یادداشت‌های پوریا سلطانی (2)

يادگيری را ياد بگيريد؛ راهنمای ‌موفقيت ‌تحصيلی با مطالعه كمتر
«یادگیری ر
          «یادگیری را یاد بگیرید!»
از باربارا اوکلی و دوستاش| ترجمه: محمدرضا شفایی و سید وحید کریمیان
 
یادگیری «یادگیری» در عصر تغییرات پرسرعت از اهمیت بیشتری برخورداره.
با اومدن ماشین‌ها و صنعتی شدن جوامع، مشاغلی از بین رفت و دنیای جدیدی از فرصت‌ها ایجاد شد.
در دورانی که هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید، مشاغلی رو تهدید میکنن، مهارت یادگیری چیزهای جدید این امکان رو به ما میده که در سازمان‌ها به مهره‌ای حیاتی تبدیل بشیم یا حداقل «انعطاف»مارو برای تحمل  تغییرات پرسرعت بالا می‌بره.

کتاب حاضر به زبانی ساده درباره کارکرد مغز، حافظه، تمرکز، انواع تفکر(متمرکز، پراکنده| ماشین مسابقه‌ای، کند و عمیق)  و موانع یادگیری(مثل کمبود خواب، موندن در حاشیه امن یادگیری و افتادن در ورطه تکرار هنگام تفکر و اجتناب از یادگیری های کوچک چالش برانگیز) صحبت می‌کنه.

بعضاً اصطلاحات موجود در کتاب علمی نیستن و بیشتر از تمثیل‌ها استفاده شده و عمدا این کار رو انجام داده تا دانش‌آموزان و کسانی که تخصصی در زمینه علوم اعصاب ندارن هم بتونن با کتاب ارتباط برقرار کنن و مطالب کتاب بهتر تو ذهنشون بمونه، ولی در یادداشت‌های آخر کتاب به مقالات تخصصی و علمی معتبری ارجاع داده.
کتاب برای کسایی که ورزشی، سازی یا هنری هم می‌خوان یاد بگیرن مفیده:))

نویسندگان این کتاب کورس ویدیویی هم با عنوان «روش‌های مطالعه و یادگیری موثر» دارن که محتواش اشتراکات زیادی با کتاب داره. (این کورس در سایت «مکتب‌خونه» دردسترس هست.)

در آخر اگه دوست دارید یادگیرنده بهتری بشید و راجع به خود یادگیری کنجکاو هستید، مطالعه این کتاب رو بهتون پیشنهاد میکنم.☺️

        

15

روابط معلم و دانش آموز؛ کتابی برای پدران، مادران، آموزگاران
«روابط معل
          «روابط معلم و دانش‌آموز»
از هایم گینات| ترجمه: سیاوش سرتیپی

«من به عنوان معلم دارای قدرت شگرفی هستم و می‌توانم زندگانی یک دانش‌آموز را تیره و تار یا پر سرور سازم. می‌توانم وسیله شکنجه یا عامل الهام‌بخش باشم. می‌توانم تحقیر یا محظوظ کنم.»

در این کتاب، تلاش‌های نویسنده در این جهت هست که معلم‌ها رو قانع کنه که جملات بالا رو باور کنن و متوجه قدرت و تاثیرشون بر دانش‌آموزان بشن،

و راه و روش‌هایی برای ایجاد اتمسفر مناسب یادگیری، به معلم‌ها پیشنهاد میکنه.

راه و روش‌های پیشنهاد شده به ابزار و تکنولوژی پیچیده نیاز ندارن.
ولی بعضیاشون به نظر من سخت اومدن، چون این راه‌ها، تمرین‌ و تکرار میطلبه. تمرین‌هایی از جنس انسان بودن، همدلی، خوب گوش دادن، باور داشتن به توانایی خودمون و دیگران، ابراز خشم بدون توهین کردن و...


 از فصل چهارم، سازگاری در ارتباط

«معلم بدون توهین کردن، ابراز خشم می‌کند!»

نویسنده خشم معلم را به رسمیت می‌شناسه و از نظرش معلم هم انسان هست و حق داره عصبانی بشه. کتاب برای ابراز عصبانیت پیشنهادی داره:
استفاده از «من پیام‌ها» به جای «تو پیام‌ها»

در بروز خشم خود می‌توانیم از احساسات، انتظارات و افکار خود بگوییم. (من پیام)

یا دیگران را تحقیر کنیم و احساس نفرت و جو متشنج ایجاد کنیم.(تو پیام)



خوبه که این کتاب رو علاوه بر معلمان، والدین هم بخونن.
والدینی که به دنبال ارتباط موثر با فرزندشون هستند و می‌خوان متوجه بشن گفتار و کردارشون چه تاثیری روی بچه‌ها می‌ذاره.


کتاب پر از مثال‌ها و داستان‌هایی هست که باعث میشن مسائل نویسنده و راه‌حل‌هاش برامون ملموس‌تر بشن.

برای دانش‌آموزان سالم‌تر، برای مدرسه سالم‌تر‌، برای بزرگسالان سالم‌تر و در نهایت جامعه سالم‌تر
امیدوارم بقیه هم فرصت مطالعه این کتاب رو پیدا کنن
        

26