یادداشت سید امیرحسین هاشمی
1404/2/24
ازاینروست که هومر نابینا بود؛ فلاسفه در ساحت عمومی: چرا و چگونه؟ 0- مختصر خواهد بود. 1- ژان-لوک نانسی (1940-2021) از فلاسفه معاصر فرانسوی است که در هستیشناسی، زیباشناسی، فلسفه سیاسی و مباحث الهیات مسیحی مساهمتهایی داشته است. نانسی در سنت فلسفه قارهای جاگیر است. 2- از سپتامبر 2002 تا ژوئیه 2003 در یازده قسمت، نانسی در رادیو و در جمعهٔ آخر هر هفته به طرح مباحثی فلسفی میپرداخت که این کتاب تقریبا به صورت کامل پیاده شدهٔ آن سخنرانیهاست. 3- الان یه اشارههایی به بخشهایی از این سخنرانیها میکنم (برخلاف خودِ "گاهشماری" کتاب، از آخرین سخنرانی آغاز میکنم): 4- در سخنرانی آخر بحثی در همارزیِ تاریخی "استعاره نور/خورشید" با "معرفت" به میان میآید. از اول قدمهای فلسفه و افلاطون، تا فلاسفه قرون وسطی و عصر "روشنگری" و چهبسا فلاسفه عقلگرایی مثل دکارت و اسپینوزا، همواره استعاره نور برای مفهومپردازی و اشاره به معرفت مورد استفاده بوده است. از آن سمت، آقای هایدگر شروع به نقد این دیدگاه استعاره نور در جهانبینی افلاطونی میکند و دریدا نیز سعی به واسازی استعاره نور داشته است (نمیخوام اینجا موضوعات رو شرح بدم که هم طولانی اند هم صرفا اینجا میخواهم ردی از مباحث به جا بذارم). نانسی نیز در این سخنرانی و در جاهایی دیگر از آثارش به این استعاره پرداخته است. این از گاهشماری یازده. 5-مسئله گاهشماری ده به "مسئله هنر معاصر" میپردازد که با توجه به مهم بودن مسئله هنر به صورت کلی برای نانسی، انتظار بیشتری از متن داشتم که محقق نشد. 6- در گاهشماری هفتم تو گویی مسئله "پدیدارشناسی امر روزمره" برای نانسی مهم بوده است. خیلی مختصر، در فلسفه (مخصوصا پدیدارشناسی قرن20) و مطالعات فرهنگی و جامعهشناسی و... بسیار تلاش شده است امر روزمره به عنوان پروبلماتیک مطالعه اجتماعی صورتبندی شود؛ خیلی ساده یعنی سعی کنیم نشان بدهیم مطالعه امر روزمره نه تنها مبتذل و الکی نیست، چه بسا ضروری و غنی است. حال، نانسی در این گفتار تلاش داشت نقاط تاریک و حساس این "پروبلماتیک"کردن امر روزمره را نشان بدهد که خیلی ساده، شاید این مسئلهمند کردن امر روزمره، آن را از روزمرهبودن خود ساقط کند. توجه جالبی بود، نه بیشتر البته! 7- گاهشماری پنجم بحث از واژه "سیاست" بود که باز هم یک نکتهسنجی جالب را در خود داشت. در روشهای جدید نقد ادبی، مطالعات سینما و کلی رشتهٔ دیگر، سعی میشود از تمام رخدادهای ریز و درشت، برداشتها و تحلیلهای سیاسیِ پرمایهای بشود. نانسی در این گفتار تلاش داشت نشان بدهد این نحو از تمامیتبخشی به مفهوم سیاست که همهچیز را سیاسی میکند، چه بسا به چیزی علیه خود تبدیل شود. خلاصه در این گفتار نانسی سعی داشت حدود این مفهوم حدستیزِ حدگستر که سیاست باشد را مشخص کند. 8- گاهشماری سوم در مورد "اهمیت/کاربرد فلسفه" بود که تلاش مذبوحانه و بانمک یک فیلسوف در مقابل پرسش "اینا به چه درد میخوره" رو شاهد بودیم! بین دو ستاره و سه مشکوک بودم، ولی به عللی، مثل مقایسه کتاب با "جهان ادراک" مرلو-پونتی که اونم برنامه رادیویی بود، و کتاب پرتابهای فلسفی اردبیلی که اونم کشکولی از مسائل فلسفی بود مقایسه میکنم، حقیقتا کم میاره این کتاب. در ضمن این کتاب و اون دوکتابی که در بند بالا مورد اشاره بود، مصداقی از فیلسوف در ساحت عمومی است که بحث مهمیه به نظرم. زیاده حرفی نیست.
(0/1000)
نظرات
1404/2/24
اولش متوجه نشدم فکر کردم میخواستید بگید مسامحت یخرده فکر کردم تا با این نتیجه رسیدم😅 @SAH.Hashemi04
1
سید امیرحسین هاشمی
1404/2/24
1