بریده کتابهای محمدحسین معصومی محمدحسین معصومی دیروز برشانه های اقیانوس: نهج البلاغه جوان ترجمه و شرح جلد 1 علی رهبر 5.0 1 صفحۀ 53 کلام ١٧: به اسم «قاضی» در میان مردم نشسته و مدعی ضمانت خالص سازی مشکلات دیگران است؛ اگر موضوع مبهمی برایش رخ بدهد، بافته های بی خاصیت و پوسیده را سر هم میکند و بر اساس آن، حکم قطعی می دهد. او در فریب کاری ناشی از شبهه ها، همچون تاربافی عنکبوت است خود فریبی و دیگر فریبی کار اوست؛ نمی فهمد که منطقی برخورد کرده یا خطا کرده است. وقتی به گمان خودش درست عمل کرده، ترس دارد که خطا کرده باشد و اگر تصور کند که خطا کرده امیدوار است که شاید درست عمل کرده باشد از باور و یقین محروم است. جاهلی است که در گرداب جهالتها تعادلش از دست رفته و چشمان بی فروغ و کم بین دارد که بر ظلمت ها سوار شده است و بی اراده در دام تاختن اسب جهالت است. لقمه های علم را با دندان برنده قاطع گاز نگرفته بی تدبر و ناپخته دریافت های علمی را رد می کند. روایات رسول اعظم را چونان بادهای تندی که گیاهان خشکیده را به غارت میبرند پراکنده میکند. به خداوند سوگندانه توان تصدی مقام صدور حکم را در مسائل عرضه شده دارد و نه سزاوار ستایش ستایشگران است. هرگز گمان نمیبرد مسائلی که انکار میکند و به آن ها جاهل است در حیطه آگاهی دیگران درآید توهم میکند که آنچه را نمی فهمد دیگران هم نمی فهمند و جز آنچه به آن رسیده و دست یافته، راه ورودی برای دیگران نمی بیند توهم میکند که فقط او همه حقیقت را فهمیده است. اگر حقیقتی بر او ناپیدا باشد به دلیل جهلش پنهان کاری میکند به دلیل ناعادلانه بودن قضاوتش خونها مثل موجود زنده دادخواهی و فریاد میکند و میراث های به غارت رفته از دست بی عدالتی او فریاد میکشد. من از دست زندگی این گروه که جاهلانه زندگی میکنند و گمراهانه می میرند به خداوند شکایت میکنم اگر کتاب خدا به درستی تلاوت شود، کالایی از رونق افتاده تر از آن در میانشان نیست و اگر کتاب خدا تحریف شود در نظر آنان کالایی پررونق تر و پربهاتر از آن وجود ندارد. در نگاه آنان،منکرتر از معروف و معروف تر از منکر نیست. 0 0 محمدحسین معصومی 2 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 123 ننسی هر شمن و کریستین دی استفانو بیان می کنند:فمینیسم چالشی جدی در برابر مفهوم خود سیاست است و سیاست را به گونه ای باز تعریف کرده است تا در برگیرنده چیزهایی باشد که نظریه جریان غالب مردانه کاملاً غیر سیاسی میداند؛ مانند بدن و جنسیت، خانواده و روابط شخصی... 0 1 محمدحسین معصومی 2 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 66 داونز(نظریه پرداز پایبند به اصل انتخاب عقلانی) :الگوهای نظری را اساساً باید بر پایه درستی پیش بینی های آنها محک زد نه بر پایه واقعیت داشتن فرضهای آنها... 0 1 محمدحسین معصومی 3 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 24 آنچه اهمیت دارد این نیست که آیا وابستگی های متقابل کنونی (بین الملل) از لحاظ تاریخی بی سابقه است یا نه، بلکه این است که ما در دنیایی دارای وابستگی متقابل به سر می بریم که باید اینگونه تحلیل شود. نکته اصلی این است که رهیافتهای مرسوم و معمول در حوزه علوم اجتماعی که بر حد و مرزهای ناقص و انعطاف ناپذیر استوارند برای درک یک دنیای دارای وابستگی متقابل چندان مناسب نیستند... 