یادداشت آرنوش بصیری پور

سفرنامه ابن بطوطه
        مراکش را با چای و نعنای ضابطیان میشناسم و حمایت های تیم فوتبالشان از فلسطین.قبل از شروع  به خوانش سفرنامه این بطوطه ،نمیدانستم قرار است با یک مراکشی دور دنیا را در قرن هشتم چرخ بزنم.پر توقع سراغ کتاب نروید که در ذوقتان میخورد.ابن بطوطه خیلی اهل توصیف و فضا سازی نیست.با عبارت های پرطمطراق ادبی قرن هشتمی قرار نیست مواجه شوید که اثر ترجمه ای امروزی دارد و خواندن کتاب ساده است.فعلا که جلد یک به پایان رسیده  و با وجودی که گاهی حوصله ام از دستش سر میرفت اما سراغ جلد دوم هم خواهم رفت.شهرهای ایران یا شهرهایی که شناختی نسبی ازشان داشتم.برایم دیدنشان در قرن هشتم جذاب تر بود.این سفرنامه وسط فریاد های گوش کر کن تمدن غرب، بهمان یاداوری میکند که کشورهایی که این رزوها شاید از رونق و توجه افتاده اند روزگاری شهرهایشان عروس شهرهای دنیا بوده است.ابن بطوطه از اهل تسنن است و نسبت به تشیع بسیار بدبین.موقع خواندن حکایت هایش از به قول خودش رافضی ها باید تامل کرد!آنچه دیگر در  سفرنامه ابن بطوطه برایم جالب بود.حضور پررنگ دراویش در جای جای جهان بود.در اینکه ابن بطوطه هم به دنبالشان بود  و دلیلیست در  بیشتر دیده شدنشان  تردیدی نیست.اما انگار زیست  ان زمانه درویش و عارف خیز تر بوده است!
      
727

34

(0/1000)

نظرات

شاید به خاطر این اهل توصیف فضا نیست که نویسنده و ادیب نبوده بنده خدا، یه آدم عادی بوده حتی این همه زحمت کشیده دور کشورهای اسلامی رو گشته مثل مسعودی صاحب مروج الذهب نگاه جغرافی بین هم نداشته که از این نظر هم بشه به سفرنامه اش اتکا کرد ولی منبع خیلی خوبی برای فهمیدن تاریخ اجتماعی مسلمانانه
هم این کتاب هم سفرنامه ابن جبیر هم سفرنامه ناصرخسرو ، آثار البلاد و اخبار العباد علامه قزوینی هم با اینکه سفرنامه نیست ولی اطلاعات خوبی در مورد شهرهای مختلف در قرن هفتم داره

3