای داره و یه شاخوبرگی. ریشه باید ثابت باشه، تغییر نکنه، کنده نشه، ولی شاخوبرگها باید به فراخور فصل تغییر کنند و نو بشن، تا طراوت و تازگی درخت حفظ بشه.» میگفت: «ریشه همون اصول محکم زندگیان.» من میگم مثلاً هویتن. اونا تغییر نمیکنن، ولی چیزهای دیگه باید به فراخور زمانه توی وجود ما تغییر کنن، نو بشن، تا تازگی و طراوت و کاراییمون رو از دست ندیم. حالا توی ماجرای فرزند زمانه خودت باش هم... 0 3 محسن امیری 1402/12/25 چهل حدیث روح الله خمینی 4.8 7 صفحۀ 8 و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمیشود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود؛ و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند... 0 4