0 3 محمدحسین معصومی 1403/6/30 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 132 1 1 محمدحسین معصومی 1403/6/27 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 64 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/25 بحثی درباره مرجعیت و روحانیت سیدمحمدحسین طباطبائی 3.0 0 صفحۀ 106 اسلام نیز که دینی است فطری و پایه احکام و قوانین آن بر روی اساس آفرینش گذاشته شده است مسئله ولایت را که یک مسئله ای است ،فطری الغاء و اهمال ننموده با اعتبار دادن آن یک حکم فطری انسانی را امضاء کرده به جریان انداخته است خدای متعال در کتاب آسمانی خود می فرماید: دین اسلام را با مراعات اعتدال استقبال نمای، همان دینی که منطبق است به آفرینش مخصوص خدایی که مردم را آفریده و روی آن استوار ساخته. روم آیه ٣0 "علامه طباطبایی" 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/25 ولایت فقیه سیدعبدالحمید دیالمه 4.3 1 صفحۀ 29 اگر بعد از تدوین قانون اساسی هیچ نوع ساخت فکری و هوشیاری را در مردم ایجاد نکنیم و فرهنگ ما در همان سطح قبلی بماند، یقیناً اگر انقلابی ترین اسلامی ترین و مترقی ترین قوانین اساسی را هم بنویسیم به دیکتاتوری منتهی خواهد شد. آن چیزی که ضمانت اجرای قانون است مردم هستند که باید این آمادگی را در خود به وجود بیاورند. قانون به تنهایی کاری نمی کند... 1 1 محمدحسین معصومی 1403/6/25 ولایت فقیه سیدعبدالحمید دیالمه 4.3 1 صفحۀ 2 شاید تعجب آور باشد، آنهایی که در زمان اختناق کتاب ولایت فقیه امام را ترویج می کردند و با وجود خطرات زیادی که پخش آن ،داشت آن را به عنوان یک کتاب همگانی و قابل فهم عموم پخش می کردند امروز مخالف همان کتاب شده اند! تا زمانی که ولایت فقیه به عنوان یک تئوری مطرح بود آن را قبول داشتند اما اکنون که وقت عمل رسیده مانده اند که این دیگر چه معجونی است؟... 1 0 محمدحسین معصومی 1403/6/21 اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی هانا آرنت 3.0 3 صفحۀ 36 جست و جوی معنایی که آیینها و قواعد پذیرفته شده را هر بار به کلی نفی کند و واژگونه سازد هر زمان می تواند به ضد خود تبدیل شود و ارزشهای دیرینه را به عنوان ارزشهای نوین معرفی کند... (الله اکبر از این سخن🔥😅) 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/20 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 77 مک اینتایر بر این است که راولز و کلا لیبرالیسم آنقدر خودِ شخص را از هم گسیخته میکند که شخص شناخت ناپذیر میشود و هیچ درکی از عقلانیت نخوهد داشت چراکه در وضع نخستین، شخص فاقد گذشته است و هیچ کس از خصوصیات و علائق خود باخبر نیست و همچنین در آن وضع یکپارچگی در زندگی انسان وجود ندارد. در چنین وضعیتی از آنجا که عقلانیتی در کار نیست ممکن نیست کسی بتواند با قرائتهای دیگری که از خوبی و بدی وجود دارد مخالفت کند، همچنین اصلاً ممکن نیست خود او درکی از خوبی داشته باشد. همچنین در وضع نخستین محال است کسی بتواند اعمال خودش را معنی کند... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/19 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 33 چگونه است که حقیقت در چشم افراد گوناگون به اشکال متفاوت و متناقض جلوه میکند؟ پاسخ این است که ذهن آدمی به گونه های بی شماری فعالیت میکند و تکامل ذهن در همه انسانها به صورتی واحد رخ نداده است پس آنچه برای کسی حقیقت است شاید برای دیگری ناراستی جلوه کند؛ و چنین است که آنان که دست به چنین آزمایشهایی زده اند به این نتیجه رسیده اند که برای از سرگذراندن این تجربه ها باید شرایطی چند را احراز کرد... