یادداشت ‌ سید امیرحسین هاشمی

                اندازه‌ها، ادعا و تنظیم انتظارات!

0-چقدر ترجمه کتاب عالی بود. واقعا روان، معادل‌یابی‌ها بجا و در یک کلام خوب.

1- ماجرا (بهتر است بگویم روایت) ساده است. روایت یک‌پیرنگ مشخص با پایانی اسپویل شده دارد. شاهی را مردم به زیر کشیدند. معزول شد، دیگر آقای کشور نبود. مردم برای زمین‌زدن او به پا خاسته بودند. نتیجه داد. آن دیکتاتور دیگر نبود. 

2- کتاب به ظرافت و تردستی تمام نوشته شده است. روان، روایی، موجز و پر از ایده. اما تاریخ ملال‌انگیز است. ببخشید. نمی‌توان یک روایت تمیز و موجز ازش پیدا کرد. ببخشید ریشارد (نویسنده رو می‌گم!).
هر بخشی از روایت کتاب محل جدل است. خب تاریخ است و معرکه هزار آراء. پودِ تاریخ به تَشتُتِ و تعارضِ روایات و تارِ آن به تَکثُّر تفاسیر بافته شده است.  این جامهٔ چهل‌تکه به یک رنگ نیست که به یک عبارت قابل بیان باشد. البته به نظرم این چند چهره بودن تاریخ را نباید اگزجره برداشت کرد. اصلا زیادی بحث غامضی است، حال ندارم دیگه :(
تاریخ شیعه در ایران، شیعه و سیاست، تحولات معاصر ایران، رفتار اقشار مختلف در ایران مدرن، ساخت بوروکراتیک پهلوی، برهمکنش احزاب و گروه‌های سیاسی و ما وقع اقتصادی آن دوران هر کدام جهانی از دعواست و لاجرم هرکه از تاریخ ایران معاصر حرف بزند، باید حواسش به بغرنج بودن تک‌تکِ این نمونه مسائل تاریخ ایران باشد. ملاکی که دارم زیادی سخت‌گیرانه است و با این اوصاف هیچ بنی‌بشری توان نوشتن تاریخ را ندارد. نمی‌دونم باید به راه حلش فکر کنم، اینجوری درست نیست. 😂

3- اما نمی‌توانم از شم و نکته‌سنجی های نویسنده اغماض کنم. شرح دیکتاتوری شاه معزول، ریشه‌های ضدامپریالیستی انقلاب 57، اهمیت "مسجد" و ماهیت انقلاب‌ها جزو جاهایی بود که مشخص می‌کند نویسنده توانسته است.
صد درصد اگر این روایت در مورد ایران نبود و من به عنوان ایرانی غرق در تاریخ این کشور نبودم (به ضرورت وطن‌بودن ایران برایم) قطعا بسیار همدلانه‌تر با کتاب همراه بودم. اما چه کنم که بسیاری از جاهای کتاب هست که می‌توان انگشت بگذارم و بگویم: "نه، به این رخداد نگاه کن. اینو چی می‌گی!"
یعنی اینکه در حوالیِ انقلاب، چنین کتابی نوشته شده باشد واقعا بهت‌آور است. مخصوصا توسط یک ناظر خارجی. یعنی خودم هنوز جرئت نکرده ام برای مثال حرف‌های فوکو در مورد انقلاب ایران را بخوانم. چون حس می‌کنم هیبت آن میشل فوکو‌ءِ نکته‌سنج و وحشیِ "تاریخ جنون" و "مراقبت و تنبیه" جلوی چشمان فروخواهد ریخت. بالاخره سخت است  ایران را فهمیدن. نه که ایران تافته جدا بافته باشه، کلا ناظر خارجی کارش خیلی سخت است برای فهم یک تاریخ، یک فرهنگ، یک جامعه به نظرم. کاپوشینسکی بد نبود واقعا. من سخت‌گیرم.
به نظرم باید انتظاراتمون رو در مواجه با کتاب تنظیم کنیم. 

4- ایراداتی از ساحت نظری کتاب می‌توان برشمارم، ولی چون خودم هیچ ایدهٔ منسجمی در موردش ندارم، حرفی نمی‌زنم.
ولی ته‌‌مایه‌های ایده‌های چپ که در متن بود به نظرم آسیب‌زا است. 
البته این برداشتِ "اهمیت تاریخ در فهم رخدادهای اجتماعی" ، مشخصا انقلاب، که از سنت چپ به ارث برده است، واقعا لازم بود.

5- به نظرم اینکه کتاب، در ایرانِ امروزی که باهاش طرف هستیم، مجوز چاپ گرفته باید بهمان نشان بدهد که گویی کتابِ "مخربی" نیست برای دوستان. یعنی آشناییم با سانسور همگی. البته در بالا سعی کردم فارغ از این بدنامی‌، با خود کتاب مواجه باشم.

