بهتر انتخاب کن، بهتر بخوان

جزئیات پست

محمدامین اکبری

1401/09/30

خواندن 2 دقیقه
(0/1000)

نظرات

عالی! دست شما درد نکنه. هوش‌مندی فروغ فرخزاد در عبارت‌ها و واژه‌هایی که انتخاب می‌کنه -در عین سادگی- خیلی نمایان‌گره. من هر بار به این هوش‌مندی‌ها برمی‌خورم، شگفت‌زده می‌شم: یا شاهنامه می‌خواند یا "ناسخ‌التواریخ"/ مادر "گناه‌کار طبیعی" است. و..
فقط دو پرسش دارم که هنوز برام حل نشده‌ن. خوش‌حال می‌شم نظر شما ر هم بخونم."و ستاره‌های کوچک بی‌تجربه/از ارتفاع درختان به خاک می‌افتند" اشاره به اعدام داره؟ "و از میان پنجره‌های پریده‌رنگ خانه‌ی ماهی‌ها/شب‌ها صدای سرفه می‌آید" اشاره به این داره که مبارزان ر مسموم می‌کردند؟ یا این سرفه، از بی‌آبی هست و کلا فضای مسمومی که حاکم شده؟/"لعنت به هر چه ماهی و هر چه مرغ"، مرغ نماد مخالفان مبارزها هست مثلا؟ فقط همین یک‌بار در شعر آمده..
1
سلام و عرض ادب
به‌نظرم هر شعر خوب به تعداد مخاطبان هوشیارش میتونه تاویل‌پذیر باشه و هرکدام برداشت مشخصی از شعر داشته باشند به قطع یقین نمی توان گفت منظور شاعر از این عبارات چه بوده چون خودش هم به احتمال زیاد اینقدر یقینی به موضوع و مضمون نگاه نکرده بوده و خب مثلا این تاویلی که به ذهن شما آمده تا به حال به ذهن من نیامده بود و من اینطور فکر می‌کنم که این تصاویر و توصیفات کمک به فضاسازی می‌کند و در کل اوضاع نابسامان حیاط را ترسیم می کند نه اینکه شاعر از هرکدام منظور و مقصود خاصی داشته باشه 
سپاس‌گزار توضیحات‌تان هستم.