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/6/19 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 9 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/19 درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ علیرضا ملائی توانی 4.1 2 صفحۀ 15 روش تحقیق، ابزارها و شیوه های مطالعه روشمند تاریخ به مفهوم هستی شناسی را فراهم میآورد که دستاورد آن علم تاریخ است. گذشته از این روش تحقیق بخشی از مباحث فلسفه علم تاریخ را شکل میدهد و حلقه واسط میان تاریخ، علم تاریخ و فلسفه علم تاریخ است و با کمک آنها میتوان فلسفه نظری تاریخ را نیز مورد ارزیابی و نقد قرار داد. بدین ترتیب در کاربرد مفاهیم یاد شده و تعیین حد و مرز و نیز حوزه ها و قلمرو آنها در روش تحقیق باید به تمایزات موضوعی معرفت شناختی ،مفهومی واژگانی و نسخ شناسی آنها توجه داشت و از خلط آنها اجتناب ورزید... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/17 چگونه درباره کتاب هایی که نخوانده ایم حرف بزنیم؟ پیر بایار 3.1 10 صفحۀ 24 تورق کتابها بدون مطالعه شان به هیچ روی شما را از نظر دادن درباره کتابها باز نمی دارد. شاید حتی این کاراترین روش برای جذب کتابها و بزرگداشت ژرفا و پرمایگی ذاتی شان بدون گمراه شدن با جزئیات باشد... 0 1 محمدحسین معصومی 1403/6/17 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 67 به باور مک اینتایر خداباوری موفق و مؤثر هیچ وقت نمیتواند کاملاً جذب فرهنگی شود که بخشی از آن است و همواره رقیب خارجی آن باقی خواهد ماند و پیوند میان این امر سکولار و امر قدسی را می گسلاند اما اگر خداباوری توش و توان خود را از دست بدهد آن وقت بدل میشود به تجسم اشکال و ارزشهای آن فرهنگ و جامعه ای که بر حسب اتفاق در آن قرار گرفته است. این سبب میشود که خداباوری دیگر نه در مورد درون مایه خود که در مورد فرهنگی که در آن است باشد. در این وضع پذیرفتن دین مستلزم ایمان بسیار اندکی خواهد بود و به قول مک اینتایر ایمان دینی به این سمت میرود که دیگر بیش از آن که اعتقاد به خدا باشد اعتقاد به اعتقاد است.... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/16 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 40 مک اینتایر معتقد است که جر و بحث های مدرن درباره اخلاق ناله هایی از سر ذائقه و سلیقه شخصی اند و بس و دنیای مدرن صرفا با بازگشت به درکی ارسطویی از اخلاق است که میتواند زندگی اخلاقی را از نو بسازد. مک اینتایر عمیقا از پرداختن به فلسفه اخلاق به روش فیلسوفان تحلیلی ناخرسند است او همچنین تقریر مدرنی که فیلسوفان تحلیلی از نظریه قرارداد اجتماعی به دست می دهند، یعنی «لیبرالیسم» را خوش نمی دارد و در کتاب درپی فضیلت از این موارد انتقاد میکند... از دید فلاسفه تحلیلی، فلسفه اخلاق خلاصه میشود به ارزیابیهای اصطلاح شناختی و نظریه ای در باب عمل (شاید اندکی بیشتر) *صفحه کتاب احتمالا اشتباه 0 4 محمدحسین معصومی 1403/6/13 صدر اسلام و زایش سرمایه داری بندیکت کهلر 0.0 1 صفحۀ 48 طی سالهای آغازین قرن دهم میلادی در بغداد، بخش بانکداری کاملاً توسعه یافته ای به وجود آمد معاوضه سکه های طلا و نقره و وام دادن پول به حکومت و به بازرگانانی که از این طریق میتوانستند پولهایشان را به حسابی در یک شهر واریز و در شهری دیگر برداشت کنند. این حواله ها اسامی متعددی داشتند که یکی از آنها واژه فارسی «چک» بود که به صورت واژه check به زبان انگلیسی هم منتقل شده است.... 0 6 محمدحسین معصومی 1403/5/26 حسین (ع) از زبان حسین (ع): زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان محمد محمدیان 4.3 35 صفحۀ 18 0 0 محمدحسین معصومی 1403/5/26 حسین (ع) از زبان حسین (ع): زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان محمد محمدیان 4.3 35 صفحۀ 9 0 1
