محمّد صالحی بابادی

محمّد صالحی بابادی

بلاگر
@msalehi77
عضویت

اسفند 1401

136 دنبال شده

168 دنبال کننده

                طلبهٔ سابق حوزهٔ علمیّهٔ اهواز
طلبهٔ فعلیِ حوزهٔ علمیّهٔ قم
              
eitaa.com/matroud77
matroud77

یادداشت‌ها

نمایش همه
        مطالعۀ این کتاب را به تازگی به پایان رساندم.
همان‌گونه که از نام این کتاب پیداست، دربارۀ هنر همسرداری هست، چه هنرهای مشترک، چه هنرهای مختصّ به مردان، چه هنرهای مختصّ به زنان.
متن کتاب، روان است. امتیازهایی در کتاب دیده می‌شود:
۱. در تعداد زیادی از صفحات، کدهای QR درج شده که مخاطب می‌تواند با استفاده از آن‌ها، فیلم‌هایی مرتبط با محتوای کتاب را مشاهده کند.
۲. لابه‌لای مباحث کتاب، نویسنده به نامه‌هایی که از بعضی مراجعان خویش داشته نیز اشاره می‌کند و با ذکر متن نامه‌ها، پاسخ خویش به آن‌ها را نیز می‌آورد.
۳. در جای‌جای کتاب، تست‌هایی درج شده که اشخاص می‌توانند برای ارزیابی خویش، از آن‌ها استفاده کنند. روش تفسیر هم تست نیز ذکر شده.
با آنکه کتابی مختصر است، به نظر می‌رسد در حدّ حجم خویش، موفّق بوده؛ امّا نگارندۀ این یادداشت، به تازگی کتابی از استاد دکتر محمّدرضا سالاری‌فر دربارۀ مهارت‌های زناشویی و همسرداری با تکیه بر منابع اسلامی را مشاهده کرده که فکر می‌کنم مطالعۀ آن در ادامۀ این کتاب مفید و مؤثّر است، بلکه شاید امتیازهایی در مقایسه با این کتاب داشته باشد. به امیدِ آنکه بتوان این کتاب را نیز به زودی مطالعه کرد.
مطالعۀ کتاب «خانه‌ای با خشت‌های دلی: هنر همسرداری» را به کسانی که در مسیر ازدواج هستند یا ازدواج کرده‌اند، توصیه می‌کنم.
      

11

2

        نویسندۀ کتاب از مشاوران معروف خانواده و ازدواج به شمار می‌آید، تا آنجا که اطّلاع دارم. کتاب دارای بخش‌هایی مفید نیز هست؛ امّا به نظر می‌رسد از نظر تنقیح و ارتباط مباحث با یکدیگر، ظاهر کتاب، و حتّی استنادهای کتاب، جای کار بسیار زیادی وجود دارد و یک ستاره از کتاب را نیز به همین دلیل حذف کردم. در حال حاضر، این یادداشت را با مقداری فاصلۀ زمانی از زمان اتمام مطالعۀ این کتاب می‌نویسم؛ امّا این چنین به یاد دارم که در متن کتاب، استنادها و ارجاعاتی وجود دارد که در پاورقی، برای آن‌ها چیزی ذکر نشده. از این جهت، کتاب دچار خلل است.
امّا در مقابل، نکتۀ مثبتی که در این کتاب وجود دارد، این است که نویسنده در کنار این کتاب، سه جلد دیگر نیز نگاشته. جلد دوم دربارۀ آشنایی برای ازدواج و نحوۀ خواستگاری است، جلد سوم دربارۀ مهارت‌های همسرداری، و جلد چهارم مربوط به تربیت فرزند. نویسنده‌های زیادی را ندیده‌ام که مجموعه‌آی کامل دربارۀ زندگی خانوادگی به این نحو نگاشته باشند. از جمله افرادی که چنین تألیفاتی دارند، می‌توان به آقای محسن عباسی ولدی اشاره کرد.
در هر صورت، با وجود ضعف‌های کتاب، شاید بتوان این کتاب را برای مطالعه توصیه کرد؛ امّا شاید بتوان کتاب‌های محکم‌تر و متقن‌تری نیز پیدا کرد.
      

