یادداشت نوید نظری
4 روز پیش

عربیکا را باید سر وقت خورد! با همان طعم دوگانه ترش و تلخ و گرمای ملایم! عربیکای یامینپور را هم باید سر وقت خواند؛ لحظه، آن و زمان در تماشاییترین تاریخ و در زیباترین جغرافیاست که به استقبال ما آمده است. اکنون را باید فهمید تا درکی درست از سیر آرام تاریخ یافت. قلم و سبک نوشتاری وحید یامینپور بیش از همه تحت تاثیر شهید آوینی است. او در سفرنامههایش دقیقا شبیه یادنامهها و حتی اندک رمانها، به سیرتهای لاهوتی و ملکوتی بیشتر میپردازد تا صورتهای ناسوتی! تسلط و درک او از اجتماعاتی که دیده از ژاپن گرفته تا بیروت باعث شده است آثار او زوایای دقیق و تأمل برانگیزی را از ویژگیهای جوامع، فرهنگها و منش ملی و اجتماعی مردمان اینسو و آنسو در برابر ما بگشاید. وقتی از مفهوم خانه و پایداری وطنپرستانه مردم لبنان سخن میگوید درکی ژرف و متفاوت از سایرین را به دست میدهد و هنگامیکه در مورد شکست و ویرانی غزه سخن میگوید صورتبندی و روایتی متفاوت دارد؛ آنجا که میگوید این مردم بر خلاف همه جهانیاناند که ما در آیینه حق، خود را میبینیم و اینان در آیینه، حق را!!! این مردم قوم برگزیده خدایند! که رو به وجود ایستادهاند؛ به رغم همه جهانیان که پشت به وجود و رو به خود درماندهاند! یامینپور در این کتاب به بخشی از سوالات ما را در مورد ملت مقاوم لبنان و غزه پاسخ میدهد؛ او در بیان لحظات تماشایی و تاریخی شهادت یحیی سنوار بیش از آنکه درگیر جلوههای ناسوتی این مرگ قهرمانانه باشد، در فهم تاریخی روح و اراده سنوار در آن لحظات فرو رفته است؛«یحیی میداند که زنده او چقدر بدرد اسرائیل میخورد و میتواند کتاب تاریخ را ورق برگرداند اما روحی لاهوتی با ارادهای ملکوتی که از غیب نشأت گرفته این چنین آرام مرگ را به خویش دعوت میکند.» او در بیان رنج و مصیبت مردم لبنان بعد از شهادت رهبری تکرارناشدنی به مقوله جامعهسازی و انسانپردازی جنگ و مقاومت میپردازد. انسان کتابهای یامینپور، الهام گرفته از آوینی نه در پی کسب پیروزی و آسایش ظاهری و تحمل غم محنت و غربت ویرانی، بلکه در مبارزهای نمادین از ابتدای تاریخ تا به اینجا، مشتاق و مست درک معنای سازندگی جنگ و سختیهای زندگی است؛ آنجا که میگوید «آزادی حقیقی در رقم زدن زندگی و ساختن آرزوهاست، نه در مصرف آرزوهای از پیش آماده شده. آنها که میگویند از دل جنگ زندگی میجوشد بیراه نمیگویند. حقیقت انسانی زندگی در مواجهه با تلخی جنگ از دلها جوانه میزند». انسان اینچنینی به آسمان تنوره میکشد تا در زمین غنوده شود. عربیکا طعم دقیق زندگی است! بدون تجزیه آن به عناصر تشکیلدهندهاش. ترس در اینجا ابزار شیطان است و نه ابراز حیات انسانی! هر چقدر بیشتر بترسی بنظر که جنبندهتری اما در میرندگی ترس در خواهی غلتید.
(0/1000)
نظرات
دیروز
جنگ ممکن است باشد یا نباشد؛ اما مبارزه تمامی ندارد... (آوینی) این کتاب سراسر مبارزه بود.
1
1
نوید نظری
دیروز
1