یادداشت مریم محسنیزاده
2 روز پیش
کتاب «دو دستی» سفرنامهٔ منصور ضابطیان به ژاپن در سال ۱۴۰۲ هست. سفرنامه، روایت دستاول از مشاهدات عینی ضابطیان در سفر به شهرهای توکیو، یوکوهاما، کیوتو، اوساکا، کوبه، نارا و هیروشیما است. ثبت تجربیات شخصی با جزئیات و عکسهای مربوط به سفر به درک بهتر فضای ژاپن کمک کرده. ضابطیان سعی کرده به جای جاذبههای توریستی کلیشهای به جنبههایی از زندگی ژاپنیها بپردازد که معمولاً در رسانهها کمتر دیده میشود. ازطرفی اطلاعاتی که ارائه میدهد بر پایهٔ مشاهدات هست و پایهٔ آماری ندارد. ضابطیان در خلال سفرنامه، ناخودآگاه به مقایسه بین رفتارهای اجتماعی دو فرهنگ ایران و ژاپن میپردازد. او به فرهنگ و باورهای ژاپنی اشاره میکند؛ خواندن دربارهٔ فرهنگ لمس کردن، احترام گذاشتن، وقتشناسی، غذا و چای خوردن، عقاید ژاپنیها دربارهٔ کامی، دروازه و روباه جالب هست و دید خوبی به خواننده میدهد. او از تجربیاتش در هتلهای کپسولی، حمام آبگرم اونسن هانایو، توکیویی که شبها خواب ندارد و ربات بزرگ گاندام خاطراتی خواندنی نقل میکند. اما گاهی هم خیلی گذرا از حضور در چهارراه شلوغ شیبویا و چراغهای آبی ژاپن میگوید. همچنین برخی از اطلاعاتی که در سفرنامه آمده سلیقهای بوده و ممکن است خواندنش برای خواننده جذابیت نداشته باشد؛ مثلاً آوردن کلماتی با دو هجای شبیه هم. نسبت به سایر آثار ضابطیان، سبک روایی شخصی و شوخیهای شیرین را در این سفرنامه کمتر میتوان دید. شاید اگر سفرنامه بعد از سفری تفریحی نه به قصد نوشتن کتاب نوشته میشد، حالهوای بهتری میداشت. آشنایی با فرهنگ ژاپنی میتواند درک بهتری از انیمهها، فیلمها و کتابهای این کشور به خواننده بدهد. اگر ژاپن را دوست دارید یا علاقمند هستید از ریوکان و زاتاکو، کانجی، مجسمهٔ هاچیکو، محلهٔ آکیهابارا، موزهٔ اوریگامی، سوشی نیگیری، ساشیمی، ماکی، اوراماکی و تماکی بدانید، پیشنهاد میکنم کتاب را بخوانید. من که با خواندن کتاب علاقمند شدم راجع به ایکیگای، کایزن و فلسفهٔ وابیسابی بیشتر بدانم. به طور خلاصه، بر مبنای ایکیگای باید هدفت را در زندگی پیدا کنی؛ هدفی ارزشمند که آنقدر محرک باشد که صبحها به خاطر آن انگیزهٔ بیدار شدن داشته باشی. این هدف ربطی به رویا ندارد، به واقعیت و اهداف واقعی مربوط است؛ چیزی که هم توانایی انجامش را داشته باشی و هم غیرممکن نباشد. کایزن یعنی تمرکز روی اهداف کوچک و انجام ندادن کارهای خیلی بزرگ که خارج از توان هستند. طبق فلسفهٔ وابیسابی،این لحظه فقط همین حالا وجود دارد و دوباره نخواهد آمد پس بهتر است از ناکامل بودن به عنوان فرصتی برای رشد و قیام علیه کمالگرایی استفاده کرد.
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.