یادداشت dream.m

dream.m

dream.m

1404/4/22 - 18:10

        درباره کتاب "روزگار دوزخی ایاز" و جنبه های نمادین آن، گفته های زیادی گفته شده و حرفها شنیده شده . اینکه ما ملت مفعولیم و حاکمان فاعل. تاریخ یکی است و همواره در حال تکرار و ما ملت نیز مدام خودمان و سرنوشتمان را تکرار میکنیم ...
آن چیزی که از کتاب برای من جالب تر بود، پرداختن به جنبه های اروتیک داستان و بعضا سانسور کلمات است. اقای عباس معروفی در کتاب "این سو و آن سوی متن " میگوید: 《اروتیسم نیز مانند شکست زمان، ایهام، ایجاز، شخصیت پردازی، و بقیه عناصر داستان اهمیت دارد.  اروتیسم بیش از هرچیزی به شخصیت پردازی و تصویر سازی غنا می‌بخشد که گاه در دیالوگ می‌نشیند، گاه در تصویر است و گاه در برق دو نگاه می‌گذرد. 
داستان نویس اجازه دارد هر واژه و تصویری را هنرمندانه بکار بگیرد . هیچ واژه ای برای نویسنده ممنوع نیست، به شرطی که دلیلی برای استفاده از آن داشته باشد. 》
نمیدانم شما چقدر با این گفته ها موافقید، تصاویر جنسی و اروتیک کتاب چقدر برای شما برجسته بود یا چه حدی از بی‌ پروایی را برای بکار بردن اروتیسم در داستان جایز میدانید؛ اما از نظر من همه چیز به جا و به اندازه  ست. در این رمان، اروتیسم با بقیه اجزای داستان همخوان پیش می‌رود و تصویر خشونت بار آن با هدف و فضای تاریک داستان همخوان و هماهنگ بوده و به روایت  کمک کرده است.  
بحث دوم راجع به خودسانسوری در متن است که نمی‌دانم تا چه اندازه کار خود براهنی می‌تواند باشد. ترس از سانسور حکومتی که اینجا معنا ندارد چون کتاب غیرقانونی چاپ و خوانده می‌شود.  می ماند ترس از سانسور اجتماعی که آنهم اگر به موازات اروتیسم موجود در داستان مقایسه شود، واقعا حرفی خنده دار است.
در داخل متن کتاب، جا به جا سه نقطه هایی را می‌بینی که بجای  اسم واقعی اندام بدن به کار رفته اند . به جای کون، ک... و مثال‌هایی از این دست بسیارند ولی  پستان را همان پستان نوشته اند. اینجا را نفهمیدم. خواسته اند کدام سانسورچی را دور بزنند که به جایش خواننده را رکب زده اند؟
      
79

5

(0/1000)

نظرات

سلام و درود.
با بخش‌هایی از صحبت‌های شما موافقم.
آنجا که گقتید در جاهایی از سه نقطه استفاده شده به نظرم می‌تواند کار خود دکتر براهنی باشد و اگر اینگونه باشد خوشحال‌تر میشوم.
براهنی می‌گوید در این کتاب به کلمه ها تجاوز کرده ام. حال منظورش چه بوده جای بحث دارد.
و یک نظر شخصی هم بنده دارم، در استفاده از اروتیک در هیچ بخشی از هنر (ادبیات، سینما، نقاشی) نباید افراط کرد تا توی ذوق مخاطب نخورد. عریانی تمام عیار لذت کشف ندارد. باید لذت کشف را به مخاطب داد. ناگفته ها در ادبیات لذت بیشتری دارد.
من خودم عاشق ناگفته ها هستم. در مورد حجم کتاب ایاز هم فکر میکنم باید به 130 یا 140 صفحه بسنده می‌کرد. بخش‌های زیادی زیاده گویی دارد. 
2

2

پارسا نوروزی

پارسا نوروزی

1404/5/24 - 01:12

سلام و عرض ادب. هنوز ایاز رو کامل نخوندم اما درمورد سه‌نقطه‌ها، نکته ای رو بگم شاید خالی از لطف نباشه.
 با توجه به انتشار غیرقانونی و غیررسمی کتاب ( بدون رضایت و بدون بازبینی براهنی)، به نظرم محصول دست ویراستار یا ویراستاران نامحترم بوده، ما در آثار قبلی براهنی من‌جمله ظل‌الله کلمات رکیک‌تری داریم که با سه نقطه محدود نشدند! بعید می‌دونم زیرنظر خود براهنی، سانسور رخ داده باشه. 

1

dream.m

dream.m

1404/5/24 - 08:51

درود متقابل 🪷
درباره ۳ نقطه‌ها فکر میکنم کار ویراستار باشه چون بهرحال متن کتاب و داستان انقدر اروتیک و عریان هست که اگه خود براهنی قصد سانسور داشت نباید اصلا کتاب رو مینوشت :)  توی کتابهای دیگه براهنی استفاده از ۳نقطه رو دیدم ولی اونجا برای ریتم جملات بوده و اینطور بین حروف یک کلمه فاصله نینداخته.
درباره «تجاوز»  هم مشخصا در این‌جا منظور براهنی  برهم زدن قراردادهای معمولِ نوشتن و تحمیل تجربه‌ای بی‌رحمانه به زبانه، درست همون‌طور که شخصیت‌ها در رمان تجربه‌های بی‌رحمانه ای رو از سر می‌گذرونن.
درباره استفاده از اروتیک و میزانش هم که نظرتون محترمه و قبول دارم🦋🌼 

1