یادداشت Mastaneh.Ed

Mastaneh.Ed

Mastaneh.Ed

1404/7/4 - 13:36

        رمان آنک نام گل (۱۹۸۰) نخستین اثر امبرتو اکو، نویسنده و نشانه‌شناس ایتالیایی است. این اثر آمیزه‌ای از داستان کارآگاهی، رمان تاریخی و فلسفی است که در یک صومعه قرون وسطایی روایت می‌شود. اکو با تلفیق رمز و راز، تاریخ، الهیات و نشانه‌شناسی، رمانی پیچیده و چندلایه خلق کرده است.
داستان در سال ۱۳۲۷ میلادی در یک صومعه بندیکتی می‌گذرد. کشیشی به نام ویلیام باسکرویل و شاگردش آدسو برای بررسی ماجرای مرگ‌های مشکوک وارد صومعه می‌شوند. روایت، ساختار یک معمای جنایی کلاسیک دارد اما در دل آن، مباحث فلسفی و دینی عمیق مطرح می‌شود.
مضمون‌های رمان
۱_جستجوی حقیقت: حقیقت هرگز به طور کامل کشف نمی‌شود و اکو پرسشگری بی‌پایان بشر را برجسته می‌کند.
۲_قدرت و دانش: کتابخانه صومعه نماد قدرت و کنترل دانش است.
۳_ایمان و شک: تضاد میان باور مذهبی مطلق و عقلانیت نقادانه در مرکز رمان قرار دارد.
۴_طنز و مرگ: عنوان کتاب نیز به معنای «ناپایداری معنا» و گذرایی هر نماد است.
از نظر سبک و زبان باید گفت که اکو زبان میان‌رشته‌ای به‌کار می‌گیرد: ترکیبی از تاریخ، فلسفه، منطق و روایت جنایی. گاه روایت کند و سنگین می‌شود، اما همین پیچیدگی به عمق اثر می‌افزاید
      
1.5k

32

(0/1000)

نظرات

یه کتاب پنج‌ستاره چه ویژگی‌ای داره که این کتاب نداشته؟

0

Mastaneh.Ed

Mastaneh.Ed

1404/7/10 - 23:30

1. پیچیدگی بیش از حد متن
اکو فیلسوف و نشانه‌شناس است و همین باعث شده رمانش مملو از ارجاع‌های فلسفی، الهیاتی و نشانه‌شناختی باشد. برای خواننده‌ی عادی، این حجم از بحث‌های نظری می‌تواند خسته‌کننده و گنگ باشد.
2. کندی ریتم روایت
بخش‌هایی از کتاب (به‌ویژه توضیحات طولانی درباره تاریخ کلیسا، مناقشات الاهیاتی یا معماری صومعه) ضرب‌آهنگ داستان جنایی را کند می‌کند. بعضی خوانندگان احساس می‌کنند روایت اصلی پشت لایه‌های تئوری و توضیح دفن شده است.
3. سنگینی زبان و اصطلاحات لاتین / الهیاتی
استفاده فراوان از لاتین و واژگان تخصصی مذهبی بدون توضیح کافی، مخاطب غیرمتخصص را دچار مشکل می‌کند. بسیاری از خوانندگان ناچارند با یادداشت‌های تفسیری یا ترجمه‌های مشروح همراه شوند.
4. شخصیت‌پردازی محدود
برخی منتقدان می‌گویند شخصیت‌ها، به‌ویژه .

0

Mastaneh.Ed

Mastaneh.Ed

1404/7/10 - 23:30

جزوی‌های صومعه، بیشتر نقش نماد یا حامل ایده دارند تا انسان‌های چندبعدی. به همین دلیل، گاهی فاصله‌ای عاطفی میان خواننده و شخصیت‌ها ایجاد می‌شود.
5. غلبه فلسفه بر داستان
رمان در ظاهر یک «داستان جنایی قرون وسطایی» است، اما هدف اصلی اکو بحث درباره حقیقت، نشانه‌ها، هرمنوتیک و تاریخ اندیشه است. برای کسانی که انتظار یک معمای کلاسیک پرهیجان دارند، این غلبه مفاهیم بر قصه می‌تواند ناامیدکننده باشد.
6. طولانی بودن کتاب
با بیش از ۵۰۰ صفحه (بسته به ترجمه)، کتاب برای برخی خوانندگان طولانی و پرجزئیات است و نیاز به صبر و حوصله‌ی زیادی دارد

0