بریده کتابهای محمدحسین معصومی محمدحسین معصومی دیروز برشانه های اقیانوس: نهج البلاغه جوان ترجمه و شرح جلد 1 علی رهبر 5.0 1 صفحۀ 53 کلام ١٧: به اسم «قاضی» در میان مردم نشسته و مدعی ضمانت خالص سازی مشکلات دیگران است؛ اگر موضوع مبهمی برایش رخ بدهد، بافته های بی خاصیت و پوسیده را سر هم میکند و بر اساس آن، حکم قطعی می دهد. او در فریب کاری ناشی از شبهه ها، همچون تاربافی عنکبوت است خود فریبی و دیگر فریبی کار اوست؛ نمی فهمد که منطقی برخورد کرده یا خطا کرده است. وقتی به گمان خودش درست عمل کرده، ترس دارد که خطا کرده باشد و اگر تصور کند که خطا کرده امیدوار است که شاید درست عمل کرده باشد از باور و یقین محروم است. جاهلی است که در گرداب جهالتها تعادلش از دست رفته و چشمان بی فروغ و کم بین دارد که بر ظلمت ها سوار شده است و بی اراده در دام تاختن اسب جهالت است. لقمه های علم را با دندان برنده قاطع گاز نگرفته بی تدبر و ناپخته دریافت های علمی را رد می کند. روایات رسول اعظم را چونان بادهای تندی که گیاهان خشکیده را به غارت میبرند پراکنده میکند. به خداوند سوگندانه توان تصدی مقام صدور حکم را در مسائل عرضه شده دارد و نه سزاوار ستایش ستایشگران است. هرگز گمان نمیبرد مسائلی که انکار میکند و به آن ها جاهل است در حیطه آگاهی دیگران درآید توهم میکند که آنچه را نمی فهمد دیگران هم نمی فهمند و جز آنچه به آن رسیده و دست یافته، راه ورودی برای دیگران نمی بیند توهم میکند که فقط او همه حقیقت را فهمیده است. اگر حقیقتی بر او ناپیدا باشد به دلیل جهلش پنهان کاری میکند به دلیل ناعادلانه بودن قضاوتش خونها مثل موجود زنده دادخواهی و فریاد میکند و میراث های به غارت رفته از دست بی عدالتی او فریاد میکشد. من از دست زندگی این گروه که جاهلانه زندگی میکنند و گمراهانه می میرند به خداوند شکایت میکنم اگر کتاب خدا به درستی تلاوت شود، کالایی از رونق افتاده تر از آن در میانشان نیست و اگر کتاب خدا تحریف شود در نظر آنان کالایی پررونق تر و پربهاتر از آن وجود ندارد. در نگاه آنان،منکرتر از معروف و معروف تر از منکر نیست. 0 0 محمدحسین معصومی 2 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 123 ننسی هر شمن و کریستین دی استفانو بیان می کنند:فمینیسم چالشی جدی در برابر مفهوم خود سیاست است و سیاست را به گونه ای باز تعریف کرده است تا در برگیرنده چیزهایی باشد که نظریه جریان غالب مردانه کاملاً غیر سیاسی میداند؛ مانند بدن و جنسیت، خانواده و روابط شخصی... 0 1 محمدحسین معصومی 2 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 66 داونز(نظریه پرداز پایبند به اصل انتخاب عقلانی) :الگوهای نظری را اساساً باید بر پایه درستی پیش بینی های آنها محک زد نه بر پایه واقعیت داشتن فرضهای آنها... 0 1 محمدحسین معصومی 3 روز پیش درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی احمد گل محمدی 0.0 1 صفحۀ 24 آنچه اهمیت دارد این نیست که آیا وابستگی های متقابل کنونی (بین الملل) از لحاظ تاریخی بی سابقه است یا نه، بلکه این است که ما در دنیایی دارای وابستگی متقابل به سر می بریم که باید اینگونه تحلیل شود. نکته اصلی این است که رهیافتهای مرسوم و معمول در حوزه علوم اجتماعی که بر حد و مرزهای ناقص و انعطاف ناپذیر استوارند برای درک یک دنیای دارای وابستگی متقابل چندان مناسب نیستند... 