بریده‌ کتاب‌های داستان رویان: تاریخ شفاهی دکتر سعید کاظمی آشتیانی در پژوهشگاه رویان

بریدۀ کتاب

صفحۀ 104

اواخر ســـال 82 تحقیقاتی را که برای تولید ســـلّول های بنیادی رویانی انســـانی انجـــام داده بودیـــم، در قالـــب یـــک مقالـــه مکتـــوب کردیم و بـــرای چاپ بـــه مجلّـــۀ بین المللی «دیفِرِنشِییشـــن» فرســـتادیم. این مقالـــه چنـــد مـــاه بعـــد در اردیبهشـــت 1383 (2004 میـــلادی) تحـــت عنوان «تولیـــد و تمایـــز آزمایشـــگاهی ســـلّول های بنیـــادی رویانـــی انســـانی از بلاستوسیســـت» چاپ شـــد. به این ترتیـــب، اولین مقالۀ ایـــران در خصوص تولید ســـلّول های بنیادی رویانی انســـانی و اعلام رســـمی دســـتیابی ایـــران بـــه دانـــش ســـلّول های بنیـــادی انســـانی در مجلّـــۀ علمـــی و آکادمیـــک جهان چاپ شـــد. ســـال 1382 کـــه تولید ایـــن ســـلّول ها در کشـــور رســـانه ای شـــد، ایران هشـــتمین کشـــور در دنیـــا بـــود که به این دانش دســـت پیدا کـــرده بود؛ امّا ســـال 1383 که مقاله چاپ شـــد، شـــده بودیم دهمین کشـــور دنیا. یعنی در این یک سال، دو کشور دیگر، قبل از ما به سلول های بنیادی دست پیدا کرده بودند.

2

بریدۀ کتاب

صفحۀ 50

در دهـــۀ60، بیمـــاران نابـــارور ایران بـــرای درمان به خـــارج از کشـــور می رفتند، ولی حـــالا رویان ســـالیانه میزبـــان بیـــش از پانصد زوج خارجی اســـت.مراجعـــۀ این بیمـــاران چنـــد دلیـــل دارد. اول اینکه هزینه هـــا در ایران کمتر اســـت. دوم اینکـــه نتایج درمان در رویان بـــا نتایج بهترین مراکز دنیـــا برابـــری می کنـــد. ســـومین مزیـــت مـــا رعایـــت شـــئونات اســـلامی اســـت. به خصـــوص در ایـــن رشـــتۀ حســـاس، مســـلمانان زیـــادی ترجیـــح می دهنـــد در فضایـــی درمـــان شـــوند کـــه مســـائل شـــرعی در آن رعایـــت شـــود. ایـــن یکـــی از مزیت هـــای مراکزی اســـت کـــه در این رشـــته کار می کننـــد و البتـــه مجموعـــۀ رویـــان از آن برخـــوردار اســـت. «توریســـم درمانی» درآمـــد زیـــادی دارد و به نوعـــی نشـــان دهندۀ ظرفیت هـــای ایـــن مملکـــت اســـت. هـــر بیمـــار یـــا دانشـــجویی که به ایـــن کشـــور می آیـــد، توانایی هـــای مـــا را می بینـــد و برمی گـــردد و از آن پـــس، خودش ســـفیر نظـــام ما محســـوب می شـــود که تأثیرگـــذاری اش می توانـــد به مراتـــب عمیق تـــر از کارهـــای تبلیغاتـــی خودمـــان باشــد.

1