یادداشت آروشا دهقان
1402/4/11
پدرم تعریف میکرد تو دانشکدهی تاریخ معتضد رو آورده بودن به عنوان استاد. وارد کلاس که شد همهی دانشجوها رفتن بیرون. از کلاس که اومد بیرون همه برگشتن تو. خلاصه که انقدر اعتصاب کردن تا استادیش تو اون دانشگاه لغو شد. تاسفآوره که یک تاریخدان به خاطر جهتگیری سیاسی دست به تحریف آشکار تاریخ میزنه. این کتاب هم مجموعه داستان کوتاهه. خیلی تاریخی حسابش نکنید. هرچند که آقای نویسنده نتونسته جهتگیریهاش رو حتی در داستان پنهان کنه. بعضیهاش بنمایهی داستانی و پیرنگ خوبی داشت.
(0/1000)
نظرات
1402/4/12
روال طبیعی دانشگاه این بوده که دانشجو استاد را انتخاب میکنه . مثل مدرسه که نیست بیاد سرکلاس
1
0
1402/4/16
خسرو معتضد از قبل از انقلاب در دانشگاه تدریس داشته . اینکه یه دانشجو که هنوز به جایی نرسیده تشخیص میده این آدم سواد نداره جای تعجب داره. معتضد برای هر حرفی که میزنه سندی ارائه میده . این کار دانشجو ها نشانه بیشعوری شون بود و اگرنه سوادش را اگر داشتند باهاش بحث میکردند. خسرو معتضد روزنامه نگار و پاورقی نویس که کتاب هاش شکل داستانی داره آخر اینکه معتضد دهه شصت با نود فرقی نداره شما باید میگفتید قبل از انقلاب ، که خودش هم گفت خیلی چیزها را اون موقع اشتباه کردم.
2
0
1402/4/17
البته قطعا دانشجو و اساتید دانشکده ی تاریخ از میزان دانش آقای معتضد آگاه هستند که اعتراض میکنند و باهاشون همنشین نمیشن! شما هم نمی تونید و حق ندارید هرکسی که اعتراض کرد رو بی شعور بدونید. بحث کردن با آدمی که برای نفهمیدنش پول و رانت دریافت میکنه تلف کردن وقته.
0
1402/4/17
در این که معتضد از تاریخ آگاهه شکی نیست. کسی که میخواد تاریخ رو تحریف کنه قطعا درستش رو میدونه که میتونه عوضش کنه. مشکل اساتید و دانشجویان تاریخ با ایشون نون به نرخ روزخوریشونه و این که فهمیدن چطور تحریف کنن که براشون نون داشته باشه. ضمنا این که طرف برای هر حرفش به کتاب خودش ارجاع بده اسمش سند داشتن نیست. در فرهنگ عامه میگن«شاهد روباه دمشه!».
0
1402/4/17
دانشجو مگه چقدر سواد داره که بتونه تشخیص بده استاد چقدر سواد داره؟ دوما بجای اعتراض وتحصن سر کلاس نمی رفتن این خیلی محترمانه تره توقعت از سند ارایه دادن چیه ؟ توقع نداری برای هر حرفش یه برگه سند بذاره جلو چشمت اگه اهل مطالعه باشی میری میبینی هست یا نه اینکه طرف قبلا یه عقیده ای داشت حالا عوض شده دلیل نون به نرخ روز خوردن نیست . برای یکی مثل زیباکلام که قبلا مبارز بود بعد طرفدار رضا خان و ممد رضا شد چی باید گفت؟ تاریخ برای عوام که مثل قصه میخوانند شاید زیاد مهم نباشه ولی برای اهل فن کلمه بهکلمه اش مو شکافی میشه شما اگه اهل مطالعه هستید بشینید نقدش کنید نه اینکه قصه تعریف کنید
3
0
1402/4/22
اعتراضشون دقیقا به همین شکل بود که سر کلاس نرفتند. بالاتر هم گفتم. اتفاقا کسی که ادعا میکنه تاریخنگار یا پژوهشگره و داره مستند حرف میزنه وظیفه داره برای هر حرفش چند برگ سند جلوی من بذاره؛ چه توقع داشته باشم و چه نداشته باشم. اون وظیفه داره سند ارائه بده. منِ اهل مطالعه وقتی میبینم حرف های این آدم فقط تو کتابهای خودشه و سندی هم براش ارائه نشده باید چی کار کنم؟ بحث اهل مطالعه بودن و دنبال کردن نیست. بحث بیسند حرف زدنه.
0
1402/4/22
ادب شما نشون دهندهی شخصیت شماست. تفاوت معتضد و امثال شما هم اینه که به جای مستند حرف زدن توهین و به خیال خودشون تحقیر میکنن و میگن کسی سند نخواد چون ما میگیم. وگرنه چه شما بگی ممدرضا و رضاخان چه یکی بیاد بگه این یارو یه دسته، هردو به یک اندازه مسخره و احمقانه و غیراصولیه. اگر اهل علم تاریخ باشید میدونید که در یک تاریخنگاری و یک گفتوگوی درست باید بیطرف برخورد کنید.
0
1402/4/22
نون به نرخ روز خور هم فرقی نداره کدوم وری باشه. عوض شدن عقیده هم کاملا منطقی و خردمندانه است به شرطی که طرف استدلال و سندی برای عوض شدن عقیده ش داشته باشه. من هم قصه ای تعرف نکردم. نظری برای کتاب و نویسنده ش نوشتم که ممکنه با نظر شما متفاوت باشه. اگر مودبانه و درست نظرتون رو بیان کنید پذیرا هستم. ولی این که انتظار داشته باشید از یک مدعی تاریخنگاری برای حرفش سند نخوام یعنی شما به شخص تعصب دارید و دنبال منطق و دانش نیستید.
0
1402/4/22
تاریخنگار با وقایع نگار دو مقوله کاملا متفاوت هستش. ایشون یک وقایع نگاری به حساب میان که در کتابهاشون زحمت ارجاع دادن به منبع به خودشون نمیدن و نقد جدی از این نظر بر کارشون وارده. اما از منظر تاریخنگاری به هیچ وجه ایشون تاریخ نگار نیستن. تاریخنگاری یه علمه و مانند علوم دیگه نیازمند کار بین رشته ای است. بنابراین با توجه به نوع فعالیت ایشان قبل و بعد از انقلاب و همینطور نگاهی به آثار ایشان و سطح تحصیلات و آگاهی ایشان در مقایسه با اساتید تاریخ مانند دکتر ملایی توانی، دکتر غلامحسین زرگری نژاد، دکتر داریوش رحمانیان، دکتر آقاجری، دکتر حضرتی، دکتر شعبانی، دکتر بیانی، دکتر آموزگار، دکتر زریاب خویی و... ایشان هیچ گاه تاریخنگار نبوده و نیستند. وی تنها روایتگر داستانی وقایع تاریخی است. تاریخ و علم تاریخ و فلسفه تاریخ مقوله ای جدا از روایتگری است
1
0
آروشا دهقان
1402/4/12
0