0 3 محمدحسین معصومی 1403/6/30 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 132 1 1 محمدحسین معصومی 1403/6/27 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 64 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/25 بحثی درباره مرجعیت و روحانیت سیدمحمدحسین طباطبائی 3.0 0 صفحۀ 106 اسلام نیز که دینی است فطری و پایه احکام و قوانین آن بر روی اساس آفرینش گذاشته شده است مسئله ولایت را که یک مسئله ای است ،فطری الغاء و اهمال ننموده با اعتبار دادن آن یک حکم فطری انسانی را امضاء کرده به جریان انداخته است خدای متعال در کتاب آسمانی خود می فرماید: دین اسلام را با مراعات اعتدال استقبال نمای، همان دینی که منطبق است به آفرینش مخصوص خدایی که مردم را آفریده و روی آن استوار ساخته. روم آیه ٣0 "علامه طباطبایی" 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/25 ولایت فقیه سیدعبدالحمید دیالمه 4.3 1 صفحۀ 29 اگر بعد از تدوین قانون اساسی هیچ نوع ساخت فکری و هوشیاری را در مردم ایجاد نکنیم و فرهنگ ما در همان سطح قبلی بماند، یقیناً اگر انقلابی ترین اسلامی ترین و مترقی ترین قوانین اساسی را هم بنویسیم به دیکتاتوری منتهی خواهد شد. آن چیزی که ضمانت اجرای قانون است مردم هستند که باید این آمادگی را در خود به وجود بیاورند. قانون به تنهایی کاری نمی کند... 1 1 محمدحسین معصومی 1403/6/25 ولایت فقیه سیدعبدالحمید دیالمه 4.3 1 صفحۀ 2 شاید تعجب آور باشد، آنهایی که در زمان اختناق کتاب ولایت فقیه امام را ترویج می کردند و با وجود خطرات زیادی که پخش آن ،داشت آن را به عنوان یک کتاب همگانی و قابل فهم عموم پخش می کردند امروز مخالف همان کتاب شده اند! تا زمانی که ولایت فقیه به عنوان یک تئوری مطرح بود آن را قبول داشتند اما اکنون که وقت عمل رسیده مانده اند که این دیگر چه معجونی است؟... 1 0 محمدحسین معصومی 1403/6/21 اندیشیدن و ملاحظات اخلاقی هانا آرنت 3.0 3 صفحۀ 36 جست و جوی معنایی که آیینها و قواعد پذیرفته شده را هر بار به کلی نفی کند و واژگونه سازد هر زمان می تواند به ضد خود تبدیل شود و ارزشهای دیرینه را به عنوان ارزشهای نوین معرفی کند... (الله اکبر از این سخن🔥😅) 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/20 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 77 مک اینتایر بر این است که راولز و کلا لیبرالیسم آنقدر خودِ شخص را از هم گسیخته میکند که شخص شناخت ناپذیر میشود و هیچ درکی از عقلانیت نخوهد داشت چراکه در وضع نخستین، شخص فاقد گذشته است و هیچ کس از خصوصیات و علائق خود باخبر نیست و همچنین در آن وضع یکپارچگی در زندگی انسان وجود ندارد. در چنین وضعیتی از آنجا که عقلانیتی در کار نیست ممکن نیست کسی بتواند با قرائتهای دیگری که از خوبی و بدی وجود دارد مخالفت کند، همچنین اصلاً ممکن نیست خود او درکی از خوبی داشته باشد. همچنین در وضع نخستین محال است کسی بتواند اعمال خودش را معنی کند... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/19 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 33 چگونه است که حقیقت در چشم افراد گوناگون به اشکال متفاوت و متناقض جلوه میکند؟ پاسخ این است که ذهن آدمی به گونه های بی شماری فعالیت میکند و تکامل ذهن در همه انسانها به صورتی واحد رخ نداده است پس آنچه برای کسی حقیقت است شاید برای دیگری ناراستی جلوه کند؛ و چنین است که آنان که دست به چنین آزمایشهایی زده اند به این نتیجه رسیده اند که برای از سرگذراندن این تجربه ها باید شرایطی چند را احراز کرد... 0 2 محمدحسین معصومی 1403/6/19 خدا آن گونه که من می فهمم موهنداس کارمچاند گاندی 3.2 3 صفحۀ 9 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/19 درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ علیرضا ملائی توانی 4.1 2 صفحۀ 15 روش تحقیق، ابزارها و شیوه های مطالعه روشمند تاریخ به مفهوم هستی شناسی را فراهم میآورد که دستاورد آن علم تاریخ است. گذشته از این روش تحقیق بخشی از مباحث فلسفه علم تاریخ را شکل میدهد و حلقه واسط میان تاریخ، علم تاریخ و فلسفه علم تاریخ است و با کمک آنها میتوان فلسفه نظری تاریخ را نیز مورد ارزیابی و نقد قرار داد. بدین ترتیب در کاربرد مفاهیم یاد شده و تعیین حد و مرز و نیز حوزه ها و قلمرو آنها در روش تحقیق باید به تمایزات موضوعی معرفت شناختی ،مفهومی واژگانی و نسخ شناسی آنها توجه داشت و از خلط آنها اجتناب ورزید... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/17 چگونه درباره کتاب هایی که نخوانده ایم حرف بزنیم؟ پیر بایار 3.1 10 صفحۀ 24 تورق کتابها بدون مطالعه شان به هیچ روی شما را از نظر دادن درباره کتابها باز نمی دارد. شاید حتی این کاراترین روش برای جذب کتابها و بزرگداشت ژرفا و پرمایگی ذاتی شان بدون گمراه شدن با جزئیات باشد... 0 1 محمدحسین معصومی 1403/6/17 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 67 به باور مک اینتایر خداباوری موفق و مؤثر هیچ وقت نمیتواند کاملاً جذب فرهنگی شود که بخشی از آن است و همواره رقیب خارجی آن باقی خواهد ماند و پیوند میان این امر سکولار و امر قدسی را می گسلاند اما اگر خداباوری توش و توان خود را از دست بدهد آن وقت بدل میشود به تجسم اشکال و ارزشهای آن فرهنگ و جامعه ای که بر حسب اتفاق در آن قرار گرفته است. این سبب میشود که خداباوری دیگر نه در مورد درون مایه خود که در مورد فرهنگی که در آن است باشد. در این وضع پذیرفتن دین مستلزم ایمان بسیار اندکی خواهد بود و به قول مک اینتایر ایمان دینی به این سمت میرود که دیگر بیش از آن که اعتقاد به خدا باشد اعتقاد به اعتقاد است.... 0 0 محمدحسین معصومی 1403/6/16 فلسفه مک اینتایر راسل وینستین 5.0 1 صفحۀ 40 مک اینتایر معتقد است که جر و بحث های مدرن درباره اخلاق ناله هایی از سر ذائقه و سلیقه شخصی اند و بس و دنیای مدرن صرفا با بازگشت به درکی ارسطویی از اخلاق است که میتواند زندگی اخلاقی را از نو بسازد. مک اینتایر عمیقا از پرداختن به فلسفه اخلاق به روش فیلسوفان تحلیلی ناخرسند است او همچنین تقریر مدرنی که فیلسوفان تحلیلی از نظریه قرارداد اجتماعی به دست می دهند، یعنی «لیبرالیسم» را خوش نمی دارد و در کتاب درپی فضیلت از این موارد انتقاد میکند... از دید فلاسفه تحلیلی، فلسفه اخلاق خلاصه میشود به ارزیابیهای اصطلاح شناختی و نظریه ای در باب عمل (شاید اندکی بیشتر) *صفحه کتاب احتمالا اشتباه 0 4 محمدحسین معصومی 1403/6/13 صدر اسلام و زایش سرمایه داری بندیکت کهلر 0.0 1 صفحۀ 48 طی سالهای آغازین قرن دهم میلادی در بغداد، بخش بانکداری کاملاً توسعه یافته ای به وجود آمد معاوضه سکه های طلا و نقره و وام دادن پول به حکومت و به بازرگانانی که از این طریق میتوانستند پولهایشان را به حسابی در یک شهر واریز و در شهری دیگر برداشت کنند. این حواله ها اسامی متعددی داشتند که یکی از آنها واژه فارسی «چک» بود که به صورت واژه check به زبان انگلیسی هم منتقل شده است.... 0 6 محمدحسین معصومی 1403/5/26 حسین (ع) از زبان حسین (ع): زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان محمد محمدیان 4.3 35 صفحۀ 18 0 0 محمدحسین معصومی 1403/5/26 حسین (ع) از زبان حسین (ع): زندگی و زمانه امام حسین (ع) از زبان ایشان محمد محمدیان 4.3 35 صفحۀ 9 0 1