بریده‌ کتاب‌های نشت نشا

SMKazemi

SMKazemi

1403/7/30

بریدۀ کتاب

صفحۀ 31

روند ترجمه ی علم اگر به تولید علم تبدیل نشود روزاروز پرت و پلاتر خواهیم شد. ما باید بتوانیم سؤال بومی طرح کنیم تا برای یافتن جواب مجبور به تولید علم شویم. ما نه فقط از خودمان دور افتاده ایم که از غربیان نیز. قصه ی شیخ اشراق پیش کش، هیچ زمانی کسی برای ما قصه ی نیوتن را تعریف نکرده است که چه گونه سطوح شیبدار را در زوایای مختلف می آزمود و نمودار سرعت و زمان را نقطه - نقطه رسم میکرد و شبه خطی بودن آن را در می یافت و... تا این قصه را به کسی یاد ندهیم او نمی فهمد که چه گونه علم تولید میشود. و به عوض تعلیم علم ترجمه ای باید قصه گفت. به همین ساده گی باید قصه ی تولید علم را تعریف کرد. یعنی زنده گی مولد دانش را به دانش آموزان نشان داد همان تقدم سیره بر سنت. .. دانش آموز ما چون نحوه ی تولید علم غربی را نمی فهمد، زنده گی علمی را نمیبیند، عادت میکند به لقمه ی آماده جویدن پس دستگاه گوارشش نحیف و نحیف تر میشود تا آنجا که به یک هندبوک ساده یک حل المسائل مبتذل یک دائرۃ المعارف تنک تبدیل میشود.

1