یادداشت‌های سیدامیر اسلامی نژاد (4)

سمفونی مردگان
        چون قدم زدن در شبی سرد و برفی، تاریکی بر تمام فضای داستان سایه افکنده است.
چون پرسه زدن در قبرستانی متروک
یا شهری پس از ویرانی که بر خرابه‌هایش هم گرد فراموشی نشسته‌است.
چون خانه‌ای که روزگاری پر از سروصدا بوده و اکنون مخروبه‌ای سرد و ساکت است.
«سمفونی مردگان» داستان مرگ رویاهاست.
ذوق شاعرانه‌ی «آیدین»
یا عشق کور «آیدا»
هرگز به ثمر می‌رسند و در تاریکی غلیظ این شهر گم‌ می‌شوند.

«آیدا» دختری است که در آشپزخانه‌ی پدر پوسیده
و با رویای خوشبختی به خانه‌ی شوهر رفته است.
«آیدین» قل دیگر آیدا هم پسری است که کتاب‌هایش در حیاط پدری دود شده
و با رویای شاعری از خانه‌ی پدر رفته‌است.
اما هردو رویاهایشان را گم کردند 
و در تاریکی غلیظ داستان گم‌ شدند.

«سمفونی مردگان» داستان آرزوهایی است که از یاد رفتند
و رویاهایی که غبار دل‌مردگی بر آن‌ها نشست و فراموش شدند.
      

با نمایش یادداشت داستان این کتاب فاش می‌شود.

0

دنیای وارونه
          «طنز بی‌نهایت مسأله‌ای جدی است.»
این جمله از عزیز نسین که در مقدمه‌ی این کتاب. نقل شده‌است نمایانگر رویکرد او نسبت به طنزنویسی است.
داستان‌های طنز عزیزنسین بیش از آن که مخاطب را به قهقهه بیندازد، او را به پوزخندی از سر همدردی وامی‌دارد. شبیه به استندآپ کمدی‌ای که بیش از آن‌که از مخاطب خنده بگیرد، تشویق می‌گیرد.
البته «جهان وارونه»ای که عزیزنسین روایت می‌کند در ذات خود خنده‌دار است اما طوری است که گویی خودمان هم در همین جهان وارونه زندگی می‌کنیم؛ نهایتا نویسنده کمی درجه‌اش را بیشتر کرده است.
قلم تند عزیز نسین از مسئولین بی توجه به درد مردم تا روشن‌فکرنماهای تازه به دوران رسیده و حتی مردم عادی را هدف قرار می‌دهد. مساله‌ی اصلی او وطن و اجتماع است و به ویژه تغییر سبک زندگی مردم از شیوه‌ی سنتی به مدرن دستخوش طنزپردازی او قرار گرفته‌است.
خواندن داستان‌های عزیز نسین باعث می‌شود که به پیرامونت نگاهی بیندازی و ببینی که چقدر شبیه به آدم‌های این «دنیای وارونه» را می‌شناسی.
        

0