بریده‌ای از کتاب تراژدی در عصر سیاسی یونانیان اثر فرهاد سلیمان نژاد

بریدۀ کتاب

صفحۀ 27

نست دادن هرگونه انگیزه ی آموزشی یا درمان گرایانه ی ویژه به آفرینش هنری به طور اعم یا به هر هنرمندی به طور اخص، از بیخ غیر یونانی است. فن شعر ممکن است از پالایش عواطف سخن براند، ولی این امر بیشتر حاصل ( احتمالی ) تراژدی است تا مقصود ذاتی آن. فعالیت نوشتن نمایشنامه یا شعرهای حماسی بیشتر به کار صنعتگری می ماند که میز درست می کند تا مثلا کشیشی که رابطه ی میان میرندگان و خدایان را زیر نظر دارد. نجارها نیازی ندارند که از بابت کارکرد نهایی اسباب و اثاثی که می سازند به خود عذاب بدهند. آنها پیش از اینکه آغاز کنند می دانند که این چیز چیست. چنین است دست کم در فن شعر و پدیدآورندگان داستان ادبی...

نست دادن هرگونه انگیزه ی آموزشی یا درمان گرایانه ی ویژه به آفرینش هنری به طور اعم یا به هر هنرمندی به طور اخص، از بیخ غیر یونانی است. فن شعر ممکن است از پالایش عواطف سخن براند، ولی این امر بیشتر حاصل ( احتمالی ) تراژدی است تا مقصود ذاتی آن. فعالیت نوشتن نمایشنامه یا شعرهای حماسی بیشتر به کار صنعتگری می ماند که میز درست می کند تا مثلا کشیشی که رابطه ی میان میرندگان و خدایان را زیر نظر دارد. نجارها نیازی ندارند که از بابت کارکرد نهایی اسباب و اثاثی که می سازند به خود عذاب بدهند. آنها پیش از اینکه آغاز کنند می دانند که این چیز چیست. چنین است دست کم در فن شعر و پدیدآورندگان داستان ادبی...

198

11

(0/1000)

نظرات

حق...
از اینجا تا کره مریخ حق...از اینجا تا اقصی نقاط کهکشان راه شیری حق
عالی عالی عالی ...

0

روشنا

روشنا

1404/4/31

مگه نگفته بود هدف از تراژدی‌ها در یونان بیشتر آیینی و سیاسی بود؟
خب فرایندی که به سیاست ربط پیدا می‌کنه، قاعدتاً از قبل بهش فکر شده 🤔
5

0

هدف نه ، نگاه مردم به تراژدی یک نگاه آیینی و سیاسی بوده.
در این نکته ای هم که بریده کتاب داره میگه درباره کارکرد تراژدیه... ارسطو تراژدی رو دارای کارکرد روانشناسانه میدونه که باید منجر به کاتارسیس بشه .
این میتونه درست باشه اما آیا آیسخولوس و سوفوکل و اوریپید ، تراژدی رو برای این هدف نوشتن؟ آیا آیسخولوس میدونسته کاتارسیس چیه؟ بعید میدونم... 

1

روشنا

روشنا

1404/4/31

آهان از این نظر شاید درست باشه 👌🏻
فکر می‌کردم منظور اینه که مثلاً آیسخولوس برای کارش هیچ هدفی نداشته. مثلاً نمی‌خواسته چیزی برسونه. ممکنه این مورد هم درست باشه؛ ولی اگه دیدگاهی سیاسی به تراژدی‌ها وجود داشته، در اون صورت واقعاً نویسنده اثر مثل نویسنده‌های مدرن نمی‌تونه صرفاً خواسته باشه داستانی بنویسه و ماجرایی تعریف کنه.
یعنی من نمی‌تونم بپذیرم آیسخولوس مثل نویسنده‌های مدرن بگه من صرفاً یک اورستس و یک الکترا رو به تصویر کشیدم و بعد هم‌زمان بگه خب هدف سیاسی هم پشتش بوده. 😅
@Mrkh 

1

آخه مقوله آیسخولوس و تراژدی های یونان مثلا با داستایفسکی و جنایت و مکافات خیلی تفاوت داره...
آیسخولوس ، داستان اورستیا رو در جواب از بین رفتن دادگاه آریوپاگوس نوشته و یا اوریپید در مذمت جنگ های پلوپنزی نوشته ... منتها سوال اساسی اینجاست که آیا اوریپید گفته برم یک متن بنویسم که توش شعار بدم جنگو متوقف کنید؟ 
خیر ، اوریپید جنگ مسئله اصلی زندگیش شده و باهاش درگیره ، از طرفی جنگ تروا رو مثل کف دستش میشناسه و وقتی برای جشنواره دیونوسا میشینه متن مینویسه هدف اولش شرکت در اون جشنواره ست هدف دومش نوشتن متن برای اون جشنواره ست و هدف سومش که ملکه ذهنشه و باهاش درگیره جنگ های پلوپنزی و تشابهش با جنگ ترواست که طبیعتا علاقه شدیدی بهش داره.

فرآیند نوشتنش این شکلیه...
اگر اوریپید میگفت خیله خب پاشم برم یک نمایشنامه ضد جنگ بنویسم و توش جنگ رو بکوبم ، احتمالا امروز اثری از آثارش مثل هزاران تراژدی و تراژدی نویسی که در همون دوره زندگی می‌کردند و ما از اونها به قول فردوسی جز نام نشنیدیم یا همون نام رو هم نشنیدیم،  نبود.
@roshana. 

1