یادداشت محسن‌حسام مظاهری

جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران
        کتاب «جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران» ماحصل پژوهش دشوار و طاقت‌فرسایی است که دو سه سال اخیر عمده‌ی وقت و توانم صرف آن شد. این کتاب، ادامه‌ی آثار قبلی‌ام درباره‌ی مناسک شیعی و قطعه‌ی دیگری از پازل پروژه‌ی تحقیقی شخصی‌ام درباب فهم منطق مناسک و تغییرات آنها است.

برخلاف آثار قبلی‌ که اغلب درباره‌ی مناسک سوگ و ماتم ‌اند، در این کتاب به مناسک سرور و شادی و ویژگی‌ها و تغییرات آن‌ها پرداخته‌ام. آنچه در این پژوهش به دنبالش بوده‌ام، تدوین فهرستی از جشن‌های مذهبی مهم در ایران شیعی و گردآوری، بررسی و تدوین داده‌هایی از چگونگی برگزاری آن‌ها برای رسیدن به شناخت و فهمی حتی‌الامکان جامع و دقیق از روند ابداع یا بازتعریف و تغییرات فرمی ـ مضمونیِ این مناسک از پنج قرن اخیر است.

برای دستیابی به چنین هدفی، سراغ یکی از مهم‌ترین و غنی‌ترین منابع یعنی سفرنامه‌ها و دیگر آثار مستشرقان و ایران‌شناسان رفته‌ام که به‌جهت فقر ادبیات «تاریخ اجتماعی» و فقدان این روش علمی در آثار نویسندگان و تاریخ‌نگاران ایرانی و اسلامی تا پیش از دوره‌ی معاصر، منابعی منحصربه‌فرد و ارزشمند در شناخت جامعه‌ی ایرانی خصوصاً در قرن‌های دهم تا سیزدهم هجری محسوب می‌شوند. 

کتاب «جشن‌های اسلامی ـ شیعی در ایران» تکمیل‌کننده‌ی مجموعه‌ی سه‌جلدی «تراژدی جهان اسلام» است که در سال ۱۳۹۷ و با موضوع بررسی گزارش‌ها، توصیفات و تحلیل‌های سفرنامه‌نویسان، مستشرقان و ایران‌شناسان از آیین‌های عزاداری مذهبی در ایران منتشر شد. با این دو کتاب، می‌توان به تصویری نسبتاً کامل از مناسک سوگ و سور شیعیان ایرانی در قرون دهم تا سیزدهم هجری و تغییر و تحولات این مناسک دست یافت. 

در این کتاب، افزون بر منابع ترجمه‌شده به فارسی، شماری از منابع سفرنامه‌ای که تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند در زبان‌های گوناگون (عمدتاً انگلیسی و فرانسوی) بررسی شده و اطلاعات ناب و ارزشمند فراوانی که درباب جشن‌های مذهبی در آن‌ها بود، استخراج شده و اختصاصاً برای کتاب حاضر به فارسی ترجمه شده است. درمجموع برای نگارش کتاب حاضر، بیش از ۶۰۰ منبع به قلم بیش از ۵۰۰ نفر سفرنامه‌نویس و محققِ غیرایرانی و غیرمسلمان که احتمال می‌رفت حاوی مطلبی درباره‌ی جشن‌های مذهبی باشند، را بررسی کرده‌ام. این بررسی، نهایتاً‌ منجر به یافتن گزارش‌ها، توصیفات و اسنادی از ۸۹ نفر شد که مشخصاً از ۲۵ نفر آن‌ها پیش از این اثری به فارسی ترجمه نشده بود. گزارش‌ها و اسناد مذکور به ترتیب زمان مشاهده/ثبت/نگارش در کتاب آورده شده و بررسی و نقد شده‌اند.

