بریدهای از کتاب درخت زیبای من اثر ژوزه مائوروده واسکونسلوس
1402/7/1
صفحۀ 6
من خیلی خوشحال بودم چون برادر بزرگ ترم دستم را گرفته بود و چیزهایی یادم می داد.چون در خانه خودم به تنهایی کشف می کردم و می آموختم، اکتشافاتم در تنهایی مرا به اشتباه می انداخت و به خاطر اشتباهاتم همیشه کتک می خوردم. پیش از آن،کسی مرا نمی زد. اما بعد،آن ها جریان را می فهمیدند و وقتشان به این می گذشت که بگویند من شیطاتم،طاعونم،گربه کوره هستم. جالب است با خواندن مقدمه کتاب یاد دو رویکرد از کودک افتادم که خودم زیاد شناخت ندارم که توضیح بدهم بنابراین به جزوه ام مراجعه کردم توضیحات یکی از دوستان را عینا انتقال می دهم: در رویکردی که پیاژه ارائه می دهد کودک یک یادگیرنده فعال منزوی است اما در رویکرد ویگوتسکی کودک یک یادگیرنده منزوی نیست در واقع می توان گفت در ارتباط با دیگران بواسطه ی زبان تجربه ها معنی دار می شود. خود زه زه به عنوان یک کودک می گوید در خانه به تنهایی کشف می کند و می آموزد. در ابتدای کتاب برادر زه زه به جای متوسل شدن به کتک برای معنادار کردن تجربه کودک با او گفت و گو می کند. من فکر می کنم گاهی کشف و یادگیری می تواند در حین گفت و گو شکل بگیرد.
من خیلی خوشحال بودم چون برادر بزرگ ترم دستم را گرفته بود و چیزهایی یادم می داد.چون در خانه خودم به تنهایی کشف می کردم و می آموختم، اکتشافاتم در تنهایی مرا به اشتباه می انداخت و به خاطر اشتباهاتم همیشه کتک می خوردم. پیش از آن،کسی مرا نمی زد. اما بعد،آن ها جریان را می فهمیدند و وقتشان به این می گذشت که بگویند من شیطاتم،طاعونم،گربه کوره هستم. جالب است با خواندن مقدمه کتاب یاد دو رویکرد از کودک افتادم که خودم زیاد شناخت ندارم که توضیح بدهم بنابراین به جزوه ام مراجعه کردم توضیحات یکی از دوستان را عینا انتقال می دهم: در رویکردی که پیاژه ارائه می دهد کودک یک یادگیرنده فعال منزوی است اما در رویکرد ویگوتسکی کودک یک یادگیرنده منزوی نیست در واقع می توان گفت در ارتباط با دیگران بواسطه ی زبان تجربه ها معنی دار می شود. خود زه زه به عنوان یک کودک می گوید در خانه به تنهایی کشف می کند و می آموزد. در ابتدای کتاب برادر زه زه به جای متوسل شدن به کتک برای معنادار کردن تجربه کودک با او گفت و گو می کند. من فکر می کنم گاهی کشف و یادگیری می تواند در حین گفت و گو شکل بگیرد.
نظرات
1402/7/1
دوستان این صرفا برداشت شخصی من از این موضوع است به تازگی با این دو رویکرد آشنا شدم اگر در یادداشت من به عنوان متخصص اشتباهی دیدید لطفا به من یادآوری کنید تا اصلاح کنم. خوشحال می شوم در مورد این دو رویکرد منبع معرفی کنید.
0
1402/7/1
در جامعه ما چه میزان با کودک گفت و گو می شود و از طریق زبان تجربه کودک معنی دار می شود؟
0
1402/7/1
آیا در جامعه ما به کودک هنگام کشف جهان اطراف اهمیت داده می شود یا این که کودک را به خاطر زوایه دید متفاوتش در کشف و شهود مورد بازخواست قرار می دهیم یا حتی کتک می زنیم؟ من بارها شاهد این لحظه بودم که بچه ها هنگام کشف جهان اطراف از والدین خود کتک خوردند و تحقیر شدند.
0
1402/7/1
ای خانم جان... پیش بروید تا به چشم ببینید که در بانگو دقیقاً رویکرد به کودک و کشف و شهودش چیست...😭
0
Ms.nobody ؛)(=
1402/7/1
0