یادداشتهای فاطمه ثانی (8) فاطمه ثانی 1404/4/26 گربه ها و خروسها: یک قصه افریقایی کمال الدین طالقانی 0.0 1 این کتاب را دوست داشتم، جوری که وقتی خواستم کتابهای خوانده شده را اهدا کنم این کتاب را در کتابخانه نگه داشتم! 0 2 فاطمه ثانی 1404/4/26 کرم گرسنه کوچک اریک کارل 4.1 4 این کتاب با مفاهیم زیبایی و تغییر برای کلاسهای فلسفه برای کودکان و حلقههای گفتگو کتاب خوبیه. 0 1 فاطمه ثانی 1404/4/16 تاریخچه نزاع اسرائیل و فلسطین ایلان پاپه 4.0 9 این کتاب را در نمایشگاه کتاب امسال خریدم و به تازگی به پایان رساندم. این دومین کتاب در زمینه مساله فلسطین بود که میخواندم و برایم بسیار پرفایده بود. امیدوارم متنی که درباره این کتاب نوشتم مفید واقع شود. کتاب " تاریخچه نزاع اسرائیل و فلسطین" ایلان پایه نویسنده این کتاب، مورخ و فعال اجتماعی اسرائیلی است. او استاد دانشکده علوم اجتماعی و مطالعات بینالمللی و رئیس مرکز اروپایی مطالعات فلسطین در دانشگاه اکستر بریتانیاست. مشهورترین کتاب او "پاکسازی قومی" میباشد. نویسنده در این کتاب به بررسی و تحلیل ریشههای تاریخی این نزاع میپردازد که از اواخر قرن ۱۹ و ظهور جنبش صهیونیسم آغاز و تا دهههای اخیر ادامه دارد و مخاطب را با دلایل و زمینهها و پیامدهای این مناقشهی تاریخی آشنا میکند. از نقاط قوت کتاب کمحجم بودن آن و بیان وقایع و رویدادهای تاریخی مهم از قبیل مهاجرت یهودیان به فلسطین، اعلامیه بالفور، اشغال سرزمینها و... است. نکته مهم این است که نویسنده با لحنی بیطرفانه و با استفاده از منابع متنوع که آنها را در انتهای کتاب مکتوب کرده به بررسی و تحلیل جوانب مختلف مساله میپردازد و در پایان کتاب قسمت نتیجهگیری نکات مهمی را بیان میکند: "از زمانی که جنبش صهیونیستی تصمیم گرفت بر تشکیل دولت یهودی در خاک فلسطین تمرکز کند، به یک جنبش استعمارگری شهرکنشینی تبدیل شد. جنبشهای استعمارگری شهرکنشین جنبشهای اروپاییهاییاند که به دنبال ساختن اروپایی جدید در خارج از مرزهای اروپا هستند، چون حضورشان در اروپا برای اروپاییان خوشایند نبوده است. در تمام موارد استعمارگری شهرکنشین، استعمارگران مناطقی را انتخاب کردهاند که مردمانی در آنجا زندگی میکردهاند. مردم بومی این مناطق از دید استعمارگران شهرکنشین مانعی بودهاند که باید برداشته میشدند." درباره ترجمه کتاب باید بگویم که آقای مهدیپور با ترجمه روان و شیوای خود به فهم مساله برای خواننده کمک زیادی کردهاند. 0 2 فاطمه ثانی 1404/3/24 گفت وگو کنیم درباره دوست (چگونه دوست خوب پیدا کنیم) فلیسیتی بروکز و فرانکی آلن 4.8 2 این کتاب را در نمایشگاه کتاب امسال خریدیم و با بچهها خواندیم. این کتاب بسیار مناسب اجرای کارگاهی برای درس مهارتهای زندگی است. همچنین میتوان با ایجاد تغییراتی در حلقه کندوکاو فبک برای پایههای دبستان اجرا شود. _ دوست چه کسی است؟ _چرا به دوست نیاز داریم؟ _چگونه میتوانیم دوستهای خوبی باشیم؟ _چه کسانی میتوانند با هم دوست باشند؟ _چگونه دوستیمان را ادامه ندهیم؟ 