بریدهای از کتاب ایده دانشگاه اثر کارل یاسپرس
1403/1/19
3.5
1
صفحۀ 73
دانشجوی جوان باید یاد بگیرد که چگونه سوال کند. او باید هر چیز را به طور نظاممند مطالعه کند و ته و توی آن را درآورد. اما نیازی نیست که تمام دادهها و اطلاعات را حفظ کند و در ذهن داشته باشد … همهی اطلاعات پس از امتحانات فراموش خواهند شد و آنچه اهمیت دارد نه آن اطلاعات بلکه داوری یا قضاوت خود فرد است. پس مهم خود دانش اطلاعاتی نیست بلکه توانایی و ابتکار در فرارفتن از آن اطلاعات و مال خود کردن آن است، تفکر مؤثر دربارهی آنها و دانستن پرسشی است که در موردشان باید پرسیده شود. نه اطلاعات به خاطر سپرده شده بلکه تماس با پژوهشهای جاری است که این توانایی را متحقق میکند. البته جزئیات فنی، طرحهای اجمالی و مانند اینها را نباید نادیده گرفت اما برای دستیابی به آنها همیشه میتوان به کتب درسی رجوع کرد. همین پنجاه سال پیش مردم عادت داشتند بگویند «یک مؤسسهی آموزش عالی دبیرستان نیست». البته خوب است که در مطالعات نظری تا جایی که ممکن است موضوعات عملی و مفید بسیاری را بگنجانیم. اما باز هم مهمترین عوامل از قلم خواهند افتاد: تفکر فعال، توان مواجهه با مسائل و طرح پرسشها، و تبحر در روش.
دانشجوی جوان باید یاد بگیرد که چگونه سوال کند. او باید هر چیز را به طور نظاممند مطالعه کند و ته و توی آن را درآورد. اما نیازی نیست که تمام دادهها و اطلاعات را حفظ کند و در ذهن داشته باشد … همهی اطلاعات پس از امتحانات فراموش خواهند شد و آنچه اهمیت دارد نه آن اطلاعات بلکه داوری یا قضاوت خود فرد است. پس مهم خود دانش اطلاعاتی نیست بلکه توانایی و ابتکار در فرارفتن از آن اطلاعات و مال خود کردن آن است، تفکر مؤثر دربارهی آنها و دانستن پرسشی است که در موردشان باید پرسیده شود. نه اطلاعات به خاطر سپرده شده بلکه تماس با پژوهشهای جاری است که این توانایی را متحقق میکند. البته جزئیات فنی، طرحهای اجمالی و مانند اینها را نباید نادیده گرفت اما برای دستیابی به آنها همیشه میتوان به کتب درسی رجوع کرد. همین پنجاه سال پیش مردم عادت داشتند بگویند «یک مؤسسهی آموزش عالی دبیرستان نیست». البته خوب است که در مطالعات نظری تا جایی که ممکن است موضوعات عملی و مفید بسیاری را بگنجانیم. اما باز هم مهمترین عوامل از قلم خواهند افتاد: تفکر فعال، توان مواجهه با مسائل و طرح پرسشها، و تبحر در روش.
مهرداد احمدنژاد
1403/1/19
3