یادداشت راضیه بابایی

بازمانده روز
        بازمانده‌ی روز اثر  نویسنده‌ای ژاپنی است که از کودکی به انگلستان مهاجرت کرده است.البته که از نگاه شرقی بی بهره نیست، ولی آنچه از دنیا آموخته در انگلیس بوده است و باعث می گردد او را نویسنده‌ای غربی بدانم.
این کتاب  ترجمه استاد دریا بندری است.دقت نظر ایشان ستودنی است یک پیشگفتار مفصل و جذاب درباره داستان و نحوه ترجمه‌ی آن،ابتدای کتاب چاپ شده است.حوصله و ریز بینی آقای دریا بندری و توجه به تک تک واژه هایی که می توانند به بهترین شکل ضمن حفظ دنیای مورد نظر نویسنده ، آن را به زبانی دیگر درآورد،برایم تازگی داشت.
لحن شخصیت اصلی،زبان داستان و احساسی که استیونز (شخصیت اصلی)در طول داستان تجربه کرده بود ،به لطف ترجمه‌‌ی بی نظیر کتاب  کاملا به خواننده فارسی زبان منتقل شده است.
بازمانده‌روز در مورد زندگی و گذر  سالی بعد از سال دیگر است.در مورد نقطه ای است که هر فردی بالاخره به آن می رسد.لحظه توقف و برگرداندن سر و نگاه به مسیری که پشت سر گذاشته است.
استیونز یک سر پیشخدمت حرفه‌ای در عمارتی انگلیسی است.
او در فرصتی که ارباب در اختیارش می گذارد ،سفری را آغاز می کند.سفری در جاده‌های با صفای انگلستان و سفری دیگری در زمان و روزگاری که پشت سر گذاشته است. 
این کتاب به علت ارزش محتوایی و ترجمه درخشان، توصیه می شود. البته ریتم کتاب مثل شخصیت اصلی کار تشخص  و متانت دارد!آن قدر هیجان زده و پر شتاب پیش نمی رود ولی وقایعی که در گذشته و زمان حال برای استیونز پیش می آید ،خواننده را از نظر عاطفی و البته منطقی با او همراه  می کند.
طوری که  شخصیت  و انتخاب های او  راکاملا درک و با او  همذات پنداری  می کند.
بازمانده روز  اثری از نشر کارنامه است که در ۳۲۲ صفحه با صحافی با کیفیت و جلد سخت منتشر شده است.
      

36

(0/1000)

نظرات

من زبان اصلی‌شو خوندم و فوق‌العاده لذت بردم😍

0

فیلم ش هم خیلی تماشایی یه

0