همچنین در بخش نخست کتاب، که حکم مدخل تحقیقی و مقدمات نظری موضوع را دارد، تصویری کلی از آیین‌های جشن در ایران و اسلام و دیگر ادیان ارایه شده است. ابتدا آیین‌های جشن و اقسام آن‌ها و عناصر مشترک در آن‌ها بررسی شده، سپس ویژگی‌های جشن‌های دینی و مذهبی بیان شده و به‌صورت گذرا مهم‌ترین سنت‌های جشن در پنج دین بزرگ که به‌جهت قرابت جغرافیایی و فرهنگی با مسلمانان، محتمل است در تکوین فرهنگی مناسکی آن اثرگذار بوده باشند (یعنی یهود، مسیحیت، هندوییسم، بودیسم و صابئین مندایی) مرور شده‌اند. در فصل بعد، به‌جهت تأثیرگذاری بالای جشن‌های ایران باستان بر شکل‌گیری، ابداع و بازتعریف جشن‌های اسلامی شیعی در ایران، به آن‌ها اختصاص یافته. در فصل ۳، مدل ابداعی خودم برای دسته‌بندی آیین‌های جشن در اسلام و تشیع را بیان کرده‌ام. در این مدل، آیین‌های مذکور در دو دسته‌ی کلی (اعیاد و دیگر جشن‌ها) و چهار دسته‌ی فرعی گنجانده می‌شوند. ذیل هر دسته، مهم‌ترین مصادیق آن معرفی و تاریخچه‌ی هرکدام بررسی شده است. جمعاً در این فصل، مخاطب شناختی اجمالی با ۳۳ جشن اسلامی ـ شیعی پیدا می‌کند که برخی‌شان امروزه دیگر در تقویم مناسکی مسلمانان و شیعیان جایی ندارد.  

با توجه به محدودیت‌ و فقر ادبیات پژوهشی موجود درباب جشن‌های مذهبی و خلأهایی که در پرداختن به این شاخه از زیست دینی داریم، امیدوارم این کتاب بتواند فتح بابی باشد و به سهم خود به غنای مطالعات تاریخ اجتماعی شیعه و مناسک شیعی کمک کند. همچنین امیدوارم این کتاب مورد توجه و التفات صاحبنظران و محققان و عموم مخاطبان قرار گیرد و به‌مدد نقد و نظر ایشان بتوانم کمبودها و خطاهای احتمالی آن را برطرف سازم.
      
2

33

(0/1000)

نظرات

قطعاً برای من و بسیاری افراد که به مناسک شیعی تمایلی پژوهشی دارند، آثار شما با ارزش هستند. دستمریزاد
1

0

ممنونم. امیدوارم از نقد و نظرتان بهره‌مند شوم. 

0

قلمتون مانا. خسته نباشید
1

0

سلامت باشید. ممنونم. 

0

سلام و خداقوت. شما از برجسته ترین محققان جامعه شناسی شیعی و دینی هستید
1

0

سلام و ادب
خیلی ممنونم.
لطف دارید. 

0

باآثارشما مختصری آشنا هستم . اینکه غم و شادی در این مناسک ماهیتی دیگر دارد ، باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا من بارویکرد روانشناختی مراسم عاشورا را حتی برای آنها که گریه می کنند شادی می دانم. عجیبست عرض کنم هم برای آنکه عمیقا از حادثه عاشورا متاثرست و می گرید و هم آنکه یک مشارکت کننده عمومی و غیر اصیلست که چندان از واقعه متاثر نیست هردو در برگذاری مراسم عاشورا شادند. البته شاید بدخی این را تناقض نما بپندارند. اما با توضیحات و تعمقی عمیق گره این تناقض پنداری و به قولی برداشت پارادوکسیکال گشوده می شود.

0

درود و خداقوت؛
با آثار شما در ابتدای ورود به بهخوان، آشنا شدم و از اینکه برخی از دغدغه هایم را - که نه دانش و نه توان و نه حوصلهٔ انجامش را داشتم - عزیز بزرگواری با دقت و پژوهش به زیور طبع آراسته است؛ بسیار خوشحال شدم و در دل از شما تشکر و برایتان آرزوی توفیق روزافزون نمودم.
ان‌شاءالله در کنار خانواده تندرست و شاداب باشید. مانا و نویسا باشید. 🌺👏🙏
1

0

سلام و ادب
زنده باشید. خیلی ممنونم.
در پناه خدا 

0