بریدۀ کتاب

کتاب المواعظ
بریدۀ کتاب

صفحۀ 16

پیامبر اکرم (ص): یا علی! اگر دنیا در نزد خدای تبارک و تعالی به بال پشه‌ای می‌ارزید، بی‌گمان نوشی آب هم از آن به کافر نمی‌داد.

پیامبر اکرم (ص): یا علی! اگر دنیا در نزد خدای تبارک و تعالی به بال پشه‌ای می‌ارزید، بی‌گمان نوشی آب هم از آن به کافر نمی‌داد.

255

29

(0/1000)

نظرات

چقدر عجیبه این حدیث...
1

1

احادیث درباب دنیا خیلی عجیبن
یه مجموعه روایات داریم با این مضمون که خدا دنیا رو آفرید و دیگر هرگز نظر لطف به اون نکرد 

3

روشنا

1403/7/3

واقعاً نمی‌داد؟
پس این آیه چی؟
كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا
4

0

والا تناقضی نمی‌بینم. آیه میفرماید که هر دو گروه از عطای پروردگار نصیب میبرن. حدیث هم می‌فرماد که اگه ارزشی داشت نصیب نمیبردن. نتیجه اینه که درسته در حال حاضر میبرن ( آیه ) ولی اگه دنیا ارزشی پیش خدا داشت نصیبی نمیبردن ( حدیث ). یعنی در حال حاضر دنیا ارزشی نداره که خدا عطاش شامل حال غیر مومنین هم میشه.
البته تو آیه تمایز بین دنیا طلب و آخرت طلبه و تو حدیث بین کافر و مومنین. خود این مطلب و اشتراکات و افتراقات این مفاهیم هم می‌تونه جای بحث داشته باشه. 

0

روشنا

1403/7/3

آره به نظرم جای بحث داره و من تناقض می‌بینم. چون حدیث این مدلیه: ۱- خداوند به کافران خیری نمی‌رسونه. ۲- می‌بینیم که خداوند از دنیا به کافران هم میده. ۳- در نتیجه در دنیا خیری نیست.
من با مورد اول مشکل دارم و به نظرم آیه در همین مورده. خداوند از مدد خودش به هر دو گروه صحبت می‌کنه و بعد میگه عطا و بخشش خداوند از هیچ‌کس دریغ نمیشه و بخل در اون ساحت راه نداره.
برای همین به نظرم تناقض دارن. اما به قول شما جای بحث داره قطعاً.
@Mohamadrezaimani 

0

آهان. نکتش درومد. قیاس حدیث اقترانی حملیه نیست بلکه شرطیه‌ست. یعنی این مدلیه: ۱- اگر دنیا ارزشمند بود خدا به کافران نصیبی نمی‌داد ۲- کافران از دنیا نصیب بردند ۳- پس دنیا بی‌ارزش است برای خداوند.
تو حدیث رسوندن خیر رو منوط به ارزشمندی دنیا کرده. در قیاس با آیه به این نتیجه می‌رسیم که پس دنیا ارزشمند نیست. 
ولی حالا باز خیره انشاالله 
@roshana. 

1

اگر پی دی افش رو دارید میشه برام بفرستید ؟
1

0

نه عزیزم چاپیه 

0