1

        نخستین کتابی بود که از آقای صفائی حائری مطالعه کردم. دربارۀ ردّ نظر بعضی از مفسّران دربارۀ معنای «کوثر» نیاز به تأمّل بیشتر دارم تا بتوانم بفهمم دقیقاً نقد ایشان بر چه پایه است و وارد به شمار می‌آید یا خیر.
لابه‌لای مطالعۀ کتاب، چنین حس می‌کردم که نیاز به این وجود دارد که در کلمات، دقّت زیادی شود؛ به این جهت که نویسنده دارای قلمی خاصّ است. شاید هم ناشی از این باشد که این‌جانب، در مطالعات دینی، به کتاب‌هایی عادت داشته‌ام که مطلب را خیلی واضح و با تلاش برای عبارت‌پردازی کمتر بیان کنند؛ امّا در بعضی از مباحث این کتاب، چنین حسّ کردم که عبارت‌پردازی‌هایی انجام شده، که معمولاً در ادبیّات علمی انجام نمی‌شود.
در هر صورت، با توجّه به اینکه ادبیّات نویسنده خاصّ بود و در مطالعه‌ای که داشتم، خیلی درگیر ادبیّات و کلمات نویسنده بودم، فکر می‌کنم نتوانستم از لایۀ ادبی نوشته به لایۀ علمی نوشته برسم تا بتوانم ارزیابیِ دقیقی از بحث علمی نویسنده داشته باشم و نظر دهم. در نتیجه، توصیه‌ای در جهت مطالعۀ این کتاب ندارم، لااقل فعلاً خیر.
      

3

        خیلی بیشتر از چیزی که انتظار بود، مختصر بود، در حدی که به تعداد زیادی از جنگ‌های رسول خدا، حتی اشاره هم نشده بود، در حالی که نویسنده حدود ۶۰ صفحه را به مناظرهٔ اسکافی و جاحظ دربارهٔ برتری اسلام امیر المؤمنین بر اسلام ابوبکر اختصاص داده. مطلب، مطلبی صحیح هست؛ امّا با عنوان کتاب تناسبِ آنچنانی ندارد.
نویسنده در پایان کتاب، روایت مسمویت پیامبر در خیبر را نقد کرده و  روایت لُدَد که مستمسک عدّه‌ای برای مسمومیت پیامبر به دست بعضی از همسرانش هست را ذکر می‌کند و نقد نمی‌کند، در حالی که آن هم محلّ نقد است، بلکه مرحوم آقای نجمی در کتاب «سیری در صحیحین»، این روایت را جعل برای توجیه رفتار عمر بن خطاب در ماجرای دوات و قلم دانسته. عجیب‌تر آن است که نویسنده برای اثبات شهادت رسول الله به روایتی در صحیح مسلم استناد کرده که می‌گوید امت اسلام، دقیقاً به اموری مبتلا خواهد شد که یهود بدان مبتلا شدند. سپس در استدلال، ادامه داده که یهود هم قتل انبیاء را انجام دادند. چنین استدلالی پذیرفتنی نیست؛ زیرا التزام به عموم گستردهٔ این روایت، پیامدهایی دارد که فکر نمی‌کنم کسی بدان ملتزم شود؛ از جمله اینکه یکی از ابتلاهای یهود، تحریف کتاب‌های آنان بوده. آیا نویسنده حاضر است بپذیرد که با تمسک به این روایت، تحریف قرآن هم ثابت می‌شود؟!

در نهایت، مطالعهٔ این کتاب را برای آشنایی مختصر با تاریخ اسلام توصیه نمی‌کنم و به نظرم، جلد نخست کتاب تاریخ اسلام مرحوم مهدی پیشوایی را برای مطالعه توصیه می‌کنم. 
      

5

باشگاه‌ها

این کاربر هنوز عضو باشگاهی نیست.

چالش‌ها

فعالیت‌ها

فعالیتی یافت نشد.