6- در چندماه آتی دوست دارم بیشتر در مورد پهلوی بدونم تا بیشتر به باگ‌های تاریخیِ ذهنم واقف بشم.
چندتا حوزه را دوست دارم دنبال کنم:
اول. تاریخ اقتصادی اون دوران. چندین کتاب در ذهن دارم، چون هنوز انتخاب نکردم اینجا نمی‌گم.
دوم. تاریخ اندیشه و مشخصا روشنفکریِ آن دوران. آثار:
1) "هم شرقی هم غربی" نوشتهٔ افشین متین
2) "تاریخ فکری ایران معاصر" به کوشش عباس منوچهری
( تا جایی که می‌دونم این دو اثر جزو معدود آثار خوب تاریخ فکری Intellectual history است که در ایران نوشته شده است. البته دوگانه آخر مرحوم فیرحی را هم من تاریخ فکری می‌دانم. بچه بشین سرجات!)
سوم. احزاب و دعوای ایشان. نمی‌دونم آدمش هستم یا نه، ولی دوست دارم با قطور کتاب "جریان‌ها و سازمان‌های" رسول جعفریان دمخور بشم. 1400 صفحه کتابه، نمی‌دونم چه غلطی باید باهاش بکنم🫠
چهارم. انقلاب 57 و چرا؟ یحتمل کتاب "ریشه‌های اجتماعی انقلاب ایران" رو که  بشیریه همان حوالی انقلاب نوشته بخوانم. به چند دلیل. حال ندارم بگم. 
تاریخ شفاهی‌های هاروارد هم که حتما باید در برنامه باشه.
اینا رو نوشتم که هم برای خودم ثبت بشه، هم برای آیندگان و خوانندگان بماند :) 


امیدوارم از لیست بالا بتونم تا حدی پیش برم. امیدوارم در ادامه منابع بهتری هم گیر بیارم. کتاب‌های فیرحی هم هست. ای‌خدا. 24ساعت کمه!


نمره‌دهی: کلا 3.5 رو به کتاب حال دادم. بذار یه جور دیگه بگم.
اگه بخوام با ایرادات کتاب ازش نمره کم کنم، سهمش حدود 2.5 یا 3 می‌شه.
اگه بخوام با خوبی‌های کتاب بهش نمره اضافه کنم، حدود 3.5 می‌شه که اینو بهش دادم.




خلاصه اینجوریاست. تاریخِ  کپسولی نداریم. 
        
(0/1000)

نظرات

زهرا🌿

1402/11/23

👌🏻🌷
چرا بهش حال دادید؟😅
2
به نظرم می‌شه وجوه منفیِ کتاب را به وجوه مثبتِ آن تاحدی بخشید.
در ضمن کسی که صرفا یه کتاب مختصر بخواد بخونه که با انقلاب57 آشنا بشه، خیلی کتاب خوبیه به نظرم برای اون هدف.  
زهرا🌿

1402/11/23

متوجهم🤝🏻
@SAH.Hashemi04 
ریویوی جامع و کاملی بود. حال کردم. :)) با تشکر.
1
آخيش.
مرسی ازتون که بازخورد دادید🤝 
روشنا

1402/11/23

لطفاً انقدر از کتاب تعریف نکنید دوستان، خب الان خوبه من با ۲۰ کتاب نیمه‌باز، بشینم اینو هم بخونم؟ 😞😂
3
😂😂😂
به نظرم باید بهخوان رو درش رو تخته‌ کنند که ما یه نفسی بکشیم. اینجوری درست نیست واقعا.  
همین‌طور که من گول خوردم و تو سه تا از چهار تا چالش شرکت کردم 😂 
روشنا

1402/11/23

چالش‌ها واقعاً گول‌زننده است 🥲 واقعاً دارم سعی بر مقاومت می‌کنم 😂
@szm_books 
شباهنگ

1402/11/23

برای شماره۶
سری مستند در برابر طوفان فصل۲ موضوع بندی شده است و میتونه سرنخ های خوبی در باب کتاب بده.
و اینکه یرواند آبراهامیان نه؟
2
تشکر از شما. اتفاقا مستند دیدن، بخاطر همین یک فقرهٔ "تصویر" داشتن عالیه به نظرم. اگه وقت کنم حتما می‌بینم مستند رو.
آبراهاميان هم بد نیست. نکته مثبت آبراهاميان به نظرم اینه که یک نخ تسبیح تئوریک پشت نوشته‌اش هست که خب باعث می‌شه روایت تاریخی‌اش یک فرامتن قوی داشته باشه.
ولی کلا با یه متن و یه نظر اونجوری نمی‌شه تاریخ رو فهمید. البته غور کردن در متون و مقایسه تطبیقی کار اهل فن است، و اگر آدم بخواد برای خودش تاریخ بخونه، اصلا نمی‌تونه اینجوری جامع بر خورد کنه. برای همین به نظرم همینکه آدم بدونه که خیلی از چیزها رو نمی‌دونه، مهمه. یعنی آبراهاميان رو خوندی؟ باشه، ولی بدون خیلی بخش‌های تاریخ هست که چیزی ازشون نمی‌دونی.
 
