یادداشت احسان قائدی
1402/1/7
سلبریتی زدگی از جنس یامین پور قطعا یکی از آفات ادبیات داستانی سلبریتی زدگی است آن هم از نوع حزب اللهی اش. اینکه رمان ارتداد اینگونه دیده شده است بخش عمده اش بخاطر حضور اسم وحید یامین پور در پای کتاب است. ارتداد ایده جذابی که شکست انقلاب و سرنوشت انقلابی ها در سال ۵۷ را روایت می کند. ایده و پیرنگ جذاب و بکری که عملا قربانی ریتم خسته کننده و بسیار کند و جملات حکیمانه و فلسفی به جای فضای داستانی، شخصیت پردازی و فرم ضعیف شده است. گاهی روایت ها باور پذیری خود را از دست می دهند و به سختی می توان کتاب را به پایان رساند. ارتداد خوب است اما خوب متوسط. ناشر بحق بر روی این گونه کتاب ها که نام یک شخصیت رسانه ای را یدک می کشد سرمایه گذاری می کند چون مهمترین دغدغه اش جنبه اقتصادی کتاب است. اما ورود سلبریتی های خاک داستان نخورده به عرصه ادبیات به پشتوانه فعالیت های غیر داستانی شان بیشتر زمینه کاهش سطح حرفه ای گری حوزه داستان را فراهم می آورد تا افزایش. قطعا انتشارات سوره مهر ترجیح میدهد بر روی این کتابها سرمایه گذاری کند تا داستان جذاب یا رمان قوی از یک داستان نویس گمنام شهرستانی. تنها راه مقابله با سلبریتی زدگی در حوزه ادبیات نقد بی رحمانه است. اگر رمان ارتداد را وحید یامین پور ننوشته بود و این حجم از رپورتاژ را نداشت قطعا به زور این کتاب چاپ دوم و یا سوم را می گذراند. ارتداد اما ایده خوبی است برای باز روایت رویدادهای تاریخی با رویکرد آسیب شناسی عملکرد فعلی مان
(0/1000)
نظرات
تاکنون نظری ثبت نشده است.