یادداشت عین راء

عین راء

عین راء

1402/11/19

        انسجام مطالب کتاب، یا به من منتقل نشد یا انسجامی نبود که بخواهد منتقل بشود و همین عامل هم باعث شد که ضمن آن که کتاب مدام در حال جمع بندی بود، اما یک نمای کلی از آن در ذهنم نماند. 

نکات زیبایی داشت قطعا و ماندگار هم خواهند شد برایم احتمالا، اما این که بگویم کلیت کتاب ماندگار است، نه! چنین چیزی برای من اتفاق نیفتاد. 

خواندنش را شاید نشود به هرکسی توصیه کرد! این دومین کتابی بود که از مرحوم صفایی می خواندم و حس کردم که بنا دارد یک شاکله کلی از نظام فکری ایشان ارائه بدهد که چون خیلی با نظام فکری ایشان آشنا نبودم، متوجه پرفایده بودنش هم نشدم احتمالا ... برای همین خواندن این کتاب را به کسی که با تفکرات ایشان آشنا نیست، شاید نتوانم توصیه کنم. چون جایگاه مطالب خیلی مشخص نبود برایم، احتمال می دهم اگر کسی بخواند اندکی دچار آشوب بشود و این آشوب، شاید خوب باشد و شاید بد ... نمی دانم...
      
34

3

(0/1000)

نظرات

سلام و رحمت. نخستین کتابی که خوندید، رشد بوده؟
با مسیلهٔ انسجام، هم‌نظرم باهاتون. حس می‌کنم مثلاً صراط منسجم‌تر بود...
1

0

عین راء

عین راء

1402/12/1

سلام
بله اولین کتاب رشد بوده و این کتاب دومین، سومین هم که دارم میخونم صراطه... و راستش صراط رو اصلا درک نمی کنم تا اینجایی که خوندم... یعنی هم می فهمم و هم نمی فهممش :/ 

0

سلام 
علتش می‌تونه این باشه که کتاب‌های عین‌صاد رو باید با استادی که مسلط به نظام فکری عین‌صاد باشه خوند و پیش رفت.
علی‌صفائی بسیار آدم عمیقی بوده و دقت خیلی زیادی در انتخاب کلمات داشته و مفاهیمی که بیان کرده در عین اینکه ساده به نظر میرسن اما خیلی عمیقن و باید روی تک‌تکشون فکر بشه و ارتباطشون با هم مشخص بشه.
واقعا بدون استادی که خودش عمده‌ی مسیر رو نرفته باشه نمیشه عین‌صاد رو فهمید!
پیشنهادم اینه در کانال گرافکر صوت‌های اساتید رو پیدا کنید و با تدریس‌ها پیش برید. 
مخصوصا استاد غنوی.
1

0

عین راء

عین راء

1404/3/25

سلام
ممنونم از راهنمایی تون
فکر نمی کردم در قالب تدریس هم این کتاب ها رو شرح داده باشن... میدونستم شاگردهای ایشون بی کار نیستن ولی اینکه در قالب صوت و تدریس هم کتاب هاشون ایشون گسترش داده باشه، به ذهنم نرسیده بود.

این یادداشتی که نوشتم مال قبل بود. الان بعد از مطالعه چند کتاب از آقای صفایی، نظرم اینه که حرف های ایشون خاصه. خاص نه به معنای بد! به معنای اینکه قشر خاصی از مخاطب رو همراه می کنه و تا یه جایی. فکر کنم توی یادداشت هام در مورد کتاب های ایشون این نکته رو نوشته باشم که عمومی نیست کتاب هاشون. به نظرم! عمومی نبودنش هم به خاطر تدریس یا عدم تدریس نیست راستش. یعنی کلا ایشون جای خاصی رو اشاره کرده و در مورد اون داره صحبت می کنه و جلو میره. این نافهمی من در برخی جاها هم به خاطر این بود یه درصدی. یعنی بعضی شرایط رو باید درک کرده باشی تا بفهمی و غیر از این نمیشه. و این روش، غیر از روش مخاطب قرار دادن عمومه و عمومی صحبت کردن 

0