شباهنگ

1402/11/23

آبراهامیان نخوندم اما در اولویتم هست.
برای تاریخ بیشتر مستند میبینم و برای یک موضوع خاص که بحران سوریه بود مستندهای  چند رسانه‌ی مختلف رو دیدم و با توجه به تفاوت هایی که داشتند اطلاعات خوبی دستگیرم شد
@SAH.Hashemi04 
چه یادداشت خوب و بدرد بخوری...
1
مرور جالبی بود ولی باز چون خودم هنوز کتاب رو تموم نکردم نمیتونم قطعی در مورد این مرور هم نظر بدم 😏 چقدر همه زودتر از من پیش میرن 🚶🏻‍♀️🚶🏻‍♀️ (وقتی شونصد تا کتاب رو با هم میخوای بخونی اینطوری میشه 😂)
1
حتما کتاب رو خوندید، خوشحال می‌شم نظرتون رو بدونم.

واقعا بهخوان داره دمار از روزگارمون در میاره🤝😂 
آقا این کتاب جریان ها و سازمان ها من رو شهید کرد.
تو به جای من ادامه بده:)
1
اصلا بهش فکر می‌‌کنم، کمرم می‌شکنه.
بعد جعفر شیرعلی‌نیا اومده به کتاب کلی عکس و اینا اضافه کرده، و تو اون سری مجموعه خفنای نشر سایان چاپ کرده. به قیمت‌ش نگاه می‌کنم، کمرم می‌شکنه.
کلا دردآور و زجرآوره.
هم خودش، هم صفحاتش، هم قیمتش، هم جایگزینش، هم وقتش، هم اهمیت و ضرورتش.  
من به هر کتابی که ارزش خوندن داشته باشه ۴ و ۵ میدم ، چون تو نمره دهی آدم دست و دلبازیم‌. این کتاب هم ارزش خوندن رو داشت واقعا...به هر سبک‌و سلیقه ای میتونه یه سری جمله های ماندگار بده . نویسنده هم واقعا ادم زیرک و نکته سنجیه
1
کاملا همراه هستم با نظر شما. نویسنده واقعا آدم زیرک و نکته‌سنجی بوده است.  
خب من بالاخره بعد از تموم کردن کتاب و در حال نوشتن مرور خودم فرصت کردم دوباره بیام این مرور شما رو بخونم 😅 کلا همون‌طور که قبلا گفتم قشنگ نوشتید و تحلیل کردید. نکاتی که به نظرم می‌رسه:
در مورد ۲: بله خیلی حرف درستیه، به قولی هزار نکته باریک‌تر ز مو اینجاست! ولی خب قبول کنید که ما آدما بالاخره نیاز به یه حدی از ساده‌سازی داریم تا بتونیم وقایع اجتماعی رو بفهمیم! و تو هر ساده‌سازی‌ای لاجرم بخشی از حقیقت شهید میشه...
در مورد ۳: اتفاقا من همیشه نگاه ناظر خارجی خیلی برام جالب بوده، یه دلیلش دقیقا همینه که به اندازه‌ای که ما در مورد خودمون فکر می‌کنیم تو بطن قضیه نبوده :) یعنی جالبه بدونیم خب کسی که این چیزایی که ما می‌دونیم رو نمی‌دونه وقتی از بیرون به قضیه نگاه می‌کنه همه این اتفاقا رو چطور می‌بینه؟
در مورد ۴: من خیلی ازش ته‌مایه‌های ایده‌های چپ برداشت نکردم 🤔 ولی خب کلا از ایده‌های چپ بدم نمیاد 😄 شاید دیدم و با خودم گفتم آفرین درست میگی 😄
در مورد ۵: خب اینکه برای «دوستان» مخرب نیست الزاما باید نکته مهمی باشه تو فهم کتاب؟ 🤔
1
تشکر فراوان از اینکه انقدر وقت گذاشتید. واقعا باعث شادی است برایم.
در موردِ موردِ2: موافقم حقیقتا. ولی به نظرم در ساحت نقد همواره می‌توان شمشیر آخته به ستیز ادعاهای کلانِ ناکافی رفت. یعنی خیلی از تحلیل‌ها و کتاب‌ها بدون توجه به آن نکته‌های باریک، ادعاهای گزاف می‌کنن. ولی با فحوای کلام شما موافقم.
در موردِ موردِ 3: الان که دارم توجه می‌کنم، این وجه کتاب هم برای من بسیار جالب بوده است.
در موردِ موردِ 4: دیگه جا نبود توضیح بدم ولی ارجاعات نویسنده و ایده‌هایی که در مورد ماهیت انقلاب و اثر بازار و طبقات و اینا داشت، چپ‌گرایی معلوم بود در اثر. البته ملایم.
موردِ موردِ 5: من خودم گمان می‌کردم سانسور خیلی مهم نیست و بزرگ‌نمایی شده است، تا اینکه یک جزوه 150صفحه‌ای در مورد انقلاب 57 را می‌خواندم و دیدم از حدود 30/40درصد کتاب‌ها، مقالات و نوشته‌هایی که در جزوه بهشون اشاره شده، پس از انقلاب یا خمیر شده اند یا چی... ولی کاملا همراه هستم با شما که نباید این سوگیری در بررسی اثر دخیل باشه. کاملا موافقم.

در نهایت بازم تشکر می‌کنم. 🙏