بریدهای از کتاب آنّا کارینینا اثر لی یف نیکالایویچ تولستوی
1404/6/3
صفحۀ 599
- امروزه روز میگویند که آموزش واقعی احتمالاً تنها از راه تحصیلات سیستماتیک علوم انسانی به دست میآید، که این نظر مخالفانی هم دارد. اما داریم بحثهای سختی بین این دو گروه میبینیم و نمیشود انکار کرد که گروه مخالف هم برهانهای محکمی به نفع خودش دارد. - به نظرم نباید کتمان کرد که پروسه آموختن زبانهای مختلف تأثیر زیادی بر رشد فکری دارد. علاوه بر آن نمی شود تأثیر نویسندگان کلاسیک در حوزه علوم انسانی را در پیشبرد اخلاق ندیده گرفت آن هم توی دوره ای که متأسفانه تدریس علوم طبیعی با آموزه های مضر و کذبی پیوند خورده که زخم زمانه ما به شمار می آید. - اما نمیشود مخالفت کرد که سنجیدن کامل تمام محاسن و معایب علوم انسانی و طبیعی بسیار دشواره و اگر تأثیر آموزه ضد نیهیلیستی یا چنان که شما گفتید، اخلاقی به نفع علوم انسانی نبود، نمیشد این قدر زود و قطعی این مسأله را حل کرد که کدامش بر دیگری رجحان دارد.
- امروزه روز میگویند که آموزش واقعی احتمالاً تنها از راه تحصیلات سیستماتیک علوم انسانی به دست میآید، که این نظر مخالفانی هم دارد. اما داریم بحثهای سختی بین این دو گروه میبینیم و نمیشود انکار کرد که گروه مخالف هم برهانهای محکمی به نفع خودش دارد. - به نظرم نباید کتمان کرد که پروسه آموختن زبانهای مختلف تأثیر زیادی بر رشد فکری دارد. علاوه بر آن نمی شود تأثیر نویسندگان کلاسیک در حوزه علوم انسانی را در پیشبرد اخلاق ندیده گرفت آن هم توی دوره ای که متأسفانه تدریس علوم طبیعی با آموزه های مضر و کذبی پیوند خورده که زخم زمانه ما به شمار می آید. - اما نمیشود مخالفت کرد که سنجیدن کامل تمام محاسن و معایب علوم انسانی و طبیعی بسیار دشواره و اگر تأثیر آموزه ضد نیهیلیستی یا چنان که شما گفتید، اخلاقی به نفع علوم انسانی نبود، نمیشد این قدر زود و قطعی این مسأله را حل کرد که کدامش بر دیگری رجحان دارد.
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.