0 0 فاطمه ثانی 1404/3/21 مهمانگاه | پانزده روایت از روضههایی که زندگی میکنیم جمعی از نویسندگان 3.8 25 مهمانگاه پانزده روایت از روضههایی که زندگی کردیم حسین بن علی در وجود هر شخصی به یک شکل تبلور یافته و رشد میکند. سیره حسین و مکتبش برای هر اهل دلی یا بهتر بگویم برای هر انسان آزادهای چراغ روشنگر زندگی و امیدبخش روزهای یکنواخت دنیایی است. به نظر من روایت هر کسی از حضور حسین ابن علی در قلبش منحصر به فرد است و روایت این جرقه عاشقی در قلبش شنیدنی است. یکی از روضههای دهه اول محرم میگوید، آن یکی از مراسم و آیینهای سنتی روستا میخواند. دیگری از صدای «هل من ناصر ینصرنی» در درونش شگفتزده است، یکی دیگر کودک شش ماههاش را به سینه چسبانده و برای علیاصغر حسین میگرید. و چقدر تک تک این روایتها برای ما آشنا و نزدیک است. انگار که ما را از اینجا میکنند و در آن موقعیت قرار میدهند و دوباره روضه تکرار میشود و ما دوباره با حسرت میگوییم کاش آن زمان بودیم و جانمان را فدایت میکردیم. همه اینها مثل نخهای نورانی به هم وصل میشوند و به سفینه النجاح حسین میرسد. جان و مال و اهلم فدای تو... 0 0 فاطمه ثانی 1404/3/20 تجربیات مدرسه سادبری ولی به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی ترین مدارس دمکراتیک دنیا دنیل گرینبرگ 3.7 4 📚تجربیات مدرسه سادبریولی |اولین مدرسه دموکراتیک| مدرسه "سادبریولی" در ماساچوست آمریکا قدیمیترین مدرسه دموکراتیک دنیاست. ✳️این مدرسه بر خلاف مدارس سنتی کاملا دانشآموز محور و بر پایه علائق و خواست دانشآموزان اداره میشود. در این مدرسه خبری از کلاس درس، برنامهریزی درسی و حتی معلم نیست. آزمونی از بچهها گرفته نمیشود و کارنامهای ارائه نمیشود. بچههایی که در این مدرسه هستند خیلی راحت از پس قبولی دانشگاه برآمدند. ✳️مبنای فلسفه این مدرسه این است که همه بدون استثناء و به طور کامل برابر و حق اظهار نظر دارند. در این مدرسه هر کسی مشغول به کاری است. یکی مشغول بازی است و تمام وقتش را بازی میکند، یکی نقاشی میکشد، دیگری زود میآید و دیر میرود، آن یکی دیر میآید و زود میرود. همه به دنبال هویت شخصی خویشاند و هر شخصی با دیگری برابر و البته منحصر به فرد است. ✳️اما درباره "یادگیری"؛ در این مدرسه هر کسی خودش به دنبال یادگیری میرود، نه اینکه کسی به او یاد بدهد! و این یادگیری زمان مشخصی ندارد. تعدادی از بچهها در ۴ یا ۵ سالگی خواندن را شروع میکنند تعدادی دیگر در ۱۰ یا ۱۲ سالگی. با این بینش که "اجازه دهید بچه با سرعت خودش پیش برود". در واقع مدرسه محیطی را فراهم میکند تا بچهها به یادگیری ترغیب شوند. 📖در جایی از کتاب آمده: "امروز در اواخر قرن بیستم چه نوع مدرسهای بچهها را به بهترین شکل برای یک شغل مناسب آماده میکند؟ عصر حاضر، عصر پساصنعتی است، عصر اطلاعات، عصر خدمات، عصر تخیل، عصر خلاقیت و عصر کارآفرینی. آینده در دست کسانی است که بتوانند ذهنشان را به کار بیندازند تا ابزارهای جدید و قدیمی، ایدههای جدید و قدیمی و حقایق نو و کهنه را به کار بگیرند، به آنها شکل بدهند، رویشان تاثیر بگذارند، سازماندهیشان کنند و آنها را به اجرا در بیاورند. ما برای آینده سبک آموزشی متفاوتی میخواهیم. تقریبا شبیه آن نوع آموزشی که در سراسر تاریخ تجربهاش را داشتهایم. به آدمهای خودراهبرنده، خودبسنده، مسئولیتپذیر و توانمند نیاز داریم تا با خلاقیت و هوشمندی در مسیر زندگی حرکت کنند". ✳️با توجه به این تفاصیل بنیانگذاران این مدرسه آنچه را برای عصر پساصنعتی مهم و ضروری میدانند عنصر آزادی، ترکیب سنی و تجربه عدالت است که منجر به مسئولیتپذیری خواهد شد. با اینکه این روش رویکردی نوآورانه و جذاب دارد اما نقدهایی بر آن وارد است... 0 2 فاطمه ثانی 1404/3/20 مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان نادر ابراهیمی 4.2 4 📚 کتاب «مقدمهای بر فارسی نویسی برای کودکان1» نویسنده: نادر ابراهیمی ✨️هدف از نوشتن برای کودکان و بزرگسالان فهمیده شدن نوشته و انتقال پیام است. بنابراین هر قدر نوشتهای که امکان فهمیده شدنش بیشتر باشد، بیشتر به هدف نوشتن نزدیک شده است. این کتاب برای کسانی که با قلمشان برای کودکان مینویسند مفید و ضروری است. کتاب شامل 5 فصل است و با بیانی ساده نکات و ضروریات نوشتن را بیان و نویسنده را از لغزش در نوشتن باز میدارد. قدم اول و اساسی در نوشتن توجه و دقت به واژه فمهی کودکان است یعنی کاربرد مفاهیمی که برای کودک آشنا و در دسترس است و استفاده آگاهانه از واژههایی که قصد داریم به دایره واژگان کودک اضافه کنیم. کودکان وقتی چیزی را که میخوانند و میشنوند، بفهمند و حس کنند شوقشان به خواندن و شنیدن بیشتر میشود. قدم بعدی آشنایی با شرایط فرهنگی و اجتماعی خودمان است که قابل قیاس با فرهنگ غربی نیست. به عنوان مثال استفاده از واژه "جنگ" و روشن نشدن معنای تجاوز و جنگ در داستانها میتواند با توجه به عقیده نویسنده متفاوت برداشت شود. در متن کتاب آمده:« بعضی از نویسندگان مفاهیمی را_احتمالا تحت تاثیر غرب_ مطلق فرض میکنند و میکوشند که مثلا به طفل "صلح طلبی" و "نفرت از جنگ" را بیاموزند؛ بدون اینکه توجه داشته باشند همه جنگها مردود نیست، و طفل نباید_تحت عنوان صلح طلبی_شهامت و شجاعت مقابله با مصائب را از دست بدهد. بسیاری از کتابهایی که از غرب میرسد و ترجمه میشود، دعوت به صلح طلبی، کنار آمدن، سازش، و پذیرش روح رفاقت و دوستی و رد کردن هر نوع جنگ در آن ها مستتر است. بدیهیست که این نوع کتابها_تا زمانی که شرق به همه خواستهای مشروع خود دست نیافته_به حال کودکان ما مضر است و آنها را ضعیف و ترسو و تسلیم بار میآورد...». در بخش آخر کتاب نکات ویرایشی و فارسینویسی صحیح آمده. این کتاب شامل دو جلد است که جلد دوم کامل کننده مباحث جلد اول است با نام "مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان". 0 0 فاطمه ثانی 1404/3/20 شوق گفت و گو و گستردگی فرهنگ تک گویی در میان ایرانیان حسن قاضی مرادی 3.9 2 این کتاب یکی از بهترین کتابهایی بود که در حوزه فرهنگ خوندم. تاریخچهای از فرهنگ تکگویی در میان ایرانیان و بعد بحث درباره نظریه گفتگو و....کتابی روان و گیرا و جذاب! 0 0