رپرتوار شماره 2️⃣ هامارتیا ( تراژدی یونان و روم )
58 کتاب
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
🎭 ما در ادامه مسیر مطالعاتی مون در باشگاه 🎭 هامارتیا 🎭 و پس از اتمام رپرتوار شماره ۱ که تحت عنوان ( آشنایی با زبان درام ) بود و ۴۰ اثر رو همخوانی کردیم ، وارد رپرتوار شماره ۲ هامارتیا شدیم و در ۲۲ همخوانی چیزی حدود 🔥 ۶۰ نمایشنامه 🔥 و اثر تحقیقی رو معرفی و مطالعه کردیم .
🌸 ما همونطوری که در توضیحات رپرتوار شماره ۱ نوشتیم ، هدف مون خوندن و مطالعه و بحث و گفتگو پیرامون ادبیات نمایشی ایران و جهانه ...
در لیستی که برای رپرتوار شماره ۱ نوشتیم به طور مفصل توضیح دادیم که هدفمون از اون رپرتوار چی بود و چرا اون آثار رو خوندیم .
⭐ در رپرتوار شماره ۲ ، پس از آشنایی با زبان درام که در رپرتوار شماره ۱ به این هدف رسیدیم، به خاستگاه تئاتر در یونان و روم رفتیم و با تراژدی یونانی و رومی آشنا شدیم .
📍 رپرتواری که ما رو به همخوانی شماره ۶۲ 💥 رسوند. عددی که در بهخوان یک رکورد بی نظیر حساب میشه .
تعداد کتاب های معرفی شده و خونده شده در هامارتیا اکنون عدد حیرت انگیز ۱۲۰ کتاب رو نشون میده که خودش گویای قدرت و راه درست باشگاه ما در بهخوانه ...
🔦 ما در ابتدای رپرتوار دوم در یک ویس ۱ ساعته کاملا مشخص کردیم که تراژدی 🎭 چیست . تفاوت تراژدی یونانی با درام تراژیک پس از یونان چیست ...
📚 در هر همخوانی ما به بحث و گفتگو نشستیم ، بوطیقای ارسطو و نظرات افلاطون رو بررسی کردیم و مطالب دیگه ای پیرامون تراژدی ها رو خوندیم و یاد گرفتیم .
📗 به طور مختصر میشه گفت که در یونان هر ماهی از سال ، برای یک الهه مراسمی برگزار میشده که جشنواره دیونوسای شهر یکی از مراسم ها برای دیونوسوس بوده و در اون رقابت بین تراژدی نویس ها انجام می شده . در این مراسم هر تراژدی نویس ۳ تراژدی و یک ساتیر رو باید ارائه میداده و در نهایت یک نفر برنده این جشنواره میشده...🎭
📚 در یونان بیش از ۸۵۰ تراژدی نوشته شده که امروزه فقط ۳۸ اثر از سه تراژدی نویس بزرگ ( آیسخولوس ، سوفوکل و اوریپید ) باقی مانده که تمام این آثار رو ما در هامارتیا همخوانی کردیم .
📜 در بین این آثار ما کتاب هایی رو معرفی کردیم که با هشتگ متمم قرار داشت. آثاری که اقتباس از یا به نوعی مرتبط با تراژدی یونان بود و برای مطالعه آزاد قرار داده شد.
📖 چند اثری هم چون در دسترس نبود به صورت معرفی کتاب قرار دادیم.
🛡 برای طولانی نشدن این مبحث از ذکر جزئیات بیشتر درباره تراژدی یونانی و رومی خودداری می کنیم و توصیه می کنم به گروه باشگاه 🎭 هامارتیا 🎭مراجعه و با سرچ کردن هشتگ تراژدی ، به طور مفصل از چند و چون این ژانر ادبی باستانی مطلع بشید.
📃 در این لیست ، ما ابتدا تمام آثار همخوانی رو قرار میدیم و در انتهای لیست متمم ها رو میذاریم ...
🔥 این لیست در حالی ساخته شده که ۳ همخوانی دیگه باقی مونده و ما در رپرتوار شماره ۳ وارد کمدی یونان و روم میشیم و این مسیر رو با قدرت ادامه میدیم...
🔥🔥🔥 باشگاه هامارتیا با افتخار به عدد ۳۶۰ همراه رسیده ( در زمان ساختن لیست ) که در هر همخوانی با استقبال بی نظیری از کتاب مواجه میشه ... 🔥🔥🔥
🌸⭐ عضویت و همراهی در هامارتیا باعث میشه که با روح ادبیات نمایشی آشنا بشیم و در کنار هم علاوه بر تربیت حس و زیبایی شناسی و ذوق ادبی و هنری مون ، در کنار هم از هنر لذت ببریم ...
🔦 ما از خودمون رد پا به جا گذاشتیم و هر وقت خواستید می تونید همراه ما باشید... از ابتدای رپرتوار اول شروع کنید و به ما ملحق بشید یا اینکه از همین لحظه به ما بپیوندید و آثار قدیمی رو به آرومی بخونید و خودتون رو به ما برسونید ...
📍 حتی اگر نخواهید عضو باشگاه هامارتیا بشید و بخواید مستقل نمایشنامه خوانی رو شروع کنید ، می تونید با سیر مطالعاتی ای که هامارتیا آماده کرده ، با ادبیات نمایشی جهان ارتباط برقرار کنید و نمایشنامه رو در سبد فرهنگی خودتون قرار بدید.
اما هیچ وقت برای هامارتیایی شدن دیر نیست ... ما در هامارتیا مشتاقانه منتظر شما هستیم .
🎭 این شما و این هم رپرتوار شماره ۲ هامارتیا :
🎭 محمد رضا خطیب 🎬
3 روز پیش
1